کد خبر: 228751
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۵ ۱۱:۰۲:۰۰
| |

در جلسه وزیر کشور و خانه تئاتر چه گذشت؛

پیشنهاد تأسیس کمپانی‌های تئاتر برای حمایت از هنرمندان

سخنگوی خانه تئاتر گفت: یکی از نکات مهمی که در جلسه وزیر کشور و خانه تئاتر مطرح شد تأسیس کمپانی‌های تئاتر بود که گروه‌های تئاتری را به استخدام خود در بیاورند تا هنرمندان دیگر نگران زمان‌های بیکاری نباشند.

پیشنهاد تأسیس کمپانی‌های تئاتر برای حمایت از هنرمندان
کد خبر: 228751
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۵ ۱۱:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| اخیراً تفاهم‌نامه‌ای بین خانه تئاتر و سازمان اجتماعی وزارت کشور با حضور وزیر کشور در خانه تئاتر منعقد شد. این تفاهم‌نامه چند ماده را در بر داشت که همه آنها به نوعی به پشتیبانی از خانواده تئاتر کشور منتج می‌شد.

محمودرضا رحیمی سخنگوی خانه تئاتر درباره مفاد این تفاهم نامه و اهمیت بازدید وزیر کشور از خانه تئاتر به فارس گفت: حقیقت امر این است که من چون درگیر تمام کردن اصلاح آیین نامه سالن‌های خصوصی بودم، خودم در آن جلسه حضور نداشتم اما اطلاعاتش به من منتقل شد.

وی در ادامه افزود: در این جلسه که اعضای هیئت مدیره خانه تئاتر متشکل از ایرج راد، بهزاد فراهانی، اصغر همت، شهرام گیل آبادی، نادر برهانی مرند، کوروش نریمانی و مهدی قلعه، بازرس خانه تئاتر و وزیر کشور برگزار شد؛ چند محور اساسی در نظر گرفته شد. یکی از این محورها امضای تفاهم نامه درباره حمایت وزارت کشور از کارهایی با دغدغه‌های اجتماعی و شهروندی بود، این کارها به تأیید خانه تئاتر می‌رسد و گزارشش به وزارت کشور رفته و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

رحیمی در ادامه افزود: نکته دیگر حمایت همه جانبه از ابعاد اجتماعی و صنفی خانه تئاتر است به طور کلی وزارت کشور دو وظیفه اصلی دارد، یکی وظیفه حمایت از تشکل‌های اجتماعی و صنفی که ما در این بعد متمایل بودیم خانه تئاتر همسان با اتفاقی که برای خانه سینما افتاده، مورد تأیید کشور باشد و در واقع بتواند به فعالیت‌های خود در عرصه صنفی ادامه یابد که خدا را شکر این هم تأیید شده است.

وی اظهار داشت:‌ این کمپانی‌ها باید گروه‌های تئاتری را به استخدام در بیاورند و اگر این توانایی باشد می‌توانیم از تخفیفات مالیاتی مربوط به فعالیت‌های فرهنگی همچون ورزشی بهره ببریم. با توجه به آن چه وزیر فرهنگ و ارشاد و معاون هنری درباره مسئله رونق کسب و کار می‌گفتند، این اتفاق خیلی خوبی است.

سخنگوی خانه تئاتر افزود: مسئله دیگر ایجاد کمپانی‌های تئاتر است که وزارت کشور هم ابراز علاقه مندی کرده طرحش را خانه تئاتر بنویسد و تسلیم کند تا خانه تئاتر بتواند در مسیر ایجاد کمپانی‌ها قدمی بردارد. کمپانی در واقع جریانی است درون سازمانی دارای یک ارگانیزم مستقل که می‌بایست گروه‌های هنری را به صورت سهامی خاص هدایت کند.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس کاملا کارگزاری و کارفرمایی تشکلیفش مشخص می‌شود، افزود: دیگر هنرمند ما بر این اساس نباید نگران زمان‌های بیکاری باشد چرا که در استخدام یک مکان در می‌آید و حقوق بگیر مثل همه جای دنیا می‌شود.

سخنگوی خانه تئاتر توضیح داد:‌ الان خیلی هنرمندان ما که جزء مافیای تئاتر نیستند، سالی یک کار هم انجام نمی‌دهند و این دردناک است. بنابراین اگر بتوان ترتیبی اتخاذ کرد که این کمپانی‌ها طراحی شوند و آیین نامه آن تصویب شود، ان‌شاءالله به نتایج خوبی می‌رسیم و آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

وی با اشاره به شرایط تصویب آیین نامه تماشاخانه‌های خصوصی نیز گفت: ما هر حمایتی از دولتی و خصوصی که اتفاق بیافتد تا سالن‌های ما تبدیل به کمپانی شوند را انجام می‌دهیم در این صورت سالن‌ها می‌توانند ادامه حیات بدهند ولی الان می‌شنویم که خیلی سالنها وضعیت بدی را دارند و این اصلا خوب نیست بهرحال سالن‌های خصوصی یک زمانی به داد تئاتر رسیدند و الان باید حمایت شوند.

رحیمی با بیان اینکه برای این حمایت نیاز به پول نیست بلکه 9 شاخه دارد که به محض تصویب اعلام خواهیم کرد، افزود: الان کارگروه کار خود را تمام کرده حدود 50 ساعت کاری 14 نفر مقطعی و 7 نفر ثابت روی آن کار کردند و دیروز آن را تقدیم هیئت مدیره مرکزی خانه تئاتر کردند به زودی جلسه‌ای با مدیریت تماشاخانه‌های خصوصی خواهیم داشت و از نظرات آنها نیز در زمینه تصویب آیین نامه استفاده می‌کنیم.

وی در پایان اظهار داشت:‌ همواره وقتی جلساتی با وزرا و سایر شخصیت‌ها داریم اتفاقات خوبی رقم می‌خورد اما باید ببینیم چقدر از این وعده ها عملیاتی می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها