کد خبر: 230120
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ۰۹:۰۵:۰۰
| |

محمدرضا خباز نماینده چهار دوره مجلس

می‌خواهند دولت را از نصاب بیندازند/ برخی می‌خواهند کینه انتخابات را امروز جبران کنند/ دل رئیس‌جمهور از خیلی مسائل پر است

محمدرضا خباز نماینده چهار دوره مجلس درباره سیل سوالات و استیضاح‌های مجلس با غیر معمول خواندن این رفتار گفت: دولت ضمن افزایش تعاملات با مجلس باید مقابل باج‌خواهی‌ها ایستادگی کند. او همچنین از هیات رئیسه مجلس خواست تا جلوی غوغاسالاری عده‌ای را بگیرد.

می‌خواهند دولت را از نصاب بیندازند/ برخی می‌خواهند کینه انتخابات را امروز جبران کنند/ دل رئیس‌جمهور از خیلی مسائل پر است
کد خبر: 230120
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ۰۹:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سونامی سوال و استیضاح علیه دولت در جریان است و در این روزها تقریبا هرهفته یکی از اعضای دولت برای دفاع از خود راهی بهارستان می شود. با وجود آنکه دو وزیر کار و اقتصاد با استیضاح مجلسی ها از تصدی وزارتخانه باز ماندند و حتی رئیس جمهور هم برای پاسخ به سوال نمایندگان به صحن علنی مجلس راه پیدا کرد اما باز سریال سوال و استیضاح متوقف نشد و مرکب استیضاح برای وزرای دیگر هم علم شد و البته پیکان عدم اعتماد سینه شریعتمداری(وزیر صنعت) را هم نشانه رفته است. اما سوال اینجاست این طوفانی که از سوی مجلس به پا شده است برای چیست؟ آیا هدف تبرئه است یا رفع اشکال؟ سوالی که محمدرضا خباز نماینده چهار دوره مجلس و استاندار سابق سمنان در گفت و گو به خبرآنلاین این گونه به آن پاسخ می دهد: از آنجایی که من چهار دوره نماینده مجلس بودم این روشی که به کار بسته می شود روش های غیر معمول و مرسوم است.

او ادامه داد: سوال و استیضاح همیشه بوده است اما اولا شرایط زمانی و مکانی در نظر گرفته می شد و در بسیاری از موارد وزرا بعد از استیضاح رای می اوردند و وزیر هم معمولا دست به اصلاح امور می زد؛ درواقع یک عزم جدی برای رفع مشکلات وجود داشت و بیش از همه منافع ملی در نظر گرفته می شد.

خباز گفت: امروز این اتفاقاتی که پشت سر هم می افتد به صورتی که دو وزیر را استیضاح کرده اند و دو وزیر دیگر هم در نوبت قرار دارند روالی غیر معمول را رقم زده است و باید افرادی که دلسوز تر و علاقه مند به آینده کشور هستند فعال شوند و اجازه ندهند عده‌ای در مجلس با غوغا سالاری منویات خود را به پیش ببرند و با همراه کردن دیگران کابینه را از حد نصاب خارج کنند تا به این وسیله کینه انتخابات را امروز جبران کنند.

او ادامه داد: امروز اگر به مجلس برویم می بینیم بسیاری از وزرا در حال رفت و آمد به مجلس هستند و وقتی ریشه سوال یا استیضاحی را پیگیری می کنیم می بینیم چون نماینده ای مطالبه ای از وزیر برای حوزه انتخابیه داشته و به آن مطالبه پاسخ داده نشد سوال و استیضاح را کلید می زنند درحالی که این شیوه ها در گذشته معمول نبود و به نظر می رسد شان مجلس زیر سوال رفته است. بهتر است هیات رئیسه وارد شود و جلوی این روند را بگیرد و اجازه ندهد این چنین با حیثیت مجلس بازی شود.

استاندار سابق سمنان در پاسخ به این سوال که نقش دولت در این میان چیست و باید چگونه رفتار کند گفت: به نظرم باید دولت تعامل خود را با مجلس بیشتر کند البته منظور من تعامل است و نه باج دهی چرا که این دو مفهوم با هم تفاوت دارد.

او تاکید کرد: دولت باید ارتباط خود را با مجلس به معنی رفع موانع و مشکلات موجود بیشتر کند اما اگر کسی قرار است به بهانه سوال، استیضاح یا تحقیق و تفحص چیزی از دولت مطالبه ای ناحق داشته باشد دولت باید در مقابل چنین خواسته هایی ایستادگی کند وتن به باج خواهی ندهد.

خباز با بیان اینکه دولت باید مراقب باشد باج خواهی ها تبدیل به رسم نشود گفت: متاسفانه گاهی این باج خواهی ها از سوی برخی افراد دیده می شود و به محض اینکه مطالبه ای برای حوزه انتخابیه عملی نمی شود به سرعت طرح سوال و استیضاح کلید می خورد. بر این اساس ضمن تاکید بر رعایت تعامل دولت باید مراقب باج خواهی هااین موضوع هم باشد.

نماینده سابق کاشمر درباره صحبت های روحانی و باز کردن موضوع در جلسه سوال از رئیس جمهور نیز گفت: مسلم است که دل رئیس جمهور از خیلی مسائل پر است اما همانطور که خودش هم در اول جلسه اشاره به محدودیت و معذوریت هایی داشت که نمی توانست آنها را بیان کند و بر این اساس ترجیح داد تا برخی مسائل باز نشود تا به نظام ضربه ای وارد نشود.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها