کد خبر: 229372
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ۰۹:۱۴:۰۰
| |

لودریان: معادله در سوریه همچنان دشوار است/ به مذاکره با روسیه و ترکیه امیدواریم

وزیر خارجه فرانسه معادله در سوریه را همچنان دشوار دانست و گفت، مهم‌ترین اتفاقی که سال گذشته شاهد آن بودیم، عقب‌نشینی گروه تروریستی داعش و آزادسازی شهر رقه از کنترل آن بود.

لودریان: معادله در سوریه همچنان دشوار است/ به مذاکره با روسیه و ترکیه امیدواریم
کد خبر: 229372
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ۰۹:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| به نوشته روزنامه الیوم السابع چاپ مصر، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در سخنرانی که در کنفرانسی در پاریس با حضور سفرای فرانسه در کشورهای خارجی داشت، گفت: داعش هنوز به شکل کامل شکست نخورده و القاعده که از بلندپروازی‌های بین‌المللی خود دست برنداشته، در سوریه حضور دارد.

لودریان اظهار داشت: تلاش‌های فرانسه و شرکایش تروریسم را در این بخش از جهان تضعیف کرد و این همان اتفاقی است که با آزادسازی موصل در عراق نیز رخ داد.

وزیر خارجه فرانسه افزود: ما وارد مرحله جدیدی می‌شویم و آن هم دستیابی به راه‌حلی سیاسی و تثبیت آرامش در مناطقی است که در آزادی آنها مشارکت داشتیم.

این مسؤول فرانسوی ادامه داد: آرامش بدون فراهم شدن امکانات لازم برای آن برقرار نخواهد شد و لازم است که وزارت خارجه در بحران‌ها در زمینه اجرای پروژه‌های متعددی چون خنثی‌سازی مین و تامین آب و برق در شمال شرق سوریه مشارکت داشته باشد، در همین راستا مبالغی جهت حمایت از این پروژه‌ها اختصاص داده شد، البته پیروزی بر تروریسم نیازمند کمک‌رسانی به غیرنظامیان است.

وی نسبت به گفت‌وگو میان کشورهای غربی از یک سو و روسیه، ترکیه و ایران از سوی دیگر درباره سوریه ابراز امیدواری کرد.

لودریان در بخش سیاسی نیز تاکید کرد: فرانسه رویکرد مشترکی را با آمریکا در قالب "گروه کوچک" تعیین کرد و امیدوار است این رویکرد آغازگر راهی برای بازگشت صلح باشد، خروج نیروهای بیگانه نیازمند اتخاذ تدابیری جهت اعتمادسازی است و آغاز اجرای اصلاحات در قانون اساسی ضامن ایجاد محیطی مناسب برای برگزاری انتخابات با مشارکت همه سوری‌ها از جمله آوارگان و پناهجویان سوری است.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه ابراز امیدواری کرد که این گروه، اساسی برای یک گفت‌وگوی جامع‌تر با حضور روسیه و ترکیه باشد.

وی با اشاره به لزوم اینکه این طرح‌ها بتوانند مانع از شرایط بدتر در استان ادلب شوند، این وضعیت را بمبی ساعتی در سطحی انسانی و امنیتی توصیف کرد.

وزیر خارجه فرانسه درباره لیبی به اقدامات و حمایت‌های کشورش از فعالیت‌های غسان سلامه، فرستاده سازما ملل به لیبی اشاره کرد و نشست پاریس در تاریخ 29 مه را به دلیل حضور چهار طرف اصلی در لیبی که یکدیگر را به رسمیت نمی‌شناسند، بی‌سابقه خواند.

لودریان با اشاره به اینکه ثبت نام سه میلیون لیبیایی در لیست‌های انتخاباتی به معنای امید است، بار دیگر بر حمایت پاریس از غسان سلامه و نیز حمایت مالی از مقدمات انتخابات تاکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به اینکه گرچه هنوز برخی مشکلات حل نشده‌اند، اما طرح و سناریویی برای خروج از بحران وجود دارد.

وی تاکید کرد: این طرح علیه هیچ کسی نیست و در راستای منافع همه چه اروپایی‌ها و چه کشورهای همسایه لیبی است.

لودریان تاکید کرد، پاریس مسؤولیتی تاریخی را بر عهده دارد و منفعت فرانسه در بازگشت آرامش به لیبی است و این امر هدف اصلی پاریس محسوب می‌شود، من نیز در این راستا تاکنون سه سفر به لیبی داشته‌ام.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها