سرپرست سازمان سمت در نشست خبری؛

رسالت «سمت» حمایت از استقلال دانشگاه و دانشجویان است

سرپرست سازمان سمت گفت: ما به هیچ دانشگاهی نامه‌ ندادیم که حتما کتاب ما را تدریس کنند بلکه فقط کتاب‌هایمان را عرضه کردیم و کتاب‌های ما نیز با استقبال بسیار زیادی روبرو شد و این نشان می‌دهد که سمت توانسته است وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

رسالت «سمت» حمایت از استقلال دانشگاه و دانشجویان است
کد خبر: 230284
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ۱۵:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی: نشست خبری سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی امروز دوشنبه در این سازمان با حضور محمد ذبیحی سرپرست این سازمان برگزار شد.

در این نشست حمیدرضا خادمی، رئیس پژوهشکده تحقیق و توسعه، شهره روغنی، مدیر همکاری های بین المللی، محمدرضا سعیدی، معاون نظارت علمی -فنی، ابراهیم رضایی، معاون اجرایی و جواد ایرجی، مدیر روابط عمومی و مرکز نشر الکترونیک این سازمان نیز حضور داشتند.

سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) با بیان اینکه این سازمان از سال 64 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف به تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها شده است،گفت: فعالیت های سمت از جزوه دستنویس به هزاران نسخه کتاب چاپی رسیده‌ است. گذشته کاری این سازمان عظمت کارش را نشان می‌دهد. ما تا امروز 2200 نسخه کتاب منتشر کرده‌ایم.

سرپرست سازمان سمت گفت: سازمان سمت نهادی انقلابی است و نقشی فرهنگی دارد و رابط بین قشر فرهیخته و مخاطبان است و این وساطت به کمک کتاب می‌انجامد.

وی تاکید کرد: ما به هیچ دانشگاهی نامه‌ ندادیم که حتما کتاب ما را تدریس کنند بلکه فقط کتاب‌هایمان را عرضه کردیم و کتاب‌های ما نیز با استقبال بسیار زیادی روبرو شد به نحوی که تنها در سال 93، 900 کتاب‌ها درخواست چاپ مجدد داشته است. کتاب‌های سمت از یک مسیر دشوار ارزیابی می‌گذرند. این نشان می‌دهد که توانسته است وظایف خود را به خوبی عمل کند.

ذبیحی درباره همکاری این سازمان با شورای تحول علوم انسانی گفت: شورای تحول مجموعه‌ای است که متکفل بازنگری دروس دانشگاهی است و در طی آینده نزدیک تفاهم نامه‌ای با این ارگان امضاء خواهیم کرد. اگرچه سابق بر این امر نیز به طور غیر رسمی همکاریهایی در این زمینه وجود داشته است وحدود هشتاد اثر از این مجموعه مورد اقدام قرار گرفته است.

وی گفت: اولویت سمت، اعتمادبخشی است که ستون و چهار چوب اصلی فعالیت‌های سازمان را تشکیل می‌دهد و طبق این اعتماد بخشی به تعهدات خود عمل می‌کند چرا که رسالت ما حمایت از استقلال دانشگاه و استقلال و آزادی دانشجویان است و بر حسب سلایق مختلف و در چهار چوب نظام بنابراین هر کتابی که دیدگاهش در تعارض با نظام و منویات رهبری و کلیت نظام نباشد قابل عرضه به دانشگاه است البته این بدان معنی نیست که ما سلایق واحدی را انتخاب کنیم. سمت خانه امنی برای همه استادان فرهیخته کشور است.

وی با اشاره به حرکت این سازمان به سمت تالیف کتب با فناوری‌های جدید اظهار کرد: در حوزه فناوری‌های جدید باتوجه به سرعت اطلاعات، فضای مجازی اگرچه برای ما چالش‌هایی را ایجاد کرد ولی مزیت‌هایی نیز به همراه داشت. سازمان سمت در این حوزه فعال شده است همچنین با توجه به مشکلاتی که در حوزه کاغذ وجود دارد نشر الکترونیک سازمان فعال شده و اولویت یافته است.

وی ادامه داد:اولویت دیگر سمت فعال‌تر شدن پژوهشکده این سازمان است بنابراین سعی بر جذب اعضای هیات علمی دانشگاها کردیم که نشان می‌دهد نسبت به حوزه پژوهش و تحقیق ارزش شایانی قائل هستیم که تحقق این امر با همکاری حوزه و دانشگاه ممکن خواهد بود.

ذبیحی همچنان در پاسخ به پرسش خبرنگار «اعتمادآنلاین»، در مورد برنامه‌های آتی این سازمان برای معرفی افکار و اندیشه‌های اندیشمندان جدید حوزه علوم انسانی در دنیا، با اشاره به گفته شهید مطهری مبنی بر اینکه مارکسیسم باید توسط یک استاد مارکسیست تدریس شود، گفت:‌ توجه به دیدگاه‌های دیگران با این سرعت علم و پیشرفتی که در حوزه علوم صورت پذیرفته از اولویت‌های سمت است بخصوص در حوزه علوم انسانی کارهای برجسته‌ای در خارج از کشور صورت پذیرفته است.

وی در ادامه خواستار کمک رسانه‌ها برای آماده شدن بسترارائه اندیشه‌های دیگر شد و تاکید کرد: در بین این نوشته‌ها آثاری است که باید جهت رفع گمراهی بستر مناسب و مصونیت آن ایجاد شود چرا که هر اقدام شتاب‌زده منجر به عقیم ماندن فعالیت‌ها و آزاداندیشی می‌شود. سازمان سمت همگام با مجموعه کشور در حرکت است اما در تلاش است که گامی به سمت جلو بردارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها