کد خبر: 229860
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۱ ۰۷:۱۴:۰۰
| |

الهه کولایی، عضو شورای عالی سیاستگذاری:

بحث تغییر در ترکیب شورای عالی سیاستگذاری مطرح شده است

الهه کولایی، عضو شورای عالی سیاستگذاری گفت: مباحث بسیاری در مورد اصلاح ساختار، سازمان و کارکرد شورای عالی از جمله ترکیب آن مطرح شد.

بحث تغییر در ترکیب شورای عالی سیاستگذاری مطرح شده است
کد خبر: 229860
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۱ ۰۷:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| الهه کولایی، عضو شورای عالی سیاستگذاری بیان می‌کند که تاکنون نحوه شکل‌گیری، ترکیب اعضا و سازوکار تعیین این افراد مورد بحث بود. او معتقد است که تلاش برای نقد و ارزیابی صریح و همه‌جانبه عملکرد و ساختار شورا ضرورتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

اخباری مبنی بر دعوت از برخی چهره‌های سیاسی برای عضویت در شورای عالی سیاستگذاری منتشر شد و لیستی هم بیرون آمد که بعدا تکذیب شد. آیا اصولا بحث تغییر در ترکیب شورای عالی مطرح بوده است؟

این موضوع قبلا مطرح بوده است.

بر چه اساسی ضرورت تغییر ترکیب شورای عالی مطرح شده است؟

بدون تردید در عرصه رقابت‌های سیاسی انسجام و یکپارچگی مجموعه‌های فعال در یک جریان سیاسی نقش تعیین‌کننده در سرنوشت و شرایط پیروزی آنان دارد. بر همین اساس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به عنوان نهادی که عملکرد اصلاح‌طلبان را در دو مرحله انتخاباتی در کشور وحدت و انسجام بخشید و پیروزی‌های بزرگی را نصیب آنان ساخت، از اهمیت ویژه‌ای در تحولات سیاسی کشور برخوردار است.

هم مخالفان و هم موافقان استدلال‌ها و شواهد گوناگونی در مورد عملکرد این شورا بیان کرده‌اند. صرف اینکه این نهاد توانسته پیروزی چشمگیر و تعیین‌کننده اصلاح‌طلبان را در دو مرحله انتخاباتی تامین کند، به تنهایی کفایت می‌کند تا کارآمدی آن را ثابت شده فرض کنیم. اما به‌طور طبیعی مانند هر نهاد سیاسی، این شورا از ایرادها و اشکالات بسیار جدا نبوده است. بدون شک برای تداوم کارکرد آن، ایرادها و انتقادها باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد. بر همین اساس در شورای عالی در سال گذشته موضوع نقد و ارزیابی عملکرد مورد توجه قرار گرفت.

مصاحبه‌ها، گفت و شنودها و نشست‌های متعدد با صاحب‌نظران و فعالان عرصه سیاست شکل گرفت تا بر اساس آن اصلاح کارکرد شورای عالی تحقق پیدا کند. در این زمینه حتی شاهد نامه‌هایی از جمله نامه جمعی از جوانان اصلاح‌طلب تحت عنوان «اصلاح اصلاحات» بودیم که ضرورت تغییر در شورای عالی را برجسته کرد. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که اصلاحات نیز همانند هر جریان سیاسی نیازمند بازنگری، بازخوانی و اصلاح تدریجی و پایدار است.

اصولا تغییرات در شورای عالی در چه ابعادی خواهد بود؟

مباحث بسیاری در مورد اصلاح ساختار، سازمان و کارکرد شورای عالی از جمله ترکیب آن مطرح شد. آنچه که این روزها در مورد اضافه کردن برخی افراد به شورای عالی شنیده می‌شود، نشان‌دهنده بخشی از تلاش‌هایی است که در این زمینه در حال شکل‌گیری است. با نزدیک شدن به ایام انتخابات که تحرک‌هایی هم برای آن در روزهای اخیر مشاهده شده، به‌طور طبیعی این نقد و ارزیابی اهمیت را دو چندان کرده است.

نقش اساسی شخصیت‌های تاثیرگذار به خوبی نشان می‌دهد که این ضرورت به‌طور جدی مورد توجه شورای عالی است و نمی‌توان ضرورت آن را انکار کرد.

نام فردی برای دعوت به شورای عالی برده شده است؟

من از لیست افراد دعوت شده اطلاعی ندارم. فقط به‌مجموعه مباحثی که برای اصلاح شورای عالی مطرح شده اشاره کردم و تایید نکردم که این اسامی پیگیری شده یا نه. من اطلاع ندارم.

اما بحث عضویت افراد حقیقی جدید در شورای عالی مطرح بوده است؟

بله. به دلیل اینکه به هر حال تقویت نهادها یک ضرورت انکار‌ناپذیر در مسیر توسعه سیاسی کشور است. اما با توجه به سطح توسعه جامعه ایرانی نمی‌توان نقش و نفوذ شخصیت‌ها را انکار کرد. این همان موضوعی است که قرار است در ترکیب شورای عالی مورد توجه باشد تا از همه ظرفیت‌های موثر برای اصلاح امور کشور، هم شخصیت‌ها و هم احزاب و سازمان‌های سیاسی در این چارچوب بهره‌برداری شود تا زمینه برای رفع مشکلات هموارتر شود.

فرآیند تصمیم‌گیری و دعوت از افراد به شورای عالی چیست؟

از تصمیمی در این زمینه صحبتی نکردم. اما این تغییرها در این روزها مورد توجه قرار گرفته است. بر همین اساس هم نهادهایی چون شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب به عنوان نهادی که سازمان بخشیدن، منسجم کردن احزاب را به عهده دارد از یک سو و نیز شخصیت‌های تاثیرگذار در جریان اصلاحات از سوی دیگر در این زمینه فعال بوده‌اند. در مورد نتیجه این تلاش‌ها و فعالیت‌ها اطلاع دقیق ندارم.

آیا ساختار شورای عالی سیاستگذاری تغییر می‌کند؟

در این مشاوره‌ها هم بحث عملکرد شورا در دو مقطع مهم انتخاباتی مورد توجه قرار گرفت و هم سازمان و ساختار شورا. یعنی نحوه شکل‌گیری، ترکیب اعضا و سازوکار تعیین این افراد مورد بحث بود. اهمیت و ضرورت این اصلاح به طور جدی مورد تاکید بوده و در این زمینه هم تلاش‌های قابل تاملی انجام شده است. آن طور که مطرح است، تلاش برای نقد و ارزیابی صریح و همه‌جانبه عملکرد و ساختار شورا ضرورتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

ریاست شورای عالی قرار است تغییر کند؟

تا آنجا که من اطلاع دارم دیدگاه‌های مختلفی در این مورد مطرح شده، اما به نظر می‌رسد روند کنونی تغییر چندانی نداشته باشد.

فعالیت انتخاباتی شورای عالی در چه وضعیتی است؟

این موضوع هم از جمله مباحث نیازمند توجه جدی است که ضرورت فعالیت یکپارچه و منسجم اصلاح‌طلبان را در شرایط کنونی مشخص می‌کند. به نظر می‌رسد که شورای عالی به دلیل مشکلات ساختاری، فعالیت و تحرک لازم را در رفع ایرادات انجام نداده است.

البته با توجه به ماهیت انتخاباتی این شورا شاید تاخیر طبیعی باشد، اما در آستانه انتخابات فراهم کردن مقدمات مهم است و تحرک لازم باید سریع‌تر به وجود بیاید.

آیا این بحث هم مطرح بوده که از اعضای حقیقی این شورا برخی از شورای عالی خارج شوند؟

به طور طبیعی هر الگو و روشی برای اصلاح شورا پذیرفته شود، آثار و پیامدهایی در ترکیب شورا به همراه خواهد داشت. بستگی دارد که کدام الگو مورد پذیرش مجموعه احزاب اصلاح‌طلب و شخصیت‌های صاحب نفوذ قرار بگیرد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها