کد خبر: 227287
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۱۳:۲۱:۰۰
| |

گزارشی از نمایش‌های دانش‌آموزی جشنواره نمایش عروسکی

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با معرفی دو بخش تازه برگزار می‌شود و بخش تجربه و دانش‌آموزی، در این دوره از جشنواره برای اولین بار تعریف شده‌اند.

گزارشی از نمایش‌های دانش‌آموزی جشنواره نمایش عروسکی
کد خبر: 227287
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۱۳:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| برگزارکنندگان هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک امیدوارند دو بخش تجربه و دانش‌آموزی، فضای مناسبی برای معرفی استعدادهای تازه در سطح مدارس و نیز دانشگاه‌ها فراهم کند. با توجه به اینکه همواره از سهم اندک تئاتر در مدارس گله‌مند بوده‌ایم، این حضور را شاید بتوان به فال نیک گرفت تا سرآغازی برای همکاری‌های بیشتر میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

در این دوره از جشنواره هفت نمایش از سراسر کشور به عنوان نمایندگان تئاتر دانش‌آموزی هستند، به صحنه می‌روند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

به دنبال فلک؛ جست و جویی برای یافتن علت بیچارگی

«به دنبال فلک» نام نمایشی است که از هنرستان جنت «فارسان» با مربی‌گری نوشین فرهادی در این بخش روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان اجرای آن 26 دقیقه است، آمده: مرد فقیری برای یافتن علت بیچارگی‌اش راهی سفر می‌شود تا شاید با پیدا کردن فلک بتواند علت بدبختی‌اش را جویا شود. در مسیر با گرگ، پادشاه و ماهی غول پیکر روبرو می‌شود و...

بازیگران و بازی‌دهندگان و صداپیشگان این نمایش مهتاب قاسمی، لیلا سلیمانی، شیما احمدی، هانیه طالبی، سارا کاظمی، فرشته امامی و مریم امرا هستند.

چرا ماهی خندید؟

«خنده ماهی» نام نمایشی است که از مدرسه استعدادهای درخشان فارابی بندر لنگه اجرا می‌شود و با مربی‌گری امین سالاری اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان اجرای آن 15 دقیقه است، آمده: همسر حاکم لنگه دستور صید ماهی قرمز می‌دهد. عیود ماهیگر ماهی قرمز را صید کرده و نزد حاکم می‌رود. ماهی با دیدن ملکه می‌خندد و حال عیود هفت روز مهلت دارد برای یافتن پاسخ خنده‌ی ماهی.

بازیگران و بازی‌دهندگان این نمایش، معراج صوغانی، متین رجایی، مهیار قاسمی، سید علی فاطمی، امیررضا پاسلار، یاسین رفسنجانی، مبین سخی و علیرضا دهقانی هستند.

خواب ربایی به سبک عروسکی

نمایش «خواب ربا» کاری از مدرسه سینما تئاتر هنر هفتم از تهران است که با مربی‌گری افسانه زمانی به صحنه می‌رود.

این نمایش با برداشتی آزاد از قصه‌های شل سیلوراستاین آماده اجرا شده است.

مدت زمان اجرای این اثر نمایشی 30 دقیقه است و بازیگران و بازی‌دهندگان آن بر عهده هومن اردکانی‌زاده، سبحان سهراب، صدرا معمر، فاطمه حیدرهانی، نیکا مشهدی، نیوشا ساعتچی، مهدی دانشور، غزل قنبریان، سانیا احتجاب و هستی زمان وزیری است.

روایتی دانش‌آموزی از کاوه و ضحاک

«خوراک ماران» عنوان نمایشی است که از مدرسه «فرزانگان دوره دوم» شهر گنبد کاووس و با مربی‌گری غزاله عبادی به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان اجرای آن 26دقیقه است، آمده: «ضحاک مرداس را کنار زد و خود بر تخت شاهی نشست. ضحاک که دید جمشید در دل اهل دین جایگاهی ندارد، از همان اهل سپاهی ساخت، به ایران تاخت و جام جمشید ستاند.»

بازیگران و بازی‌دهندگان این نمایش، مائده عطائی، پارمیدا چمن پیرا،کیمیا میردار، گونای آهی، زهرا باقریان، هانیه طاطاری، مریم قزل سفلو، آیدا سارانی، پریسا اسلامی، نادیه پرنیان و یلدا مفیدی‌فر هستند.

اختراعی برای پیدا کردن مادر

«سفر به آینده» از مدرسه موعود تهران با مربی‌گری، داود سرآبادانی دیگر نمایشی است که به صحنه‌ می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان اجرای آن 27 دقیقه است، آمده: «لوییز پسربچه‌ای 13 ساله است که عاشق اختراع است. او در پرورشگاه زندگی می‌کند و برای پیدا کردن مادر خود دستگاه زمان را اختراع می‌کند. او توسط این دستگاه در زمان گم می‌شود و به آینده خود می‌رود در آینده با خودش رو به رو می‌شود و...»

بازیگران و بازی‌دهندگان آن امیرطاها طاهریان، متین بیگدلی، آرمین رحیمی مقدم، پارسا دربندسری، علی سورانی، امیرمهدی علی محمدی، مصطفی حاج صادق، محمدامین عباسچیان، سینا محمدی، محمد فرحزادی و علی اشکانی هستند.

آرش کمانگیر در نمایش «کمانه جاودانه»

«کمانه جاودانه» نمایشی است از مدرسه سما 2 تهران که با مربی ‌گری سمیه گلباز به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان اجرای آن 18 دقیقه است، آمده: «آرش مردی از سرزمین ایران است که تصمیم می‌گیرد در نبرد ایران و توران شرکت کند و شرط دشمن را که کمانگیری باید کمانی پرتاب کند تا مرز ایران و توران مشخص شود و او نماینده‌ی ایرانیان می‌شود تا این کار بزرگ را انجام دهد و از جان و روح خود مایه می‌گذارد تا مرز ایران مشخص شود و پیام‌ آور شادی برای مردم ایران باشد.»

بازیگران و بازی‌دهندگان این نمایش یاسمن میرزایی، الهام آریانی، پرنیان شیخ حسنی، نازنین ملازینعلی، نگار رضایی، سیده زهرا عبدالغفوریان، سمیه گلباز و شراره یوسفی هستند.

روایتی دیگر از موسی و شبان

«موسی شبان» نمایشی است از دبیرستان شهید عالمی شهر قدس که با مربی‌گری حجت هاشمی اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش که مدت زمان آن 15 دقیقه است، آمده: «در این نمایشنامه معجزات حضرت موسی؛ شکافتن دریا و تبدیل عصایش به اژدها و بلعیدن مارها نمایش داده می‌شود. در نهایت موسی با چوپان که درحال راز و نیاز بر اساس تفکرات خود است، روبرو می‌شود.»

بازیگران و بازی‌دهندگان این نمایش، علیرضا قزوینی، امیر حسین زنگنه، ابوالفضل محمدزاده، امیر حسین مرادیان، رضا نیازی، علی سلطانی، سینا گرشاسبی، امیر محمدی، محمد حیاتی، مهدی فخشوری، حمیدرضا خلج و سیاوش رضایی هستند.

تاکید بر هویت فردی در نمایش «چمدان عجیب»؛ عروسک‌ها از هویت فردی می‌گویند

نمایش «چمدان عجیب» که به تفاوت‌های آدم‌ها و تاثیر آن‌ در محیط زندگی می‌پردازد، در بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌رود.

در این نمایش می‌بینیم، یک گروه قصه‌گو با بالن سفر می‌کنند و هر کجا بچه‌ها را ببینند فرود می‌آیند و از چمدان عجیب و غریبی که به همراه دارند، قصه‌ای را بیرون آورده و تعریف می‌کنند. قصه‌ این بار گروه درباره یک فیل رنگارنگ به اسم المر است. او ناراحت است که رنگش مانند بقیه فیل‌ها خاکستری نیست. المر به پیشنهاد فیل پیر به جنگل رنگ‌ها حرکت می‌رود تا تغییر رنگ پیدا کند.

نمایش‌نامه «چمدان عجیب» براساس سه کتاب «المر فیل رنگارنگ»، «آبی کوچولو و زرد کوچولو» و «تکه کوچولو» نوشته شده است.

ذوالفقاری توضیح داد: در این نمایش به هویت فردی بچه‌ها پرداخته می‌شود. می‌خواهیم این پیام را به آن‌ها بدهیم هر فردی همان‌طور که هست برای جامعه و خانواده مفید است و نباید شبیه دیگران باشیم. هر کدام از ما آدم‌ها با یک توانایی به دنیا آمده‌ایم و با یکدیگر تفاوت‌هایی داریم. اما قرار است هر یک کارهای بزرگی انجام دهیم.

تکنیک اجرایی «چمدان عجیب» تاپ تیبل است و در بخش‌هایی از نمایش سایه استفاده شده. عروسک‌ها نیز با پارچه نمدی ساخته شدند.

سولماز رحیم‌زاده علاوه بر نویسندگی، سازنده عروسک، سازنده دکور و بازی‌دهنده نمایش است.

حمید ذوالفقاری نیز علاوه بر کارگردانی، طراحی عروسک، سازنده عروسک و طراحی دکور را به عهده داشته است.

حوریا جمالیان سازنده عروسک، ایده‌پرداز متن و بازی‌دهنده نمایش است. لیلا رضایی طراحی لباس و رامین عبداللهی، ساخت موسیقی را به عهده داشتند.

مخاطبان جشنواره عروسکی به یک جشن دعوت شدند

نمایش «افسانه خرت و پرت‌پرانی» که به یکسری از رسم و آیین‌های عروسی می‌پردازد، از جمله نمایش‌هایی است که در بخش صحنه‌ای جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌رود.

این نمایش با عروسی به عنوان یک آیین آغاز می‌شود و تماشاگر به عنوان میهمان در این جشن حضور دارد.

تماشاگران «افسانه خرت و پرت‌پرانی» در نقش فامیل عروس و داماد ظاهر خواهند شد و شعرهای قدیمی را برای راهی کردن دختر و پسر به خانه بخت می‌خوانند. در طول نمایش نیز یکسری رسوم نشان داده خواهدشد.

نمایش به این ترتیب است که زوجی جوان در آستانه قرار گرفتن زیر یک سقف برای آغاز زندگی مشترک قرار دارند. ولی پیش از شروع این زندگی مشترک باید رسمی دیرین را به انجام برسانند براساس این رسم آنان باید قصه‌ای را با استفاده از اشیا جهیزیه اجرا کنند تا اتفاقی مهم در شروع زندگی آنان رخ دهد. اما قصه در سرزمین کله کاسه‌ای‌ها و زخم بستری‌ها اتفاق می‌افتد.

تکنیک اجرایی «افسانه خرت و پرت‌پرانی» تئاتر اشیا است و آیین‌های «بوکه بارانه»، «چولی قیزک» و «ابو دردا» به شکل سنتی معرفی می‌شوند.

نمایش‌نامه نوشته سجاد طهماسبی است و به کارگردانی محبوبه اعرابی آماده اجرا شده.

محبوبه اعرابی و سیدمهدی برقعی بازیگران نمایش‌اند و علی محمدی، رویا راد و مهرانه زرگر نیز در نمایش حضور دارند. خاطره عیسوند طراح لباس و سیما قاسمی طراح صحنه هستند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور برگزار خواهد شد. شادپیمایی این دوره از جشنواره روز چهارشنبه 31 مرداد از ساعت 17 تا 20 در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد (بوستان آب و آتش) برگزار می‌شود و همه افراد و خانواده‌ها از طیف‌های مختلف برای حضور در این جشن شادی دعوت شده‌اند. تنها شرط حضور در این جشن، همراه داشتن عروسک است. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتی tehranmobarak.com دربردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها