کد خبر: 229775
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ۱۲:۴۵:۰۰
| |

محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، در مراسم سالگرد ابراهیم یزدی:

راهکار عبور از مخاطرات فعلی گفتمان اصلاحات جامعه‌محور است

محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی ایران با اشاره به‌وضعیت فعلی جامعه، مناسب‌ترین راهکار برای عبور از مخاطرات فعلی را گفتمان اصلاحات جامعه محور دانست.

راهکار عبور از مخاطرات فعلی گفتمان اصلاحات جامعه‌محور است
کد خبر: 229775
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ۱۲:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد توسلی دبیرکل نهضت آزادی ایران در مراسم سالگرد ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه دولت موقت هدف از برگزاری این بزرگداشتها و نکوداشتها را مرور کارنامه زندگی درگذشتگان و فراگیری درسها و عبرتها و آموزه ها برای زندگی حاضر خود و ترسیم مسیر تعالی برای جامعه دانست و از این رهگذر کارنامه درخشان زندگانی یزدی را واجد مؤلفه های عمیق معرفت شناختی و آینده نگرانه برای جامعه امروزمان قلمداد کرد.

توسلی با اشاره به شکل گیری شخصیت زنده یاد ابراهیم یزدی در خانواده ای اصیل و مذهبی و سپس فراگیری آموزه های اخلاقی و سیاسی مبتنی بر اصول قرآنی و اسلام رحمانی نزد بزرگانی چون طالقانی، بازرگان و سحابی و فعالیت چشمگیر وی در نهضت مقاومت ملی، نمود این تعالی و رشد اسلامی و ملی را در 18 سال فعالیت خارج از کشور ایشان در آمریکا و خاورمیانه دانست و 118 روز حضور در نوفل لوشاتو و چهار دهه فعالیت سیاسی و اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب را شاهدی بر شخصیت بارز ایشان برشمرد.


دبیرکل نهضت آزادی ایران در اشاره ای به نامه تاریخی یزدی به راشد الغنوشی که در بحبوحه بهار عربی نگاشته شد عنوان داشت که در این نامه تذکر داده می‌شود که تصور نکنید اگر یک دیکتاتور را از عرصه حکومت پایین کشیدید دیکتاتوری مجدداً بازتولید نمی شود. یزدی در این نامه به سه عنصر مهم برای جلوگیری از بازتولید استبداد اشاره می کند: اول پذیرش تکثر در جامعه، دوم: تساهل و مدارا با جامعه متکثر و سوم تعامل و هم افزایی همه نخبگان در این جامعه.

توسلی این نامه را حاوی اشاراتی به جامعه ایران دانسته و عنوان کرد حتی بسیاری از اتهامات کنونی که به یزدی در مورد انقلاب اسلامی نیز مطرح می شود باید در همین راستا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

به گفته دبیرکل نهضت آزادی جامعه ما نیز جامعه ای متکثر است که اتفاقاً یکی از طبقات مهم و تاریخی این جامعه روحانیت نام دارد و لزوم تعامل و هم افزایی با این طبقه نیز مانند سایر نهادها و مراجع اجتماعی واقعیتی انکارناپذیر بوده و هست. روشنفکران دینی نیز پس از دهه بیست با همین نگاه وارد یک تعامل تعالی بخش با روحانیت شدند که ثمره آن را می توان در پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده نمود. تعامل مرحوم یزدی در جریان انقلاب اسلامی نیز بر همین مبنا استوار بوده و به همین سبب است که نقش کلیدی در دیپلماسی و مدیریت انقلاب تا زمان پیروزی آن ایفا می نماید.

توسلی عنوان کرد: تعامل تعالی بخش با روحانیت در حقیقت بخشی از فرایند آگاهی بخشی جامعه توسط پیشگامان نهضت آزادی است که به مثابه رسالتی مشابه رسالت انبیا برای خود تعریف کرده بودند و حتی بعد از انقلاب و در طول چهار دهه فعالیت نیز بر این استراتژی تاکید و اصرار شده است.آنهایی که اقدامات یزدی را خیانت می دانند باید به این نکته توجه داشته باشند که فرآیند آگاهی جامعه نسبت به یکی از تاریخی ترین طبقات آن یعنی روحانیت یک امر ضروری بوده است و انقلاب اسلامی این فرصت را برای عموم مردم ایران مهیا کرد تا بصورت آگانه و با درک و شناخت نسبت به این طبقه بتوانند در آینده راه رستگاری خود را مشخص کنند چرا که پس از انقلاب و با ورود اسلام فقاهتی به عرصه حکومت، نهاد دین در مصدر قدرت قرار گرفته است.

دبیرکل نهضت آزادی ایران با اشاره به وضعیت فعلی جامعه، مناسبترین راهکار برای عبور از مخاطرات فعلی را گفتمان اصلاحات جامعه محور دانست.

توسلی توجه به ظرفیتهای موجود در قانون اساسی را برای اصلاح بسیاری از امور مهم دانسته و بازگشت و اجرای کامل قانون اساسی را مهمترین اصل اصلاحی جامعه قلمداد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها