کافه‌های تهران نقاشی شدند

ویدا جیلانچی در نمایشگاهی با عنوان «آرامش معاصر» کافه‌های شهر تهران را نقاشی و تلاش کرده است نقش کافه را در زندگی معاصر انسان در قامت محلی برای آرامش در لحظات غم، شادی و تنهایی به تصویر بکشد.

کافه‌های تهران نقاشی شدند
کد خبر: 229223
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۷ ۱۰:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مخاطب در مواجهه با آثاری که با تکنیک اکریلیک و رنگ و روغن کشیده شده است با مجموعه ای از احساسات و عواطف در حالتها و موقعیتهای متفاوت در کافه‌های تهران مواجه می شود و از این رو جیلانچی تلاش کرده است تا در آثارش به نقش کافه‌ها در ایجاد آرامش در انسان معاصر نگاهی ویژه و متفاوت داشته باشد.


این هنرمند روز چهارشنبه درباره نمایشگاه جدید خود به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: من از گذشته همواره طرح های خانه های قدیمی را می کشیدم که تحت تاثیر فضای قدیمی در سفرهای دوران کودکی به کاشان بود و در ناخودآگاه من تصویر آرامش و جمع هایی که در آن خانه ها شکل می گرفت در نقاشی هایم خلق می شدند.


وی افزود: امروز با فاصله گرفتن از آن سبک زندگی، انسان نیازمند فضایی برای به دست آوردن آرامش از خستگی های روزمره هستیم و همچنین محلی که امنیت را در آن کنار همفکران خود تجربه کنیم.


«بدون شک کافه‌ها در زندگی شهری نقش مهمی ایفا می کنند و تجربه شخصی من که تقریبا با همنشینی های سنتی در خانه عباسیان کاشان همراه بوده است می تواند گواهی دهد که کافه‌ها جایگزین دورهمی های دوستانه شده است و بهانه ای برای فرار از فردیت زندگی مدرن و پناه به اجتماع است»
این نقاش اظهار کرد: در کافه‌ها پس از مدتی افراد با یکدیگر به یک حس خویشاوندی می رسند، از مشکلات شخصی یکدیگر هم با خبر هستند و این حجم احساس و نزدیکی سبب شد که موضوع کافه را به عنوان یک پروژه حرفه ای دنبال کنم.


در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «در زندگی معاصر آدم ها اکثرا هنگام خوشحالی، ناراحتی، قرار ملاقات، با همراه یا به تنهایی و... به کافه می روند و معمولا به حال بهتری می رسند و اوقات آرامی را سپری می کنند. می توان گفت کافه به نوعی جایگاه آرامش معاصرمان شده است. از این رو تلاش کرده ام با رنگ ها و خطوط مورد علاقه ام سعی در به تصویر کشیدن این مهم داشته باشم.»


این اولین نمایشگاه انفرادی جیلانچی است و تلاش کرده است با نمایش صحیح این آثار فضای مناسبی برای خریدارن آثار خود مهیا کند.
وی با انتقاد از شرایط اقتصاد هنر در ایران گفت: ضرورت خرید آثار هنری به فرهنگ سازی نیازمند است و افراد به آثار هنری باید به عنوان یک سرمایه نگاه کنند که در آینده ارزش افزوده خواهد داشت و می توانند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.


این هنرمند جوان، شبکه های اجتماعی را راهی برای از بین بردن فاصله میان هنرمند و مخاطب دانست و افزود: این فضا امکان دسترسی مخاطبان به هنرمندانی را فراهم می‌کند که در گذشته برای به دست آوردن تلفن آنها باید ماهها تلاش می کردیم و از طرف دیگر هنرمند، از واکنش مخاطبان در مواجهه با آثارش نیز باخبر می شود.


در حاشیه این نمایشگاه، یک پرفورمنس با تصویر کلی کافه به کارگردانی جیلانچی برگزار شد.
فضای این پرفورمنس تداعی کننده کافه ها است و رو به روی هر تابلوی نقاشی یک میز و صندلی قرار گرفته که دختری با افراد مختلف حاضر در زندگی اش، که درخواست هایی برای دیدار با وی را دارند در کافه بازسازی شده ملاقات می کند؛ برخی از این دیدارها عاشقانه و برخی روابط کاری است و برخی، احساس های عاشقانه ای است که با یک بهانه کاری، درخواست دیدار می شود.
در این پرفورمنس تلاش می شود بخشی از نقش کافه را در زندگی شهری بازسازی کند و دختر در میان درخواست کننده های دیدار به دنبال افراد شفاف و واقعی زندگی خود می گردد.


جیلانچی تاکنون در نمایشگاه های داخلی و بین المللی بسیاری حضور داشته است که از میان آنها می توان به نمایشگاه گروهی با پیشکسوتان گالری کمال الملک (1383)، نمایشگاه نقاشی با موضوع عرفان در فرهنگسرای نیاوران (1396)، نمایشگاه گروهی نقاشی در ترکیه (1396)، حضور در ارت فیر ارت پادوا ایتالیا (1396)، نمایشگاه گروهی نقاشی در موزه معاصر فرهنگستان هنر (1397) اشاره کرد.
نمایشگاه نقاشی «آرامش معاصر» شامل 12 اثر نقاشی با موضوع کافه‌های شهر تهران است که از 26 مرداد ماه آغاز به کار کرده و تا 13 شهریورماه در گالری کاما دایر است.


علاقه مندان به بازدید از نمایشگاه می توانند همه روزه از ساعت 11 تا 21 به نشانی تهران، خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 44، ساختمان فرین، طبقه دوم مراجعه کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها