پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر بسته شده است

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت که پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران بسته شده است.

پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر بسته شده است
کد خبر: 230461
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۱۲:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست خبری هادی مظفری ـ مدیرکل جدید مرکز هنرهای تجسمی ـ پیش از ظهر امروز (13 شهریور ماه) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

مظفری در ابتدا گفت: من 13 تیرماه 97 به این مرکز آمدم و امروز دو ماه است در این حوزه حضور دارم و فکر کنم تا حدودی می‌توانم پاسخگوی وضعیت باشم.


او ترجیح داد پیش از توضیحاتش مورد پرسش خبرنگاران قرار بگیرد.

مظفری در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری موزه هنرهای معاصر اظهار کرد: پرونده واگذاری موزه بسته شده است. زمانی که این موضوع مطرح شد و واکنش جدی به موقعی که هنرمندان نشان دادند و حساسیت‌های خودشان را ابراز کردند و اقداماتی که انجام شد؛ ان‌شاءلله که این پرونده بسته شده و جای نگرانی نیست.

مظفری همچنین درباره انجمن‌های هنری گفت: من تقریبا از روزی که وارد این مرکز شدم فکر کردم باید به سراغ انجمن‌های هنری بروم. تفاوت این حوزه با دیگر حوزه‌های معاونت هنری این است که اینجا ما به عبارتی با هفت انجمن و 9 موضوع روبه‌رو هستیم. دو حوزه نگارگران و کاریکاتور ساختار انجمنی ندارد من فکر کردم باید به سراغشان بروم و حرف‌هایشان را بشنوم. نشست‌های بسیار ارزشمندی بود من می‌توانم ادعا کنم تقریبا با مسائل جدی انجمن‌ها آشنایی دارم. برداشت‌های مفیدی داشتم که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره خواهم کرد.

پایان مرمت موزه هنرهای معاصر 116 روز دیگر

او در پاسخ به پرسشی درباره مرمت و بازسازی موزه اظهار کرد: تا به حال 98 روز از کار مرمت گذشته و 116 روز دیگر باید به اتمام برسد. امیدوارم همه چیز خوب پیش برود و اگر مدتی افزوده شد غیرقابل کنترل نباشد. در بام 34 درصد در نما 16 درصد در گالری 18 درصد در سرویس‌های بهداشتی 3 درصد و در گنجینه یک درصد پیشرفت کار داشتیم و هنوز به بخش تاسیسات وارد نشدیم.

او توضیح داد: ما در این زمان طبق جدول کنترل پروژه باید 33 درصد پیشرفت کلی داشته باشیم که به 21 درصد رسیدیم. این درصد قابل قبول است و مشاور قول داده تا پایان شهریور به عدد واقعی برسیم. همچنین در شهریور راندمان موزه را به 65 رساندیم که امیدوارکننده است.

او بیان کرد: در کار موزه که اتفاق جدی در مرمت رخ نداده، طبیعی است با چیزهایی روبه‌رو شوید که قبلا پیش‌بینی نشده است. این موضوع و تغییرات و التهاب بازار نیز روی کار و زمان‌بندی آن تاثیر می‌گذارد.

آخرین وضعیت آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر

او درباره لیست آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر نیز بیان کرد: یکی از موضوعات جدی تجسمی موزه هنرهای معاصر و گنجینه آثار آن است. تعداد عدد 3259 اثرِ ثبت شده وجود دارد و 512 اثر موجود است که برخی ممکن است امانت بوده باشد یا هنرمندی برای نمایش به موزه آورده است. هم اینک در دست بررسی است که این آثار به مجموعه آثار گنجینه اضافه شود یا خیر.

او با بیان اینکه دغدغه لیست آثار گنجینه برای ما پررنگ‌تر است، ادامه داد: قرار است سه هزار و 259 اثر در سامانه جام ثبت شود، مقدمات این کار رقم خورده است. اما از آنجا که سامانه برای میراث فرهنگی تعریف شده است ما مشاوری را استخدام کردیم که تخصص اطلاعات بانکی دارد و قرار است سامانه‌ای را تشکیل دهیم. این سامانه قرار است تمامی آثار را منتشر کند.

مظفری اضافه کرد: در این سامانه خود اثر، ابعاد آن، زمان خرید و همه اطلاعات ثبت خواهد شد. در قدم دوم آثار با اسناد خریداری‌اش مطابقت داده خواهد شد و در نهایت معاینه حضوری اثر توسط کارشناسان اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل مرکز تجسمی بیان کرد: ما گزارش فاز یک را ظرف دو ماه ارائه خواهیم کرد. چهار ماه زمان برای معاینه اثر و مطابقت با اسناد خریداری نیاز داریم. فکر می‌کنم بعد از این سامانه که خریداری شده و مشاور کارش را آغاز کرده ظرف دو ماه آینده بتوانیم گزارش دقیق بدهیم.

او تاکید کرد: اطلاعاتی که استخراج شود برای همه قابل دسترس خواهد بود.

بیمه آثار گنجینه منوط به ارزش‌گذاری

مظفری درباره بیمه آثار گنجینه نیز اظهار کرد: تا زمانی که ارزش آثار مشخص نشود امکان بیمه کردن آن مقدور نیست. اما این به معنای جواب منفی من نیست. ما در این زمینه مشاور را مامور کردیم و بررسی‌های خودش را انجام داده است.

او در بخش دیگر این نشست با بیان اینکه حراج یکی از ضروریات اقتصاد هنر در دنیا است، اظهار کرد: بخشی از مشکلات ما به این برمی‌گردد که آرت‌فر نداشتیم و به سراغ حراج رفتیم تا هنرمندانی که در آرت‌فر شناسایی شدند به سمت حراج بروند. این مشکل و رابطه گستته گالری‌ها را باید حل کنیم اگر این مشکلات رفع و آیین‌نامه‌ها بازنگری شود در زمینه حراج به وضعیت بهتری می‌رسیم.

تلاش می‌کنیم معدود گالری‌ها کاری نکنند که دودش به چشم بقیه برود

مظفری در بخش دیگر سخنان خود درباره نحوه نظارت بر گالری‌ها اظهار کرد: ما دو نوع نظارت داریم؛ اولی شبیه به نظارت بر نشر و سینما و تئاتر است، یعنی پیش از انتشار باید نظارت انجام شود. دومی مانند مطبوعات است و مسوولیت نظارت بر عهده مدیر مسوول است. ما برای نظارت بر گالری‌ها از نوع دوم استفاده می‌کنیم. طبیعتا این نظارت در بسیاری موارد هوشمندانه و دقیق است؛ البته ما تلاش داریم کاری کنیم اگر معدود گالری‌های هستند که قوانین کشور را رعایت نمی‌کنند کاری نکنند که دودش به چشم بقیه گالری‌ها برود.

او به بیان آماری در این‌باره پرداخت و گفت: ما در تهران 261 گالری در سایر شهرها 273 گالری داریم. از مجموع همه این‌ها نیمی فعالیت دارند اما اگر وظیفه گالری را معرفی هنر و گردش اقتصادی هنر در نظر بگیریم، بین 60 تا 70 گالری وجود دارند که اینگونه فعالیت می‌کنند که 10 درصد را شامل می‌شود. در بسیاری کشورهای دنیا نیز گالری‌های درجه یک نیز همین 10 درصد را تشکیل می‌دهند.

او بیان کرد: ما در کمیت گالری خیلی خوب عمل کردیم. عدد به ما نشان می‌دهد ما یک و نیم درصد گالری‌های دنیا را داریم اما این واقعی نیست. باید کیفیت گالری‌های اثرگذار را بالا ببریم.

مظفری در ادامه اظهار کرد: در هفته دوم حضورم در مرکز، با 10 درصد گالری‌دارها نشست برگزار کردیم. به گفته خودشان اولین بار بود کنار هم نشسته بودند. برای برگزاری ایونت‌های موفق حضور و هماهنگی جدی گالری‌ها طلبیده می‌شود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی همچنین درباره فضای بالای موزه در خیابان کارگر و بازار آنجا گفت: بازار هنر بحث‌ حقوقی دارد و قرار بوده سه ساله در اختیار موضوعات هنری قرار بگیرد اما تغییر مسیر داده و آثاری ارائه می‌شود که نه تنها شأنیت هنری ندارند بلکه گاهی باعث مخدوش شدن وجه هنر می‌شوند. باید این موضوع را به نتیجه برسانیم.

کوچکترین خلاقیتی را در جشنواره‌ها نمی‌بینیم

مظفری همچنین گفت: ما در کشور دچار بحران جدی به نام جشنواره‌ها هستیم که در حوزه هنرهای تجسمی پررنگ‌تر است. هرکس خواسته اقدام هنری داشته باشد، فکر کرده جشنواره‌ای را تاسیس کند.

او ادامه داد: در مرکز هنرهای تجسمی هشت اولویت داریم اما 83 فعالیت داریم که بیشتر آن را جشنواره‌ها تشکیل می‌دهد و این اصلا اتفاق خوبی نیست. برخی از آن‌ها در حد کورسو هستند و نمی‌توانند جایی را روشن کنند. جشنواره‌ها حتما باید مدیریت شوند تعدادی که نتوانستند اثرگذار باشند یا کنار گذاشته شوند یا ادغام شوند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: ما کوچکترین خلاقیتی را در جشنواره‌ها نمی‌بینیم، آن‌ها به قالب‌های اداری تبدیل شدند در حالیکه قرار بوده نوآوری داشته باشند. اگر امروز به دادشان نرسیم نگران بحران جدی در سال‌های آینده هستم.

مظفری همچنین درباره حمایت از برگزیدگان جشنواره‌ها اظهار کرد: شناسایی و معرفی هنرمندان بر عهده ما است اما در وزارت ارشاد تشکیلات مجزا هست که میزان اعتبار در اختیار آن‌ها است. با افزایش اعتباری که انجام می‌شود در روزهای آینده خبرهای خوشی در این زمینه خواهید شنید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها