کد خبر: 227538
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۳ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

تحلیل باهر از ازدواج زودهنگام دختران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

شرایط اقتصادی خانواده‌ها را به ازدواج زودهنگام دخترانشان تشویق می‌کند

یک جامعه‌شناس درباره ازدواج زودهنگام دختران در سنین نوجوانی و خردسالی، گفت: «گاهی ممکن است شرایط اقتصادی خانواده‌ها را به ازدواج زودهنگام دخترانشان تشویق کند. متاسفانه در خانواده‌هایی که توان مالی مناسبی ندارند و از قضا جمعیت بیشتری هم دارند این ادبیات غلط رایج شده است که «دخترمان را زودتر شوهر بدهیم و برود تا یک نان‌خور کمتر شود».

شرایط اقتصادی خانواده‌ها را به ازدواج زودهنگام دخترانشان تشویق می‌کند
کد خبر: 227538
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۳ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامحسین باهر در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» در پاسخ به این پرسش که چه موضوعات و عواملی در ازدواج زودهنگام دختران تاثیرگذار است، گفت: برای این مساله باید شرایط آن جامعه را بررسی کرد. چرا که ممکن است عوامل متفاوتی در ازدواج زودهنگام دختران تاثیر داشته باشد. در واقع به صورت کلی شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و عرفانی عوامل اصلی ازدواج زودهنگام دختران در سنین نوجوانی یا خردسالی است که هرکدام از این چهار عامل ممکن است در مناطق مختلف تاثیرگذاری کمتر یا بیشتری داشته باشد.

یک نان‌خور کمتر!

این جامعه شناس ادامه داد: گاهی ممکن است شرایط اقتصادی خانواده‌ها را به ازدواج زودهنگام دخترانشان تشویق کند. متاسفانه در خانواده‌هایی که توان مالی مناسبی ندارند و از قضا جمعیت بیشتری هم دارند این ادبیات غلط رایج شده است که «دخترمان را زودتر شوهر بدهیم و برود تا یک نان‌خور کمتر شود». این تفکر اشتباه بیشتر به دلیل آن است که خانواده در تامین مخارج خود در تنگنا قرار دارد و تمایل دارد با ازدواج زودهنگام دختران خانواده به نحوی مسئولیت تامین مخارج فرزندشان را به دیگری واگذار کنند.

اسم مردی بالای سرش باشد!

وی با اشاره به عوامل فرهنگی و تاثیر آن در ازدواج زودهنگام دختران، توضیح داد: گاهی این تفکر در خانواده‌ها غالب می‌شود که اکنون وضعیت جامعه به لحاظ رفتاری و هنجاری نامناسب است و فضای جامعه به سمت ابتذال کشیده شده است و در این بزنگاه بهترین راهکار آن است که برای جلوگیری از درگیر شدن دختران خانواده با ناهنجاری‌ها آنان زودتر ازدواج کنند. این ادبیات اشتباه و غلط که «اسم یک مرد بالای سر دخترمان باشد و یا اینکه این دختر، مردی داشته باشد» دقیقا حکایت از این مساله دارد که خانواده‌ها متاسفانه فکر می‌کنند همیشه ازدواج‌ها از بروز ناهنجاری‌ها جلوگیری می‌کند.

تا بچه هستند ازدواج کنند

باهر سومین عامل موثر در ازدواج زودهنگام دختران را مسائل اجتماعی عنوان کرد و توضیح بیشتر نسبت به آن، اظهار کرد: برخی تصورات اجتماعی امروز در جامعه عرف شده است. به عنوان مثال ادبیاتی در جامعه امروز ما رایج شده است که می‌گویند «دختران و پسران تا سن کمی دارند و بچه هستند باید ازدواج کنند و گرنه بزرگتر که شوند تن به ازدواج نمی‌دهند». این ادبیات برآمده از آن است که سختی شرایط ازدواج، جوانان را نسبت به ازدواج عقب انداخته است، بنابراین برخی خانواده‌هو فرزندان خودشان را زودتر به خانه بخت می‌فرستند تا از این طریق موضوع را حل کنند که البته این ترفند پاک کردن صورت مساله است.

این جامعه‌شناس چهارمین عامل ازدواج زودهنگام را عرفانی خواند و گفت: بعضی از خانواده‌ها نیز اعتقاد دارند که ازدواج زودهنگام می‌تواند از انحرافات فکری فرزندانشان جلوگیری کند و بر همین اساس از ازدواج های زودهنگام استقبال می‌کنند.

ازدواج بدنی، ازدواج مدنی

باهر با بیان اینکه ازدواج را می توان به چند طریق تقسیم‌بندی کرد، گفت: در یک تقسیم‌بندی موضوع سن ملاک قرار می‌گیرد که در آن گروهی اصلا ازدواج نمی‌کنند، گروهی در سنین بالا ازدواج کرده و برخی در سنین کودکانه مزدوج می‌شوند که هر کدام به نوبه خود می‌تواند دچار آسیب‌ها و ناهنجاری‌هایی شود و از این حیث نمی‌توان اطمینان داد که قطعا ازدواج در سنین بالا دچار اشکال نمی‌شود و یا حتما باید در سنین کودکی ازدواج کرد.

وی در ادامه به تقسیم‌بندی دیگری از انواع ازدواج اشاره کرد و افزود: همچنین می‌توان ازدواج‌ها را مدنی و بدنی تقسیم‌بندی کرد. در ازدواج‌های بدنی صرفا نیازهای ابتدایی و الگوهای سابق مورد توجه قرار می‌گیرد. در این ازدواج‌ها خانواده‌ها و طرفین از ازدواج مقدماتی‌ترین مسائل یعنی نیازهای جنسی را مطالبه کرده و در ادامه تشکیل خانواده سایر موضوعات را در نظر می‌گیرند . این مدل از ازدواج اگر نتواند الزامات خانواده از جمله مادرانگی زنان را تعریف کند دچار مشکلات و آسیب‌های جدی می‌شود.

باهر ادامه داد: در ازدواج مدنی طرفین به مسائل مدنی‌تر توجه دارند و طرفین باید توانایی همسرانگی و مدنیت لازم را داشته باشند و گرنه در نهایت این نوع ازدواج هم می‌تواند آسیب‌ها و ناهنجاری‌های خاص خودش را داشته باشد.

اجباری کردن تاییدیه مشاور خانواده و ازدواج

این جامعه‌شناس با بیان اینکه ازدواج یک امر ضروری برای جوامع بشری است، گفت: برای آنکه ازدواج‌ها دچار ناهنجاری نشوند، باید خانواده‌ها و طرفین ازدواج، شرایط و الزامات آن را بشناسند و بر اساس آن اقدام کنند. متاسفانه برخی تابوها امروز ازدواج را با چالش مواجه کرده است. رشد و توسعه جوامع بشری امروز باعث شده است که شاید ریش‌سفیدان و اقوام و خانواده‌ها برای مشاوره و تشخیص مشکلات کافی نباشند و چه بسا به سبب اختلافات فرهنگی ایجادشده بین نسل‌ها راهکار مناسب و درستی برای حل مشکلات پیشنهاد ندهند. بنابراین باید به این مسایل تخصصی نگاه کرد.

وی افزود: مراجعه به مشاوران خانواده و ازدواج بهترین رویکرد و راهکار برای حل این موضوع خواهد بود و چه خوب می‌شود که تایید مشاوران خانواده را به یک شرط الزامی برای ازدواج مانند آزمایش‌های قبل از ازدواج لحاظ کنیم. این موضوع باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه رواج پیدا کند که زوج‌ها قبل از ازدواج به مشاوران مراجعه کنند. این موضوع سال‌هاست که در برخی کشورها مانند کانادا مورد توجه قرار گرفته و نتایج خوبی به همراه داشته است.

باهر تصریح کرد: یک مشاور می‌تواند شرایط زوج‌ها را برای ازدواج تشخیص دهد . در کشوری مانند کانادا خانواده معمولا یک پزشک، یک مشاور و بعضا یک وکیل مشخص و ویژه برای پیگیری موضوعات و مسائل خانوادگی خود دارند. ولی متاسفانه در کشور ما تابوهایی وجود دارد که باعث می‌شود مردم کمتر به مشاوران، پزشکان و وکلا مراجعه کنند. این درحالی است که وجود چنین مشاورانی می‌تواند به کیفیت خانواده‌ها کمک کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها