کد خبر: 228309
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۳ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:

مهمترین دلیل فیلتر تلگرام مسئله اقتصادی بود/ واتس‌آپ برترین پیام‌رسان در 109 کشور جهان

معاون شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه دلیل اصلی فیلتر تلگرام مسئله اقتصادی بود، گفت: واتس‌آپ در 109 کشور جهان برترین پیام‌رسان است.

مهمترین دلیل فیلتر تلگرام مسئله اقتصادی بود/ واتس‌آپ برترین پیام‌رسان در 109 کشور جهان
کد خبر: 228309
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۳ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امیر خوراکیان معاون شورای عالی فضای مجازی در همایش آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی، تهدیدها و فرصت‌ها، اظهار کرد: فضای مجازی در عرصه‌های مختلف نقش جدی پیدا کرده و دیگر این موضوع صحیح نیست که تصور کنیم این فضا فقط برای ارتباطات و ارسال پیام است، فضای مجازی در امور زیربنایی و مسائلی مانند انرژی، راه و آب تعیین کننده است.

وی افزود: در حوزه امنیت و سیاست فضای مجازی بسیار تعیین کننده است و در حوزه دیپلماسی فضای مجازی آمریکایی‌ها بحث‌ها را به شرکت‌های بزرگی کشانده‌اند که این شرکت‌ها مدعیند از دولت جدا هستند اما در عمل تحت سیطره آمریکا هستند و شاهد هستیم که به صورت یک طرفه منافع خود را در این فضا دنبال می‌کنند.

معاون شورای عالی فضای مجازی گفت: در سال 2016 از 5 شرکت برتر اقتصادی دنیا در حوزه فضای مجازی نبودند و این موضوع بسیار مهم شده است.

خوراکیان بیان کرد: یکی از مشکلات مهمی که در بحث تلگرام با آن مواجه بودیم و باعث شد تا سیاست فیلتر آن تصویب شود، مسئله اقتصاد بود اما بسیاری از افراد تصور کردند که به دلایل مسائل سیاسی این اتفاق افتاده است اما باید گفت که با آمدن پول مجازی در تلگرام، نظام بانکی کشور و سیستم اقتصادی مختلف می‌شد و فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه مردم به این فضا منتقل می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از امکاناتی که در فضای مجازی وجود دارد، ایران تحریم است و در گوگل دسترسی ایران به 60 درصد امکاناتی که مربوط به دولت دانش است را بسته‌اند، عنوان کرد: در جاهایی که ما مصرف کننده و کاربر هستیم، امکان دسترسی وجود دارد.

معاون شورای عالی فضای مجازی گفت: نخستین مسئله ای که باید به معلمان منتقل و از طرف آنها برای نسل جدید بازگو شود این است که فضای مجازی در حد یک رسانه و پیام رسان نیست بلکه بستر گسترده‌ای است که تمام فعالیت‌ها در حوزه واقعی را به سمت خود می‌کشاند و دارای قواعد خواص خود، آسیب‌ها و فرصت‌هاست.

خوراکیان در خصوص بازیگران بزرگ بستر فناوری اطلاعات مطرح کرد: اپل(آمریکا)، گوگل (آمریکا)، آمازون (آمریکا)، فیس بوک (آمریکا) و علی بابا (چین) و تن‌سنت (چین) بازیگران قالب بستر فناویری اطلاعات در جهان هستند.

وی افزود: واتس آپ، فیس بوک، وی چت، کیوکیو موبایل، اسکای، وایبر، اسنپ چت، لاین و تلگرام بازیگران قالب حوزه پیا‌رسان‌ها در دنیا هستند که عمده آنها آمریکایی هستند.

واتس‌آپ در 109 کشور جهان برترین پیام‌رسان است

معاون شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه واتس‌آپ در 109 کشور برترین پیا‌م‌رسان است، افزود: وی چت که فقط در کشور چین و کشورهایی که مهاجر چینی زیادی دارند پیام‌رسان برتر است اما واتس‌آپ در اکثر کشورهای جهان جزو برترین پیام‌رسان پرکاربرد است.

خوراکیان بیان کرد: ضریب نفوذ فیس بوک در آمریکا در رتبه 18 است اما در کشورهای دیگر توسعه بیشتری دارد و این نشان‌دهنده جامعه جهانی است. همچنین 73 شرکت از 100 شرکت برتر نرم‌افزاری جهان آمریکایی هستند.

وی درباره آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی افزود: اعتیار اینترنتی به فضای مجازی بسیار جدی است و هم اکنون در چین کمپ‌های ترک اعتیاد فضای مجازی را داریم.

معاون شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: آموزش و پرورش در فضای مجازی می‌تواند برای کاهش اختلاف سطح دانش و مهارت مرتبط با فضای مجازی در میان دانش‌آموزان و معلمان، ارتقای سواد رسانه ای عامه مردم به ویژه دانش‌آموزان و تولید محتوای سالم و مفید اقدام کنند.

خوراکیان عنوان کرد: متوسط استفاده از اینترنت در دنیا 4 ساعت و در ایران حدود 7 ساعت است و باید بدانیم از این فضا به چه میزان و با چه قواعدی استفاده کنیم. هم اکنون در برخی کشورها متنتوافق نامه بین والدین و فرزندان برای استفاده از فضای مجازی امضا می‌شود که مشخص کرده هر کودک چند ساعت در روز از اینترنت استفاده کند و حتما باید از اینترنت خانواده استفاده کند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها