کد خبر: 227388
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۰۷:۲۸:۰۰
| |

غلامرضا ظریفیان در یادداشتی مطرح کرد:

انتخاب گزینه قابل دفاع‌تر

غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:با توجه به اختلاف دیدی که در مورد مدیریت دانشگاه آزاد میان هیات امنا و ایشان -آقای رهبر-ایجاد شد نهایتا به نظر می‌رسد که بر روی رفتن به سراغ مدیری دیگر به جمع‌بندی رسیده‌اند. دکتر طهرانچی سابقه مدیریت نسبی موفق را در دانشگاه شهید بهشتی داشته است و خارج از نگاه سیاسی ایشان، از چارچوب‌های قابل دفاع‌تری برخوردارند.

انتخاب گزینه قابل دفاع‌تر
کد خبر: 227388
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۰۷:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی نوشت: دانشگاه آزاد محصول تفکری بود که آمده بود تا نیاز مهم کشور را که ورود بخش زیادی از جوانان به سیستم آموزش عالی بود پاسخ دهد. دانشگاه البته در مسیری که از ابتدا طی کرد فراز و نشیب داشت اما به هر حال اندیشه قابل دفاعی بود چرا که در دوره‌ای که با یک تراکم جمعیتی برای ورود به آموزش عالی طرف بودیم این دانشگاه توانست به این نیاز کمک کند. هرچند دانشگاه آزاد به لحاظ کیفیتی با مشکلاتی روبه‌رو بود و از بین مردم نیز انتقاداتی به آن مطرح می‌شد اما در دوره آقای جاسبی و با نظارتی که مرحوم هاشمی‌رفسنجانی داشت توانست بر بخشی از مشکلاتش فائق بیاید و ضمن توسعه کمی در مجموع منظومه قابل دفاعی را ارائه کند.

متاسفانه از دوره آقای احمدی‌نژاد این تصور ایجاد شد که این دانشگاه یک پایگاه قدرت و ثروت است و تلاش زیادی صورت گرفت تا آن مسیر تغییر پیدا کند و در راه دیگری قرار بگیرد. هرچند تا زمانی که آیت‌الله هاشمی زنده بود، به دلیل تعلق و دقتی که داشت مانع از این قضیه شد. بعد از رحلت ایشان ما شاهد تکانه‌های جدی در بخش مدیریت دانشگاه آزاد بودیم.

نگرانی‌های بسیاری ایجاد شد که این دانشگاه چه مسیری را قرار است طی کند و تلاش‌هایی هم برای نوعی هاشمی‌زدایی در دستور کار مدیریت این دانشگاه قرار گرفت.

با وجود اینکه این نهاد با وجود قوت و ضعف‌ها و انتقاداتی که به آن وارد می‌شد توانسته بود مسیر قابل دفاعی را طی کند، اما در مجموع مدیریت دانشگاه آزاد به سمت کسانی رفت که در یک دوره‌ای امتحان خودشان را در مدیریت دانشگاه تهران پس داده بودند و آن دوره به لحاظ نوع نگاه و نگرشی که به مساله اداره دانشگاه وجود داشت و چارچوب‌ها و اصولی که باید رعایت می‌شد، جزو دوران قابل دفاع آموزش عالی نبود. ازجمله این تغییرات می‌توان به برکناری استادان و اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاهی در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و آن را ملموس یافت.

در جریان جزییات تغییری که روز گذشته در دانشگاه آزاد صورت گرفت نیستم اما به نظر می‌رسد که آقای دکتر رهبر در کارش موفق نبوده است و نتوانست این دانشگاه را در همان مسیری که بنیان‌گذارانش ترسیم کرده بودند رهبری کند. با توجه به اختلاف دیدی که در مورد مدیریت دانشگاه آزاد میان هیات امنا و ایشان ایجاد شد نهایتا به نظر می‌رسد که بر روی رفتن به سراغ مدیری دیگر به جمع‌بندی رسیده‌اند. دکتر طهرانچی سابقه مدیریت نسبی موفق را در دانشگاه شهید بهشتی داشته است و خارج از نگاه سیاسی ایشان، از چارچوب‌های قابل دفاع‌تری برخوردارند.

هرچند ایشان از جمله مدیران دانشگاه زمان آقای احمدی‌نژاد بود اما به هر حال در دوران روحانی هم مدیریتش ادامه پیدا کرد. نوع مدیریت ایشان و آشنایی‌اش با چارچوب‌های اداره دانشگاه قابل قبول‌تر است و فکر می‌کنم این جانشینی، دانشگاه آزاد را از دوگانگی مدیریت خارج می‌کند و تا حدودی به مسیر طبیعی‌تر خودش برمی‌گرداند. باز باید تکرار کرد که به هر حال مسیر دانشگاه آزاد از بعد از وفات آقای هاشمی‌رفسنجانی تغییر کرد اما این انتخاب دست‌کم در همین جهت‌گیری جدید دانشگاه آزاد امکان این را می‌دهد که مسیر پیش رو به شیوه‌ای طبیعی‌تر طی شود.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها