کد خبر: 230556
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۴ ۰۷:۲۹:۰۰
| |

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت

رابطه مجلس و دولت

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره رابطه دولت و مجلس نوشت: اگر رابطه مجلس و دولت بر اساس منافع مردم شکل بگیرد و مردم احساس کنند هر دو قوه پاشنه‌های کفش‌شان را بالا کشیده‌اند تا این بحران حل شود، این روابط خیلی خوب است.

رابطه مجلس و دولت
کد خبر: 230556
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۴ ۰۷:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: مشکلات و بحران‌های موجود در کشور به ویژه در حوزه اقتصادی باعث شده تا افراد و نهادهای مختلف هرچه بیشتر احساس مسوولیت کنند تا پاسخ درخوری به افکار عمومی داده شود. با این‌حال برخی نیز تلاش می‌کنند تا خود را از مشکلات کشور مبرا کنند. مجلس نیز همانند دولت در مشکلات و بحران‌های به وجود آمده نقش داشته است و به همین دلیل باید همه قوا مسوولیت مشکلات کشور را به عهده بگیرند تا بتوان کشور را به مدد وحدت ملی از بحران عبور داد. طرح‌های نو و ارزیابی درست و دقیق از وضعیت، نیازمند هم‌افزایی دو قوه مجریه و مقننه است. بهتر است که به جای مچ‌گیری‌های جناحی به فکر مردم و حل مشکلات آنان بود.

جامعه اگر چنین هماهنگی‌ای بین دولت و مجلس ببیند، احساس مثبت بیشتری خواهد داشت و حتی کمک می‌کند که مشکلات موجود کشور حل و فصل شود. متاسفانه شاهد هستیم که نوعی فرافکنی جناحی در برخی نهادها به وجود آمده است. گویی که هر کسی می‌خواهد دیگری را متهم کرده و مسبب شرایط موجود معرفی کند. این نوع اتهام‌ها مشکلی از جامعه حل نمی‌کند. امروز نمایندگان نباید خط مشی جریانی را که از ابتدا با دولت فعلی مخالف بود و به ویژه در قضیه برجام سروصدای زیادی در مجلس به راه انداخت، دنبال کنند. فراموش نکنیم که برجام برای دولت قابل دفاع است و مسوولیت خروج امریکا از برجام به عهده دولت نیست. از این نظر در مقابل افکار عمومی می‌توانیم از این دستاورد دفاع کنیم. به خاطر برجام اروپا تا حدی ما را همراهی کرده است. بنابراین اگر روش و مشی درستی در مقابل مشکلات پیشه کنیم، می‌توانیم از آن در مقابل مردم دفاع کنیم.

اگر ذهنیت جامعه از فعالیت مجلس بر اساس این چارچوب باشد و بپذیرد که نمایندگان در حال حل مشکلات کشور هستند، خوب است اما اگر این تصور به وجود بیاید که مجلس در حال فرافکنی و انداختن تقصیر مشکلات کشور به دولت است، پالس منفی‌ای را به جامعه منتقل کرده‌ایم. اگر رابطه مجلس و دولت بر اساس منافع مردم شکل بگیرد و مردم احساس کنند هر دو قوه پاشنه‌های کفش‌شان را بالا کشیده‌اند تا این بحران حل شود، این روابط خیلی خوب است. روزی که آقای روحانی به مجلس آمد، رییس‌جمهور سعی کرد با ملاحظاتی به مجلس پاسخ دهد. اگر نمایندگان می‌خواستند آرامش در کشور حاکم شود، نباید رای منفی به رییس‌جمهور می‌دادند. جامعه در چنین شرایطی احساس منفی‌ای به دولت و مجلس پیدا خواهد کرد. نباید فراموش کنیم که نیاز امروز جامعه صداقت و شفافیت و پاسخگویی است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها