خبرنگار آلمانی آزاد شده:

قصد دارم در دادگاهم در ترکیه شرکت و از خودم دفاع کنم

خبرنگار آلمانی که به تازگی پس از گذراندن حبس در ترکیه به کشورش بازگشته، اعلام کرد که دوست دارد در جلسه بعدی دادگاهش حاضر شده و از خود دفاع کند.

قصد دارم در دادگاهم در ترکیه شرکت و از خودم دفاع کنم
کد خبر: 229705
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ۱۰:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مشاله تولو که بعد از گذراندن بیش از شش ماه حبس در ترکیه و ممنوع الخروجی چندی پیش توانست به آلمان بازگردد در گفت‌وگو با خبرگزاری دویچه وله درباره احساسش پس از بازگشت گفت: من احساس بسیار خوبی دارم زیرا بیش از هرچیزی دلتنگ خانه، خانواده و دوستانم بودم و در اینجا احساس امنیت می‌کنم.

او در پاسخ به سوالی درباره آزاد شدن پسرش پس از گذراندن مدتی در زندان در کنار وی گفت: آن دوران بسیار دشوار بود زیرا پسر من بسیار کوچک بود. او تنها نزدیک به سه سال سن داشت. پسر منن هنوز آن دوران را به یاد می‌آورد.

او درباره ماندن صدها کودک در کنار مادرانشان در زندان‌های ترکیه گفت: نباید هیچ کودکی در زندان باشد. در داخل زندان شرایطی وجود دارد که توسط مسئولان وضع می‌شود و زندانیان را از جامعه جدا می‌کند. اگرچه کودکان نیاز به مادرانشان دارند اما والدین تصمیمات دشواری باید اتخاذ کنند.

او در ادامه اظهاراتش درباره نقش دولت آلمان در آزادی‌اش از زندان ترکیه گفت: زمانی که من توسط پلیس بازداشت شدم به کنسولگری آلمان تا 10 روز بعد اطلاع داده نشد که یک شهروند آلمانی بازداشت شده است و کنسولگری توسط خانواده من از بازداشتم مطلع شد. در آغاز اعضای سفارت اجازه ملاقات با من را نداشتند. این مساله در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان آلمان و ترکیه اتفاق افتاد اما پس از آن من به طور منظم با این کارکنان کنسولگری دیدار می‌کردم. حتی سفیر آلمان در ترکیه سه بار به ملاقات آمد.

تولو در بخش دیگری از اظهاراتش درباره بازداشت صدها خبرنگار در ترکیه گفت: هنوز بسیاری از همکاران من در زندان هستند. بسیاری از خبرنگاران ترک تبار به طور ناشناس در زندان به سر می‌برند و مورد شکنجه‌های بسیاری قرار می‌گیرند که هیچکس درباره آنها نشنیده است. در حال حاضر 70 هزار دانشجو و 570 وکیل در زندان به سر می‌برند و همه آنها به دلایل سیاسی در زندان هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از خبرنگاران در ترکیه برای آزادی رسانه علی‌رغم خطرات و تهدیدات مبارزه می‌کنند. زمانی که شما تلویزیون تماشا می‌کنید هیچ انتقادی نمی‌شنوید. همه کانال‌های اپوزیسیون با حکم دادگاه تعطیل شده‌اند. به ندرت انتقادی در مورد دولت منتشر می‌شود. در زندان ترکیه درک می‌کنید که شرایط آزادی رسانه تا چه حد وخیم است.

تولو در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برگزاری جلسه بعدی دادگاهش در 16 اکتبر در ترکیه گفت: من می‌خواهم در این جلسه شرکت کنم. من دیپورت نشده‌ام و می‌توانم خودم در دادگاه حاضر شده و دفاع کنم. اگر اکنون توجه مردم به سمت من است من می‌خواهم از این فرصت برای ارتقای وضعیت حقوق بشر، آزادی بیان و رسانه استفاده کنم.

مشاله تولو خبرنگار و مترجم آلمانی در 30 آوریل 2017 در استانبول بازداشت شد و تا ماه دسامبر در زندان بود. او متهم به حمایت از افراط گرایان و حزب کمونیست لنینیست - مارکسیستی متهم است. همسر وی نیز با اتهاماتی مشابه مواجه بوده و اجازه خروج از ترکیه را ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها