کد خبر: 227381
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۱۹:۰۴:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از آخرین تحولات انتخابات عراق

آیا دولت عراق همزمان با عید غدیر رونمایی می‌شود؟

سرانجام دادگاه عالی فدرال عراق، نتایج انتخابات پارلمانی را تأیید کرد.

آیا دولت عراق همزمان با عید غدیر رونمایی می‌شود؟
کد خبر: 227381
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۱۹:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- پس از کش وقوس‌های فراوان و بازشماری دستی آرا، بعدازظهر امروز یکشنبه، دادگاه عالی فدرال عراق، نتایج انتخابات پارلمانی را که روز 12 ماه مه گذشته برگزار شد مورد تایید قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، سخنگوی دادگاه عالی در بیانیه‌ای بسیار کوتاه اعلام کرد: «دادگاه عالی فدرال در جلسه صبح امروز خود که با حضور تمامی اعضا برگزار شد، درخواست تایید نتایج نهایی انتخابات مجلس ملی عراق را در دستور کار خود قرار داد و بعد از بررسی نام‌های ذکرشده و نیز اعتراضات واردشده نسبت به آنها ظهر امروز حکم خود را در تایید نتایج آن به اتفاق آرا صادر کرد.»

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که جنگ بین جریان‌ها و به‌ویژه جریان‌های بزرگ شیعی برای تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان و به دست گرفتن دولت از همان روز اول برگزاری انتخابات و شاید حتی پیش‌تر از آن آغاز شده و همچنان نیز به همان شدت و قوت ادامه دارد، در حالی که هر چند روز یکبار خبری از آمادگی برای اعلام فراکسیون بزرگ‌تر منتشر می‌شود.

به جز مقتدی صدر و العبادی از یک سو و نوری المالکی از سوی دیگر که با هم دیداری نداشته‌اند، تمامی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در عراق، یک یا چند دور با دیگر جریان‌های رقیب گفت‌وگو کرده و جالب‌تر آنکه همه بعد خروج از مذاکرات از توافق و همسویی دیدگاه‌ها و اهداف فیمابین سخن گفته‌اند، آن هم در حالی که همین سخنان را هم پس از ملاقات با طرف رقیب این جریان‌ها هم تکرار می‌کردند.

در آخرین اظهارنظرها مدیر دفتر اطلاع‌رسانی نوری المالکی اعلام کرد امشب در عراق شاهد حادثه بزرگی خواهیم بود. هشام الرکابی در توییتر خود نوشت: باید تا آن ساعت منتظر ماند و از کم‌وکیف آن مطلع شد.

یک روزنامه‌نگار مطلع از کم‌وکیف گفت‌وگوی هیأت احزاب کرد با جریان‌های سیاسی عراقی هم اعلام کرد گفت‌وگوهای این هیأت با اهل تسنن گرایش آنها را به سوی لیست دولت قانون به رهبری المالکی نشان داده و اگر المالکی بتواند خواسته‌های آنها را محقق کند به‌طور حتم آنها در گروه او حضور خواهند داشت. در این حال منابع نزدیک به دولت قانون هم تاکید کردند المالکی موفق شده 185 نماینده پارلمان را با خودش همراه کند و هسته «فراکسیون بزرگ‌تر» را در مجلس ملی عراق ایجاد کرده است. به گفته این منابع هم اکنون دولت قانون، فتح، ائتلاف محور سنی و دو حزب بزرگ کردستانی با نوری المالکی همراه شده‌اند.

در این حال «برت مک‌گورک» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا هم امروز با المالکی دیدار و با وی آخرین تحولات صحنه سیاسی عراق را مورد بحث‌وبررسی قرار داد. مک‌گورک که فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است، با دیگر شخصیت‌های عراقی از جمله عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم گفت‌وگو کرد.

سخنگوی جریان حکمت هم امروز به رسانه‌های عراقی گفته بود لیست بزرگ‌تر توسط مقتدی صدر تشکیل خواهد شد. آخرین اطلاعات رسیده از عراق حکایت از آن دارد که اولین جلسه مجلس ملی عراق روز پنج‌شنبه بعد از تعطیلات عید سعید غدیر (پنج‌شنبه هفته بعد) در بغداد تشکیل می‌شود و در صحن مجلس است که لیست بزرگ‌تر عملا حضور خود را با انتخاب رئیس پارلمان، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر رسمیت خواهد بخشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها