گزارش اعتمادآنلاین از حضور تیم ملی بسکتبال سه نفره زنان ایران در بازی‌های آسیایی

بعد 48 سال نوبت به بسکتبال زنان رسید/ تنها حذف دلنشین جاکارتا

حذف دختران بسکتبالیست در بازی‌های آسیایی جاکارتا تنها شکستی بود که طعم برد داشت.

بعد 48 سال نوبت به بسکتبال زنان رسید/ تنها حذف دلنشین جاکارتا
کد خبر: 229056
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ۱۴:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی- بازی‌های آسیایی جاکارتا برای زنان ورزشکار ایرانی تا به اینجا برد و باخت‌های زیادی به همراه داشت، اما حذف دختران بسکتبالیست تنها شکستی بود که طعم برد داشت. تیم ملی بسکتبال زنان ایران البته در رشته سه نفره این فرصت را پیدا کرد تا به بازی های آسیایی جاکارتا اعزام شود.


پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر اینکه این تیم اعزام شود، کیمیا یزدیان طهرانی، شیدا شجاعی، ناهیده اسدی و زهرا عدالتخواه، با سرمربیگری آزاده زمان‌پور در این بازی‌ها شرکت کردند.


از آنجایی که سیاست کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش برای اعزام ورزشکاران به جاکارتا بر اساس شانس مدال‌آوری آنها بود، تیم سه نفره بسکتبال زنان شانس کمی برای اعزام داشت اما در نهایت و با موافقت مدیران این اتفاق رخ داد.


اهمیت این اعزام به موضوعی برمی‌گردد که اهالی ورزش زنان، به‌ویژه بسکتبال به خوبی از آن آگاهند. بسکتبال زنان ایران تا همین یک سال پیش اجازه شرکت در هیچ میدان بین‌المللی را نداشت. آن‌ها در ایران تمرین می‌کردند، تیم ملی، اردو، سوپرلیگ و مسابقات مربوط به آن را داشتند، اما نمی‌توانستند در هیچ میدان خارجی شرکت کنند، چون حجاب دختران ایرانی مورد قبول فدراسیون جهانی قرار نگرفته بود.


سال گذشته اما این مجوز صادر و از همان روز انگار خون تازه‌ای به این رشته تزریق شد. دختران آسمان‌خراش در چند مسابقه حاضر شدند و همین ماه گذشته بود که تیم سه نفره زنان قهرمانی مسابقات غرب آسیا را هم به دست آورد.


تیم ملی بسکتبال سه نفره زنان ایران که برای نخستین‌بار در تاریخ مسابقات آسیایی به این رقابت‌ها اعزام می شد، در مرحله مقدماتی با تایلند، قزاقستان و مالدیو هم‌گروه شد. این تیم با شکست 7 بر 11 برابر تایلند، پیروزی 18 بر 11 مقابل قزاقستان و پس از انصراف مالدیو، به یک چهارم نهایی صعود کرد اما در این مرحله نتوانست تیم قدرتمند چین را شکست دهد.


از سال 1974 که بسکتبال ایران به المپیک آسیایی راه پیدا کرده است، امسال نخستین سالی بود که زنان بسکتبالیست هم راهی این رقابت‌ها شدند. اگرچه تیم بدون هیچ بازی تدارکاتی به جاکارتا رفت، اما از نظر کارشناسان این رشته نتیجه قابل قبولی کسب کرد.


در این روزها که مسابقات زیادی در جریان است، اهالی رسانه به ویژه صداوسیمایی‌ها هم هر نقره و برنزی را مساوی با طلا دانستند که البته چنین رویکردی به هیچ عنوان درست نیست چون اندازه رتبه ها و ارزش مدال ها باهم تفاوت دارد. اما بسکتبال زنان، که تنها یک سال است نفسی تازه گرفته و می‌تواند خودش را به دنیا نشان دهد، توانست به‌خوبی در این رقابت‌ها آبروداری کند. همین هم باعث شد تا کارشناسان به تمجید از عملکرد این ورزشکاران بپردازند.


البته نباید فراموش کرد بسکتبال سه نفره رشته‌ای در دل بسکتبال پنج نفره و به منظور افزایش علاقه‌مندان به این رشته طراحی شده است. زنان بسکتبالیست ایرانی برای افزایش تجربه و قدرت در آسیا باید در بخش پنج نفره خودشان را تقویت کنند. موضوعی که به نظر نمی‌رسد چندان قابل دسترسی باشد، آن هم وقتی فدراسیون بسکتبال در حال حاضر مملو از بحران در بخش مردان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها