گزارش اعتمادآنلاین از جلسه سوال نمایندگان از رئیس‌جمهوری

نمایندگان از پاسخ‌های حسن روحانی به 4 سوال قانع نشدند/ روحانی: چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس‌جمهور مملکت را به ترور تهدید کنند؟

حسن روحانی، رییس‌جمهوری امروز در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا برابر اصل هشتادوهشت قانون اساسی و ماده 212 قانون آیین‌نامه داخلی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، اما بعد از ارائه توضیحات او نمایندگان تنها از یکی از سوالات او قانع شدند و چهار سوال دیگر به قوه‌قضاییه ارجاع شد.

نمایندگان از پاسخ‌های حسن روحانی به 4 سوال قانع نشدند/ روحانی: چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس‌جمهور مملکت را به ترور تهدید کنند؟
کد خبر: 228934
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ۰۷:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| جلسه سوال از رییس‌جمهوری امروز در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گرفته است. نمایندگان مجلس براساس اصل 88 قانون اساسی و ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال از رییس‌جمهوری باید از وظایف ایشان باشد.

به گزارش اعتمادآنلاین؛ امروز رئیس‌جمهوری برای پاسخگویی به این سوالات در مجلس حاضر شده است.

1ـ چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج کردن تولید ملی است، موفق نبوده است؟

2ـ علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال از آغاز اجرای برجام، با وجود ایفای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟

3ـ چرا دولت تدبیر و امید نسبت به آمار بیکاری مفرط، توجه شایسته‌ای ندارد؟

4ـ علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت جنابعالی با وجود وعده‌ها و اعلام‌های مکرر "عبور از رکود" چیست؟

5ـ علت افزایش شتابان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی چیست؟

لاریجانی، جلسه امروز در نوع خود کمال سیاست‌ورزی در کشور است

علی لاریجانی رییس‌ مجلس در ابتدای این جلسه با بیان برخی نکات تلویحا تذکراتی را به نمایندگان مجلس داد. او پیش از در دستورکار قرار گرفتن سوال از رییس‌جمهوری درباره روند برگزاری جلسه سوال و موضوعاتی که باید رعایت شود گفت: با رعایت اصول، جلسه امروز می‌تواند در نوع خود کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان دهد.

لاریجانی خطاب به نمایندگان تاکید کرد: چون مستقیما این جلسه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بنابراین در عین جدیت موضوعات مطروحه، ادب دیوان نظام را عیان می‌کند. حضور رییس‌جمهور در مجلس نشان‌دهنده عمیق بودن دموکراسی در کشور است.

رییس‌ مجلس ادامه داد: این افتخار کشور و ملت ایران است که بالاترین مقامات خود را در برابر مردم پاسخگو می‌دانند.

او افزود: برای ما که دوران نظام شاهنشاهی را سپری کردیم، این اتفاق یک شکوفایی بزرگ است که با مجاهدت زیاد به دست آمده است. در حالیکه هنوز بسیاری از کشورهای منطقه گرفتار استبددا هستند و مراحل ابتدایی دموکراسی را هم سپری نکرده‌اند.

رییس‌مجلس همچنین خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: نکته بعد خطاب به نمایندگان است که سئوالاتی را که از رییس‌جمهور براساس مواد 213 و 212 آیین‌نامه مطرح شده است بدون بحث انجام شود.

لاریجانی افزود: همچنین رعایت انصاف حق کلام فاصل است که باید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری حسن‌ظن مجلس در این باره را مورد توجه قرار دهد.

دهقانی نقندر: جیب عده‌ای مفت‌خور پر شده است

محمد دهقانی نقندر، نماینده چناران و طرقبه به عنوان اولین نفر از نمایندگان سوال‌کننده در جلسه سوال از رئیس‌جمهوری با انتقاد از نحوه مدیریت کشور در وضعیت اقتصادی نامناسب این روزهای کشور بیان کرد: کدام کارشناس در دولت شما باعث ده‌ها میلیارد دلار واردات کالا شده است. عمده کارشناسان بر اشتباه بودن اعلام نرخ 4200 تومانی دلار توسط آقای جهانگیری تاکید کردند ولی دولت شما 3ماه و نیم مقاومت کردند.

او خطاب به روحانی تاکید کرد: از شما خواسته شد لیست دریافت کنندگان ارز منتشر شود، اگر کسی رانتی نگرفته است چرا در مقابل خواست مردم مقاومت می شود؟ افرادی با ارز دولتی به آنتالیا و ... رفتند و مدیریت کشور را به سخره گرفتند و دولت شما بعد از چهارماه تشخیص داد که این کار اشتباه است.

دهقانی با بیان اینکه عملا با بی‌توجهی جلوی توزیع ارز را گرفتند گفت: طوری برنامه‌ریزی شد که تقاضا در بازار زیاد باشد. همه صرافی‌ها را با یک چوب زدند و بستند.

او ادامه داد: وقتی تقاضا زیاد می‌شود و از آن طرف عرضه بسته می‌شود، معلوم است که قیمت بالا می‌رود، فهمیدن این موضوع کار سختی نیست هر کسی این را تشخیص می‌دهد. در این مدت کمتر از دو میلیارد دلار در بازار عرضه شده است.

دهقانی بیان کرد: توزیع ارز در دست چهار وزارتخانه نفت، کار، اقتصاد و صنعت بوده است اما معلوم نیست که با ارز چه کار کرده‌اند و چگونه به بازار تزریق شده که بازار به این روز افتاده است. تازه چند روز پیش آقای زنگنه را مامور کردید به این موضوع رسیدگی کند.

این نماینده مجلس با انتقاد از نحوه عملکرد تیم اقتصادی دولت در موضوع سکه و طلا عنوان کرد: آقای رییس‌جمهور اگر طلا نداشتید چرا دولت بازار را تحریک کرد که برای خرید طلا اقدام کند و بیش از 61 تن سکه را به تعداد محدودی فروخت. از طرف دیگر اگر به اندازه کافی بود چرا توزیع را قطع کردید تا افزایش قیمت آن به چهار میلیون برسد. مگر ارزیابی از ذخایر طلای خود را نداشتید؟

او افزود: یک فرد بازاری ساده حساب سرمایه خود را دارد، چطور دولت با این همه ژنرال نتوانست تشخیص دهد و بعد از چند ماه تشخیص داد؟

دهقانی با اشاره به تبعات اتفاقات اخیر گفت: به قیمت خالی شدن جیب مردم بیش از ده‌ها میلیارد تومان پول به جیب اندکی از مفت‌خور و اندکی از ثروتمندان ریخته شده است.

او افزود: آقای رییس‌جمهور برا ساس ماده 598 ماده مجازات اسلامی هر کس خسارتی از روی اهمال به کشور برساند باید جبران خسارت کند، بفرمایید چه کسانی این خسارت را وارد کرده‌اند و چگونه می‌خواهند جبران خسارت کنند؟

نقوی‌حسینی: آقای رئیس‌جمهور! شما شب چطور میخوابید؟

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی از نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌جمهوری در ابتدای صحبت‌های خود با بیان اینکه «آقای رئیس‌جمهور! شما شب چطور میخوابید؟ ما بیش از 5 میلیون بیکار در کشور داریم، تاکید کرد: شما مجری قانون اساسی هستید اصل 28، 29 و 34 از شما خواسته اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت ایجاد کنید.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به ناموفق بودن برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال گفت: فقط بگویید شورای عالی اشتغال که بالاترین مرجع تصمیم گیری در کشور است چندبار تشکیل شده است؟

نقوی حسینی ادامه داد: شما باید پاسخگوی ملت باشید.

او با اشاره به این موضوع که سوال از رییس‌جمهور به معنی دشمنی مجلس و نمایندگان با رییس‌جمهوری و دولت نیست بیان کرد: به دشمنانمان اعلام می‌کنیم آمریکا را له می‌کنیم. مجلس در کنار شماست. همه بدانند کور خواندند که در نظام جمهوری اسلامی می‌توانند اختلاف ایجاد کنند.

نقوی حسینی با خطاب قرار دادن رییس‌جمهوری گفت: پشت سر رهبری حرکت کنید همه ما پشت سر شما هستیم.

فولادگر: چرا به برنامه‌هایتان پایبند نبودید؟

حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان از نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌جمهوری بیان کرد: اینجانب در آغاز دولت یازدهم،‌ از برنامه‌های اقتصادی شما و وزیرتان حمایت کردم، اما چرا به همان برنامه پایبند نبودید که کشور به سمتی رفته است که هم معیشت مردم در خطر قرار گرفته و هم شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم و هم باید طلب‌هایشان را به صورت اوراق مشارکت دریافت کنند؟

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه بگویید چه اقدامات اصلاحی برای بازار ارز و اقتصاد انجام داده‌اید؟ گفت: به وعده خویش درباره ترمیم تیم اقتصادی خود در ابتدای دولت دوازدهم عمل کرده‌اید؟

او ادامه داد: در شعارهای تبلیغاتی دولت یازدهم به بهبود فضای کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود، تاکید کردید، اما گزار‌ش‌ها نشان می‌دهد چنین نشده است.در شرایط رکود فعلی بیشترین فشار را در بخش صنعتی و تولیدی خواهیم داشت.

کرم‌پور: نگویید نمی‌شود و نمی‌گذارند!

کورورش کرم‌پور نماینده فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین از نمایندگان سوال‌کننده از رئیس جمهوری با بیان اینکه لطفا نگویید نمی‌شود و نمی‌گذارند!، افزود: آیا دستور قاطع رهبری درباره برخورد قاطع با قاچاقیان اجرا شده است؟


او عنوان کرد: من از قدرت نظام جمهوری اسلامی صبحت می‌کنم که به کمک مردم سوریه و عراق می‌رود و داعش را شکست می‌دهد. چطور نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟

کرم‌پور ادامه داد: چگونه صدها کانتینر قاچاق می‌شود و کسی آنها را نمی‌بیند؟

رییس‌جمهوری: پاسخگوبودن نقطه‌ضعف نیست

حسن روحانی رییس‌جمهوری در مرحله اول پاسخ به سوالات نمایندگان در مجلس با بیان این موضوع که امیدوارم بتوانم توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به این جلسه به من فرمودند مراعات کنم، تاکید کرد: این روز روز مبارکی برای دموکراسی و مردم سالاری دینی است.

رییس‌جمهوری با اشاره به این موضوع که هیچ‌کس فکر نکند که پاسخگوبودن نقطه‌ضعف است، گفت: هیچ‌کس از مردم شریف ایران و از دوستان ما در جهان و دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی در بین مجلس و دولت است؛ مجلس دولت هدف بزرگی را بر دوش دارند و می‌بینند و این بار را باید با هم به مقصد برسانند. این بار مسوولیت را باهمکاری یکدیگر باید به مقصود برسانند.

او ادامه داد: سوال نمایندگان محترم آن طور که می‌فهمم باید از دولت دوازدهم باشد نه یازدهم. لحن سوالات، سوالات دولت یازدهم و دوازدهم است. با اینکه دولت یازدهم و دوازدهم دو شخصیت حقوقی هستند. همواره در دو دولت تلاش من این بوده که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است.

رییس‌جمهوری با تاکید بر این موضوع که بسیاری از نمایندگانی که در برابرشان سخن میگویم در انتخابات 96 حضور فعال داشتند، گفت: در کابینه و لوایح و طرح‌ها کمک کردند. در کنار هم بودیم. ممکن است گله‌ای وجود داشته باشد اما گله‌ها دوستانه و برادرانه است.

او افزود: به نظر من سوال نمایندگان محترم که در 5 بند تدوین شده است، و بسیاری از سوالات مشابه دیگر، سوالات ملت ایران هم هست. سوالات ملت ایران هم هست، نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز این سوالات را دارند، بله به اعتقاد من بسیاری از مردم این سوال دارند که چرا بیکاری، چرا قاچاق انچنان، چرا رکود و رونق شرایطی را طی می‌کنند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز. به هرکوچه و خیابانی بروید، شاید بخشی از سوالات مردم، همینگونه سوالات باشد و حق دارند بپرسند.

روحانی با بیان اینکه مردمی که در طول دولت یازدهم در چهارسال شاهد تحول در اقتصاد، فرهنگ، امنیت ملی و سیاست داخلی و خارجی بودند، این سوال مهم مطرح بوده که چه شده است که مردم باید از آینده زندگی و کشور خود نگران باشند، تاکید کرد: چرا حرکت ما در طول 4.5 سال همه چیز رو به تحول بود، همه آمارها وجود دارد. اما در این 7-8 ماه اخیر چرا شرایط نویی آغاز شد.

او ادامه داد: ممکن است بفرمایید این شرایط نو از قاجاق بود، از سیستم بانکی بود، از ارز بود. به نظر بنده اشکال از تصور مردم از آینده ایران بود؛ ناگهان تصور مردم دچار تغییر شد.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت ایجاد اشتغال در کشور بیان کرد: اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بزرگی است، نابسامانی بانکی مهم است، مساله رکود هم هم است، ارز هم مهم است، اما در برابر امید مردم ناچیز است. چرا مردم نسبت به آینده ایران دچار تردید شده اند؟ حتی بالاتر نسبت به آینده عظمت نظام دچار شک و تردید شده اند؟

روحانی رفتار مناسب با مردم را اصل مهمی تلقی کرد و گفت: باید با زبان درست و صحیح به گونه ای با مردم سخن بگوییم که مشکلات این چند ماه زودگذر است. باید به مردم توضیح بدهیم با هدایت رهبری و هماهنگی مردم و نیروهای مسلح، عبور خواهیم کرد.

او افزود: ما باید به مردم بگوییم نمی‌گذاریم توطئه‌های آمریکا به نتیجه برسد. کاخ سفید باید بداند از پایان این جلسه امروز خوشحال می‌شود. باید بداند پایان جلسه امروز اتحاد به دولت و مجلس، دوقوه و قوه قضاییه و نیروهای مسلح و … است.

روحانی تاکید کرد: شاید بفرمایید از اشتغال و ارز و رکود و قاچاق و سیستم بانکی بود، به نظر بنده حقیر اشکال از تصور مردم و ترسیم مردم ایران نسبت به آینده ایران بود، ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد و این درد بزرگ است، تمام این موارد مهم است و بزرگ، نابسامانی بانکی هم مشکل است، مساله رونق هم مهم است، اما همه‌ی این ها در برابر اطمینان و امید مردم ناچیز است.

او با اشاره به این موضوع که اصل به امید مردم است، بیان کرد: چرا امید مردم تغییر کرده؟ چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند؟ حتی عده‌ای نسبت آینده ایران، رشد و توسعه دچار شک شده‌اند.ما باید این شک را درمان کنیم، با زبانی صحیح و درست با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند. که مشکلات این چند ماهه زودگذر است، کلید مساله در همین است، به مردم توضیح دهیم از این مشکلات با هدایت رهبری و هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد.ما به مردم اطمینان می‌دهیم که اجازه نمی‌دهیم توطئه‌های ضدایرانی آمریکا نتیجه دهد.

رییس‌جمهوری ادامه داد: اساس برای جلوگیری از قاچاق تولید باکیفیت داخلی است. همه باید کمک کنیم به تولید داخلی و خدمات در داخل، در این صورت معنی ندارد قاچاق وارد شود، مگر بعضی از جنس‌ها به لحاظ فرهنگی که ما نمی‌توانیم سراغش رویم. ما چطور توانستیم از 25 میلیارد دلار قاچاق برسیم به 12 و نیم میلیارد دلار در عرض 4 سال و خرده‌ای، این تحول بزرگ چطور انجام شد.

روحانی با اشاره به آماری که برای جوگیری از قاچاق وجود دارد، گفت: آمار و ارقام می‌گوید قاچاق کالا و ارز 25 میلیارد دلار بود که رسید به 17، 15، و 12. در قاچاق خروجی، که عمدتا سوخت هست که قاچاق می‌شده و می‌شود هنوز، بنزین، نفت سفید، گازوئیل و ... دولت با برنامه‌ریزی که انجام داد برای کنترل پیمایش خودرو ها و کنترل‌هایی که انجام گرفت، قاچاق 7/8 دهم میلیارد در سال 92 تبدیل شد به نیم میلیارد در سال 95، یعنی 7 میلیارد و دویست میلیون جلوی قاچاق خروجی گرفته شد.

او تاکید کرد: این را باید بگویم در زمینه قاچاق تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم نقش نیروی انتظامی، سربازان گمنام، بویژه سپاه پاسداران ارزشمند است. از ده ما پیش آب‌های جنوب یعنی خلیج فارس و دریای عمان، مبارزه با قاچاق را در اختیار سپاه قرار دادیم. در منطقه شرق و غرب هم مناطقی در اختیار سپاه هست، با کمک همه این‌ها توانستیم به نقطه مطلوب برسد. سوال باید این باشد چطور دولت توانست با کمک تمام قوا این قاچاق را کاهش داده و اکنون برنامه دولت چیست؟ اگر سوال شکلش این چنین بود، آدم با ذوق بیشتری برنامه‌های اینده را بیان می کرد.

رییس‌جمهوری با اشاره به سوال بعدی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه چرا تحریم‌های بانکی پا برجاست؟ تاکید کرد: من یک کلمه از شمال سوال می‌کنم برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که برنامه‌های هسته‌ای که به دروغ گفته بودند برنامه‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز نیست و به ذهن دنیا رساندند که برنامه ایران، یک خطر برای صلح جهانی هست و ما را زیر فصل 7 شورای امنیت بردند، برجام آمد بگوید برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. شورای امنیت به جای آنکه بگوید تحریم بگوید تشویق. و همه را تشویق به کمک به ایران کند. ما به همین جا رسیدیم، قطع‌نامه قبلی شورای امنیت این بود که ایران صلح و امنیت را تهدید می‌کند اما امروز می‌گوید ایران حق دارد که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد و همه حمایتش کنند.

او ادامه داد: در برجام دستاوردهایی داشتیم که امروز هم هست و هیچ وقت از بین می رود. تحریم تسلیحاتی ایران را تقلیل دادیم به 5 سال که دو سال و نیم آن گذشته، کار برجام روشن است. در زمینه اقتصادی گشایش‌هایی را بوجود آورد. حالا که این شرکت‌ها دارند می‌روند پس آمده‌اند که می روند. اگر می گویید فلان بانک دارد می رود پس تا دیروز بوده و کار می کرده است.

رییس‌جمهوری با اشاره به دستاوردهایی که برجام داشته است، عنوان کرد: تحریم پس از امضای برجام آنچه مربوط به برنامه هسته ای بود لغو شد، اما تحریم های بخشی تحریم های اولیه امریکا هست، بخشی مربوط به تحولات سیستم بانکی هست، با این حدود با 287 بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک‌های خارجی انجام دادیم.

او ادامه داد: گزارشی بانک مرکزی داده است که در این مدت حدود 70 میلیارد تبادل شده از طریق سیستم بانکی، پس بنابراین بانک اساسش این است که روابط اولیه برقرار شده .

روحانی با اشاره به لوایح چهارگانه که در جریان بررسی در مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است، گفت: در خصوص بانک ما 4 لایحه تقدیم مجلس کردیم که برای حیثیت ایران اساسی است که برای ما مهم است. لوایح شما بسیار می تواند به ما کمک کند در زمینه روابط بانکی. یکی تصویب شده وسه تا باقی مانده. من از مجلس درخواست میکنم نسبت به تصویب این لوایج تسریع بفرمایید که در روابط بانکی ما تاثیر گذار باشد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه مساله سوم مساله بیکاری است، توضیح داد: اتفاقا در این خصوص کارنامه ما درخشان است. ما در سال 84 تا 91 اشتغالمان چقدر بوده است؟ اشتغال خالص را نمی‌توانم بگویم آنقدر که کم بوده است. اشتغال خالص ما ده هزار نفر بوده است و امروز اشتغال خالص ما 2 میلیون و 700 هزار نفر است.

او با اشاره به آمار بانک مرکزی گفت: به آمار بانک مرکزی و مرکز آمار مراجعه و مقایسه کنید. البته اشتغال امنیت داخلی و سرمایه خارجی می خواهد، شرایط خاص و سکون و آرامش سیاسی می‌خواهد، موفقیت بزرگی داشتیم، برای نخستین بار در بهار 97 بیش از آنکه داوطلب کار بودند کار ایجاد کردیم. 756 هزار اشتغال برای اولین بار درست شده است.اما مردم قانع نیستند، این حرف درست است، بیکاری فراوان داریم، بیکاری مزمن چندین ساله داریم، رقم بیکاری ما 12 درصد است که قابل قبول نیست. خانواده های فراوانی هستند که هنوز حس نکردند. یک نکته را توجه کنید، اگر دولت 11 و 12 مانند دولت 9 و 10 در حوزه اشتغال کار می‌کرد امروز رقم بیکاری 22 درصد بود.

روحانی توضیح داد: تنها دولتی هستیم که بعد جنگ با رشد منفی کار را تحویل گرفتیم، در سال 91 و 92 رشد منفی داشتیم. 93 رشد مثبت داشتیم، از 94 به این سو تمام فصول ما رشد اقتصادی هستیم. رشد متوسط ما در این 5 سال بالای 4 درصد است که دولت قبلی 2.2 بوده است. در زمینه رونق اقتصادی تلاش کردیم. رکود به معنی مصطلح اقتصادی نداشته ایم و این راه را باید ادامه دهیم تا رونق مطلوب فاصله داریم.

رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به وضعیت ارز کشور بیان کرد: در خصوص ارز، کمی توضیح می‌دهم و مابقی برای وقت دوم، چرا شرایط ارز این چنین شد؟ آیا عامل اقتصادی، سیاسی، روانی و یا همه این‌ها بود. در نوبت دوم اشاره بیشتری می‌کنم، در زمینه ارز مسائل روانی سیاسی و سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده است تا مسائل اقتصادی.

او افزود: ما در مقطعی یک تصمیم گرفتیم و در مقطعی دیگر تصمیم دیگر. بعد و قبل تحریم امریکا تصمیمات متقاوتی گرفتیم و نتیجه تصمیمات هم اجماع اقتصاددانان بود. اینکه می‌گویید چرا به مسافر ارز دادیم، خب ندهیم که می‌رود از کوچه و پس کوچه ارز می‌خرد که بر تمام اقتصاد تاثیر می‌گذاشت. تنها دولتی هستیم که بعد جنگ با رشد منفی کار را تحویل گرفتیم، در سال 91 و 92 رشد منفی داشتیم و 93 رشد مثبت داشتیم.

ذوالنور: به مردم آدرس غلط ندهید

مجتبی ذوالنور، نماینده قم که طراح اصلی این سوالات بوده است بعد از مرحله اول توضیحات رییس‌جمهوری پشت تریبون قرار گرفت و در توضیح دلایل خود برای طرا این سوالات بیان کرد: در دوران تبلیغات انتخاباتی مردم یادشان است که جنابعالی گفتید با اجرایی شدن برجام همه تحریم‌ها برداشته می‌شود، برجام ماموریتش را انجام نداد. به مردم آدرس غلط ندهید.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه شما رییس‌جمهوری سوییس هستید یا جمهوری اسلامی؟ گفت: تضادهای آماری را چجوری باید بفهمیم؟

ذالنور با بیان اینکه اگر این آمارهایی که آقای رییس‌جمهور مطرح می‌کنند، صحت داشته باشد باید در یک جا نمود داشته باشد، تاکیدد کرد: باید جنس خارجی در بازار کم شده باشد و تولیدات داخلی بیشتر شده باشد و باید مصرف ما کم شده باشد که این اتفاق نیفتاده است.

نماینده قم با اشاره به عدم حضور رییس‌جمهوری در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق گفت: شما هنوز نماینده ویژه در ستاد مبارزه با قاچاق نداشتند و حتی یک جلسه خودتان حضور نداشتید.

ذالنوری بیان کرد: مقام معظم رهبری گفتند هدف برجام رفع تحریمها است وگرنه ضرر محض است.

او با بیان اینکه چرا با بانک‌های درپیتی ما مشکلی نداریم ولی با بانک‌های بزرگ مشکل داریم؟، عنوان کرد: مشکل این است که شما در برجام نتنواستید تضمین بگیرید و آدرس غلط می‌دهید.

روحانی:زمان تغییرات در وضعیت کشور پنج دی‌ماه بود

حسن روحانی، رییس جمهور در بخش دوم صحبت‌هایش در پاسخ به مجلس بیان کرد: من اولا از وزرای مربوطه در زمینه همه این 5 سوال و نکاتی که در زمینه آن مطرح شد، توضیح لازم به نمایندگان بدهند، هم به مردم.

او با بیان اینکه نکته اساسی این است که چه شد کشور؟ کشوری که در مسیر آرام حرکت می‌کرد و امد در منطقه خلیج فارس و همان ایام انتخابات بود و حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه بزرگی را به ترامپ و کشورهای اطرافش زدند، چرا یک مرتبه تغییر کرد؟، گفت: تاریخ این تغییر 5 دیماه 1396 است؛ هرکس تاریخ دیگری بدهد، آدرس غلط داده است. 5 دی 96 بود که مردم دیدند ناگهان عده‌ای امدند، شعار می‌دهند و بعد شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم.

روحانی ادامه داد: مردم دچار حیرت شدند، پاسخ قاطع در راهپیمایی‌ها دادند، اما حادثه کم‌نظیری بود و نداشتیم. حادثه دیماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا در اواخر دیماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران درباره منطقه و موشک همراه شوند و اگر نشوند، یکجانبه خارج می‌شوم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه بعد از آن تهدید و با ناآرامی‌های داخل، نگران شدند گفت: بدانید تخریبِ، خرابی می‌آورد. بدانید سیاه‌نمایی، زندگی مردم به سمت سیاهی می‌برد. کلام نیست، شعار در گوشه و کنار نیست. البته اگر شعار درباره فردی مثل حسن روحانی باشد، اهمیتی ندارد. من اگر تهدید شوم به ترور، مهم نیست. من همه ماه رمضان ها هم خواندیم.

روحانی همچنین با اشاره به اعتراض طلاب در مدرسه فیضیه قم و تهدید او به ترور عنوان کرد: چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس جمهور را مملکت را به ترور تهدید کنند؟ احساس کردند اختلاف وحود دارد. اگر اتحاد داشته باشیم،‌ فیضیه انقلاب به جایی تبدیل نمی‌شود که آب به آسیاب دشمن بریزند.

رییس‌جمهوری در پاسخ به مجلس و طرح مباحث و مشکلات کشور از طرف نمایندگان سوال‌کننده بیان کرد: مردم مشکل را بهتر از من و شما درک می‌کنند

روحانی با اشاره به اینکه بیایم منصفانه برخورد کنیم و ببینیم اگر برجام هیچ بود، پس چه غصه‌ای باید امروز وجود داشته باشد، عنوان کرد: شما گفته‌اید هیچ شرکتی نیامده ایران، پس چرا می‌گویید شرکت‌ها چرا بیرون می‌روند؟ شما گفته‌اید هیچ هواپیمایی نیامده و هواپیما کاغذی است، حالا می‌گویید چرا هواپیما نمی‌آید؟ شما اعلام کردید این برجام هیچ رابطه بانکی را درست نکرد، حتی وقتی ما گفتیم سوئیفت برقرار شده مجبور شدیم خبرنگاران را به بانک مرکزی ببریم تا با چشم آن را ببیند.

وی ادامه داد: شاید بگویید آیا به صد درصد اهدافتان رسیده‌اید؟ در بعضی زمینه‌ها 100 درصد رسیدیم، بعضی زمینه‌ها 80 درصد و بعضی نیز 60 درصد، اما در بسیاری از زمینه‌ها به صددرصد رسیدیم. PMD موضوعی بود که بسیاری از کارشناسان ما می‌گفتند از محالات است که حل شود، اما امروز حل شد. قطعنامه‌ها علیه ایران برچیده شد و تحریم‌های نظامی بلندمدت به 5 سال تقلیل پیدا کرد و 2.5 سال دیگر پایان خواهد یافت.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: در زمینه اقتصادی هم قدم‌های بسیاری برداشته شد، اما بعضی قدم‌ها هم برداشته نشد که عمدتا به خاطر تخلف آمریکا بود.

روحانی با بیان اینکه مردم باید نسبت به آینده شان اطمینان داشته باشند، گفت: شما می‌فرمایید مردم زندگی‌شان مطلوب نیست و ناراحتند، این کاملا درست است اما من می‌پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری نکرد؟ آیا اگر تورم در طول چهارسال حدود 60 درصد شد، حقوق کارمند 2 برابر نشد؟ اگر زندگی مردم سخت شد، برای مبارزه با فقر مطلق آیا پرداختی مستمری بگیران را تا 4 برابر افزایش ندادیم؟

رئیس جمهور گفت: آنچه من در انتخابات سال 92 و 96 قول دادم این بود که راه من، راه اعتدال است و باز هم می‌گویم که با تندروی از چپ یا از راست، به جایی نمی‌رسیم؛ راهی جز اعتدال، دوستی و وحدت نداریم؛ اشکال ندارد که شما مخالف دولت باشید اما باید برای منافع ملی، در کنار هم قرار بگیریم.

او توضیح داد: اگر می‌خواهیم هر کاری انجام دهیم، یک بار اصل 40 قانون اساسی را بخوانیم. در اجرای حقوق، نمی‌توانیم به منافع ملی ضربه بزنیم. اصل منافع ملی شرط محفوظ در همه برنامه‌هاست. همه قوا و نیروهای مسلح باید به این اصل توجه کنند.

روحانی با تاکید بر بی‌نقص نبودن دولت عنوان کرد: دولت حتما نقص دارد؛ شما در این شک نکنید؛ ما هم دولتی هستیم مانند بقیه دولت‌ها، اما تمام تلاشم این بوده که بهترین‌ها را جمع کنم. ممکن است نقص داشته باشیم؛ برای همین شما سوال و استیضاح می‌کنید؛ این ها مهم نیست، آن چه مهم است، این است که همگی دست به دست هم بدهیم.

او افزود: مردم از ما نمی‌خواهند که شما از من سوال کنید و من هم اینجا آمار و ارقام ارائه کنم. مردم، درد را از من و شما بهتر می‌دانند. صبح بیرون می‌روند، می‌بینند که قیمت چه قدر بالا رفته است. لمس این مساله که زندگی مردم توام با سختی و مشکلات شده که مهم نیست که شما بگویید یا من بگویم.

رئیس‌جمهور گفت: مردم درمان موقتی که یک ماه کار کشور را درست کنیم و دوباره به وضع سابق بازگردیم را نمی‌خواهند. مردم درمان دائم را می‌خواهند. درمان دائم چگونه درست می‌شود؟ آیا صرفاً با کار دولت یا کار مجلس یا کار قوه‌قضائیه درست می‌شود؟ خیر، اما اگر همه با هم باشیم، حتماً از مشکلات عبور خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: پشت تریبون‌ها نگوییم که ما دچار بحران‌ شده‌ایم؛ والله ما دچار بحران نیستیم. اول مسئله است، بعد تبدیل به آسیب و بعد تبدیل به تهدید و در نهایت به بحران تبدیل می‌شود. ما در مرحله آسیب قرار داریم و گاهی موارد در لبِ تهدید هستیم. چرا بحران می‌گویید؟

او با تاکید بر مشورت گرفتن از کارشناس‌ها برای اداره امور توضیح داد: من به ملت ایران قول می‌دهم که هیچ‌گاه کاری را بدون مشورت و خِرد جمعی انجام ندادم. من تمام دولت و کارشناسان را به شهادت می‌طلبم؛ حتی تصمیم قاطع صد درصدی داشتم اما وقتی در جلسه‌ای رفتم، دیدم همگی نظر مخالف دارند، نظر آنها را قبول کردم؛ این کار نادرست است و خودسری است. ما حتماً اشتباه داشته‌ایم اما باید آن را رفع کنیم.

رئیس‌جمهوری درباره مدیریت ارز گفت: در مسئله ارز، آنهایی که ارز گرفتند تا کالا وارد کنند اما وارد نکردند، وزارت صمت و بانک مرکزی موظف هستند پرونده‌های آنها را به قوه قضائیه بدهند. با کسی که کالای کمی آورده، برخورد می‌شود. اگر کسی ارز 4200 گرفته و کالایش همچنان در گمرک است، ما از او مابه‌التفاوت می‌گیریم.

روحانی ادامه داد: ما باید مسئله را در حد خود ببینیم. وقتی مشکل را اضافه می‌کنیم، در حل آن عاجز می‌شویم. اگر مشکل داریم باید آن را حل کنیم. شاید شما بگویید که رابطه مجلس و دولت ضعیف است. ممکن است این حرف درست باشد. ما که هر وقت وزرای خود را کار داریم، همیشه می‌گویند در مجلس هستند. ما حتماً باید برای حل و فصل مسائلمان، روابطمان را قوی‌تر و نزدیکتر کنیم.

او تاکید کرد: شما می‌گویید ما دو راه بیشتر نداریم؛ یا از برجام خارج شویم یا در آن بمانیم. ظاهراً دو راه داریم اما یک راه سومی هم وجود دارد. دیروز در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور فرانسه گفتم «اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند، ما شیوه جدیدی به شما اعلام می‌کنیم»؛ اگر لازم شد راه سوم را به شما نمایندگان اعلام خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مشکلات اجتماعی و اقتصادی ما قابل حل است. ما همه توان خود را به کار گرفته‌ایم تا کالاهای ضروری با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد. تلاش داریم تا تولید به مسیر خود ادامه بدهد. همه تلاش ما این است که محصولات داخلی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

روحانی عنوان کرد: ما بسیاری از قیمت‌ها در آب، برق، گاز، سوخت و بسیاری از موارد حمل و نقل، آنچه مربوط به دولت بوده است را دست نزدیم؛ به دلیل اینکه مردم در رفاه و شرایط بهتری باشند.

روحانی با بیان اینکه اگر در این دوران فشار و تحریم با یکدیگر باشیم، این دوران به خوبی و سریع می گذرد و اگر با یکدیگر نباشیم، فاصله بگیریم، این مسئله باعث زمان بر شدن عبور ما از تحریم ها می شود، توضیح داد: مسئله اول مردم این است که ما با یکدیگر اختلاف نداشته باشیم چرا که مردم از آمریکا، تحریم و تهدیدات خارجی نمی ترسند. بلکه مردم از دعوای بین خودمان می ترسند و اگر همه ما متحد باشیم تمام احزاب، گروه ها، نمایندگان مجلس و همه دست به دست هم دهیم و در کنار یکدیگر باشیم، می توانیم مشکلات مردم را حل کنیم. اگر مردم ببینند که ما با هم هستیم می فهمند که مشکلات حل خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم اتحاد قوا و مسئولان کشور بیان کرد: در این وضعیت شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران سه قوه از سوی مقام معظم رهبری تشکیل شد که یکی از دلایل آن شورا این بود که این علامت را به مردم بدهد که سه قوه با یکدیگر هستند و با یکدیگر تصمیم می گیرند و ما امروز می خواهیم بار دیگر به مردم خود و به دنیا این علامت را بدهیم که ما با یکدیگر هستیم و در کنار هم تصمیمات لازم برای کشور را اتخاذ خواهیم کرد.

او گفت: شما نمایندگان محترم سوالی از من پرسیدید و من هم در چارچوب وظیفه پاسخ آن را دادم که اگر مردم از این کار ما راضی شده باشند، این جلسه ما موفقیت آمیز بوده و اگر نتیجه جلسه امروز این باشد که سال چهلم انقلاب است و این انقلاب به بلوغ رسیده، ما می توانیم اگر هم اختلافی بین دولت و مجلس ایجاد شده را با صراحت با یکدیگر مطرح کنیم این به معنای آن است که ما از چنان بلوغ و رشدی برخورداریم که حتی می توانیم این موضوع را به عنوان هدیه ای به مردم در هفته دولت ارائه کنیم و باید همگی به این نکته واقف باشیم که راهی جز وحدت و اتحاد برای رسیدن به اهداف مدنظر خود نداریم.

روحانی با اشاره به افزایش قیمت‌ها افزود: مردم ما بدانند که تلاش دولت برای آن است که شیب قیمت‌ها متعادل شود. در روزهای اخیر هم دیدیم که قیمت ارز تا حدی متعادل شده و در هفته های آینده هم متعادل تر خواهد شد و همه تلاش ما این است که مردم احساس نگرانی نداشته باشند.

روحانی ادامه داد: ما در حال افزایش ذخایر ارزی خود هستیم. همچنین صادرات غیر نفتی ما هم افزایش پیدا کرده که این افزایش چیزی در حدود 19 درصد بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما برای ماه های آینده کار احتیاطی انجام می دهیم. اگر الان من به رئیس بانک مرکزی بگویم که مثل شهریورماه سال گذشته عمل کن، بدانید که نرخ ارز در عرض دو هفته به قیمت سال گذشته باز می گردد. اما من به رئیس بانک مرکزی گفتم که حق استفاده از ذخایر بانک مرکزی را نداری. برخی جاها دست ما باز نیست، چرا که ممکن است در جاهایی طلاهای ما به عنوان پشتوانه اسکناس به حساب آید که ما اجازه نداریم به آن دست بزنیم. بنابراین سیاست های ما در مسیر تعادل است و قدم به قدم سیاست های خود را پیش خواهیم برد و مطمئناً توفیقات آینده نصیب ما خواهد شد.

نمایندگان قانع نشدند

در ادامه مجلس برای تعیین‌تکلیف پاسخ‌های رییس‌جمهوری و گرفتن نظر نمایندگان مجلس برای هر سوال به صورت جداگانه رای‌گیری انجام داد که نمایندگان درنهایت اعلام کردند که تنها نسبت به پاسخ یکی از سوال‌های رییس‌جمهوری قانع شده‌اند.

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رئیس‌جمهوری درباره وضعیت قاچاق، بیکاری، علت رکود، علت افزایش شتابان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی قانع نشدند. همچنین آنها تنها از پاسخ رییس‌جمهوری به سوال دوم که مربوط به دلیل استمرار تحریم‌های بانکی بود، قانع شدند.

براین اساس و با توجه به قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهوری به 4 سوال، سوالات مطرح شده به قوه‌قضاییه ارجاع خواهد شد و پس از آن نتایج بررسی قوه قضاییه بار دیگر به مجلس ارجاع می‌شود و مجلس در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها