کد خبر: 230292
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ۰۹:۳۳:۰۰
| |

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره دیدار روحانی، اردوغان و پوتین:

روابط بین‌الملل بر اساس منافع است/ ایران، ترکیه و روسیه می‌توانند از اثرگذاری تحریم‌های آمریکا بکاهند

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره امکان تشکیل مثلث ایران، روسیه و ترکیه در برابر تحریم‌های آمریکا می‌گوید که عملا امکان تشکیل چنین مثلثی وجود ندارد. در عین حال، سه کشور می‌توانند از اثرگذاری بیشتر تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه بکاهند و فشارهای آمریکا را کمتر کنند.

روابط بین‌الملل بر اساس منافع است/ ایران، ترکیه و روسیه می‌توانند از اثرگذاری تحریم‌های آمریکا بکاهند
کد خبر: 230292
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ۰۹:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- قرار است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در نشستی سه‌جانبه در 16 شهریور با حسن روحانی دیدار کنند. رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره اینکه آیا این نشست می‌تواند مثلثی در برابر تحریم‌های آمریکا باشد یا نه گفت: «به نظرم عملا امکان تشکیل چنین مثلثی وجود ندارد. نه‌تنها وجود ندارد، بلکه این کشورها هم دنبال تشکیل چنین مثلثی نیستند. این نشست تحت محور آستانه تعریف می‌شود و توافق‌هایی است که از همان زمان گفت‌وگوهای آستانه انجام شده که سران این کشورها با هم در ارتباط و هماهنگی مستمر باشند و هر از چند گاهی در صورت لزوم اجلاس برگزار کنند.»

او در ادامه افزود: «این موضوع اتفاق جدیدی نیست و در چارچوب محور آستانه برای حل مشکلات سوریه و آینده این کشور است.»

قهرمان‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا این کشورها از نظر اقتصادی در جایگاهی هستند که بتوانند باعث بی‌اثر شدن تحریم‌های آمریکا شوند، اظهار کرد: «این کشورها در چنین جایگاهی نیستند. اقتصادهایشان هم به این معنا که همدیگر را پوشش دهند مکمل نیستند. به‌هرحال اقتصاد ایران متکی به نفس است و اقتصاد ترکیه وابسته به اقتصاد جهانی است، روسیه هم اقتصاد متکی به نفس و وابسته به سرمایه‌های خارجی دارد. لذا این اقتصادها مکمل هم نیستند. حجم اقتصادی‌شان در اندازه‌ای نیست که بتواند تحول بزرگی ایجاد کند.»

او خاطرنشان کرد: «در عین حال، سه کشور می‌توانند از اثرگذاری بیشتر تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه بکاهند و فشارهای آمریکا را کمتر کنند.»

این کارشناس بین‌الملل درباره قابل‌اعتماد بودن ترکیه و روسیه گفت: «موضوع اعتماد در روابط بین‌الملل اهمیت ندارد. هیچ کشوری به کشور دیگری اعتماد ندارد. نه ما به کسی اعتماد داریم و نه کسی به ما اعتماد دارد. روابط بین‌الملل بر اساس منافع است. اگر کشورها منافع مشترکی داشته باشند، قطعاً وارد همکاری و تعامل با یکدیگر می‌شوند و اگر منافع مشترک وجود نداشته باشد، قاعدتاً زمینه‌های همکاری‌ هم وجود ندارد.»


قهرمان‌پور در رابطه با اینکه از روسیه خواسته شده بود تا به کمرنگ شدن حضور ایران در سوریه کمک کند و اینکه آیا روسیه در این نشست درباره این موضوع بحث خواهد کرد تأکید کرد: «اینکه از روسیه خواسته شده یک چیز است و اینکه برنامه خود روسیه چه هست موضوع دیگری است. در واقع، مسئله ایران به دومی بستگی دارد. جدا از فشارهایی که آمریکا و غرب می‌آورند، ما باید ببینیم که در طرح کلی روسیه برای سوریه جایگاه ایران کجاست.»

این کارشناس ادامه داد: «نکته دوم این است که دست روسیه هم در سوریه کاملاً باز نیست. روسیه بخشی از موفقیت‌هایش در سوریه را مدیون ایران بوده، درواقع مدیون فرصت‌هایی بوده که ایران در اختیارش قرار داده است. البته‌ نیروهای هوایی روسیه هم قوی بوده و توانسته‌اند بخشی از خواسته‌هایش در سوریه را اعمال کند. بین ایران و روسیه در سوریه نوعی درهم تنیدگی منافع وجود دارد که در آینده نزدیک نمی‌توان آن را از بین برد و دو کشور می‌توانند با هم همکاری کنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها