مدیرکل دفتر نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد:

تقاضای ساخت 30 سریال برای شبکه‌ خانگی

مدیرکل دفتر نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه افزایش قیمت محصولات این شبکه امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: با توجه به تاثیر منفی این افزایش و ریزش مخاطب باید تصمیم‌گیری جدی درباره تعیین قیمت یا حمایت مراجع ذیربط و فراتر از وزارت ارشاد را شاهد باشیم.

تقاضای ساخت 30 سریال برای شبکه‌ خانگی
کد خبر: 229981
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۱ ۱۱:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین پارسایی درباره انتقادهایی که به افزایش قیمت دی‌وی‌دی‌های شبکه نمایش خانگی وارد شده و اینکه آیا قرار است در اداره کل نمایش خانگی این موضوع بررسی شود، بیان کرد: علی رغم اینکه قیمت گذاری و پیگیری این موضوع از جمله وظایف صنوف مربوطه است، اما رسیدگی به آن در دستور کار سازمان سینمایی است.

وی افزود: افزایش قیمت این محصولات به طور مستقیم به افزایش هزینه‌های مواد اولیه که وارداتی هستند، افزایش چند برابری قیمت کاغذ و نیز تخصیص پیدا نکردن ارز دولتی به این بخش ارتباط پیدا می‌کند و این موضوع به دستور معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در کارگروهی از فعالان و مدیران موسسات ویدئو رسانه در دست بررسی است تا حقوق تولیدکننده و البته مصرف کننده ضایع نشود.

وی ادامه داد: درنتیجه‌ این افزایش قیمت، ممکن است مصرف کننده محصولات سمعی و بصری قدرت خرید کمتری پیدا کند یا اساسا به خاطر مشکلات اقتصادی شکل تحریم به خود بگیرد چون وقتی از حقوق مصرف‌کننده صحبت می‌کنیم باید مبنایی برای قیمت درنظر گرفته شود.

او درباره اینکه به هر حال افزایش قیمت باعث می‌شود میزان خریداران هم کمتر شود، گفت: قیمت دی‌وی‌دی‌ها تا کنون و در چند سال گذشته همچون سینما در چند مرحله افزایش داشته و بر اساس آمار هر بار با ریزش مخاطب مواجه بوده است و این موضوع باید بیشتر سرمایه گذاران امر تولید و موسسات پخش را نگران کند تا حداقل اصل سرمایه بازگردد. هر مخاطب ممکن است هفته‌ای چند اثر ‌را خریداری کند. وقتی قیمت دو برابر می‌شود ناچار دست به انتخاب می‌زند و از بین آثار ارائه شده با توجه به قدرت خرید خود یک یا دو محصول را خریداری می کند.

پارسایی تاکید کرد:‌ به همین دلیل باید هم حقوق مصرف کننده را در نظر بگیریم و هم حقوق تولیدکننده را که بخشی از این مسئله به صنف برمی‌گردد و آن‌ها باید بنا بر سرمایه‌گذاری، برگشت سرمایه داشته باشند و قیمتی تعیین شود که حقوق هر دو طرف رعایت شود.

مدیرکل دفتر نمایش خانگی در پاسخ به اینکه آیا قرار نیست حمایتی ویژه از سوی سازمان سینمایی درنظر گرفته شود تا افزایش قیمت زیاد نباشد؟ گفت: حتما باید تعاملی میان صنف و سازمان سینمایی وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه دستور صریح رییس سازمان سینمایی بوده که کارگروه‌های مربوط پس از افزایش قیمت، به این مسئله بپردازند و قرار است در این کارگروه درباره کنترل قیمت و تعیین قیمت تصیم‌گیری شود. با این حال حتما بخشی از این مسئله به مراجعی بالاتر از وزارت ارشاد مربوط می‌شود تا اقداماتی از جمله تخصیص ارز دولتی لحاظ شود.

پارسایی درباره اینکه آیا این افزایش قیمت که در تعداد مخاطب هم تاثیر دارد در تعداد تقاضاها برای تولید در این شبکه اثرگذار بوده است؟ اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر از 30 تقاضا برای ساخت سریال در دست بررسی و اقدام است که تعدادی موافقت اصولی گرفته‌ یا پروانه ساخت دارند و سایر موارد در حال پیگیری است.

او با اشاره به افزایش همزمان قیمت بلیت سینما و DVD اظهار داشت: به نظر می‌رسد کسی نسبت به افزایش قیمت بلیت سینما اعتراضی ندارد، اما این افزایش در شبکه نمایش خانگی با اعتراض روبرو می‌شود. البته خوشبختانه شبکه نمایش خانگی در این چند سال چشم‌انداز روشنی پیدا کرده و همین امر باعث شده سرمایه‌گذاری و تولید در شبکه نمایش خانگی توسعه و رونق پیدا کند و در سال‌های اخیر داوود میرباقری، حسن فتحی، بهروز شعیبی و ... بسیاری از تهیه‌کنندگان و به طور ویژه کارگردانان سینمای ایران از جمله فریدون جیرانی برای «نهنگ آبی»، ابوالحسن داودی برای «خوب، بد، جلف»، مهدی گلستانه برای «رقص روی شیشه» و اخیرا سیروس مقدم برای «خواب‌زده»، مهران احمدی برای «سال‌های دور از خانه»، منوچهر هادی برای «گیسو؛ عاشقانه‌ای دیگر» در تدارک ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی باشند یا ترغیب شوند برای شبکه نمایش خانگی تولید داشته باشند.

مدیرکل شبکه نمایش خانگی اضافه کرد: این اتفاق در سامانه نمایش درخواستی( VOD) هم رخ داده که سبب شده بیش از 19 شرکت VOD هر کدام حداقل بین7 تا 10 میلیارد تومان سرمایه اولیه وارد چرخه تولید و پخش کنند که در سه سال اخیر بیش از 150 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش خصوصی بابت عرضه نوین محصولات نمایش خانگی شده است.

پارسایی هم‌چنین با اشاره به اشتغال‌زایی به وجود آمده در این بخش، گفت: بیش از 1000 فرصت شغلی در چند سال اخیر از پیشی گرفتن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید برنامه‌های شبکه نمایش خانگی نسبت به سینمای تجاری و هم چنین چند برابری شدن ضریب نفوذ سامانه نمایش درخواستی و میزان افزایش قابل توجه سهم تولیدات داخلی و البته کاهش چشم گیر توزیع و نمایش غیرقانونی و قاچاق برنامه های داخلی طی یک سال اخیر خبر می‌دهند؛ ضمن اینکه بیش از 500 میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذاری در تولید و خرید رایت فیلم ایرانی و همچنین تکثیر و توزیع آن از سال 1394 تا کنون بوده است که بیش از 60 درصد آن سهم بخش خصوصی است.

او در پایان با تاکید بر اهمیت و حمایت از افزایش تولید محتوای مخاطب محور بر اساس طرح جامع سازمان سینمایی و نیز استقبال بخش خصوصی، مخاطبان نمایش خانگی را بزرگ‌ترین سرمایه این شبکه دانست و اظهار کرد: چشم انداز روشنی برای توسعه شبکه نمایش خانگی وجود دارد، بنابراین امیدوارم با تعامل و هم فکری فعالان و موثرین، شبکه نمایش خانگی بتواند بیش از پیش اعتماد مخاطبان گسترده خود را فراهم کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها