کد خبر: 230737
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۳ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

وزیر راه دولت خاتمی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین:

خودروسازان باید ملزم به تامین ایمنی خودروها باشند/ توجه به ایمنی خودروها به صورت موقت مشکلی را حل نمی‌کند

وزیر راه دولت اصلاحات گفت: سیاست‌های کوتاه مدت و موقت در موضوع ایمنی خودروها کارساز نخواهد بود.

خودروسازان باید ملزم به تامین ایمنی خودروها باشند/ توجه به ایمنی خودروها به صورت موقت مشکلی را حل نمی‌کند
کد خبر: 230737
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک بررسی اجمالی درباره آمار تصادفات جاده‌ای عملا نام و نشان چند سبک و کمپانی خودروسازی را پررنگ‌تر می‌کند. مساله‌ای که صراحتا حکایت از آن داشته که باید در نحوه نظارت‌ها و ایمن سازی خودروها تجدیدنظر جدی اعمال کرد. از جمله، تصادفاتی که بین خودروهای سنگین و خودروهای سواری رخ داده که در اغلب موارد به دلیل نوع ساختار خطرناک و نامناسب خودروهای سنگین، تلفات جانی حوادث بیشتر بوده است.

حجم بالای چرخ خودروهای سنگین و شاسی بلند این خودروها به ویژه در مدل‌های قدیمی‌تر این شرایط را ایجاد کرده است که در برخورد با خودروهای سواری، قسمت جلویی خودروها به زیر چرخ‌های غول آسا گرفته شوند. این در حالی است که در نمونه مشابه این تصادفات بین خودروهای سواری صرفا قسمت های جلویی و عقبی خودروها با هم برخورد کرد و بدنه خودرو یک حائل امنیتی بین سرنشینان و محل برخورد ایجاد می‌کرد.

همین الگو در خودروهای سنگین جدید نیز با ایجاد سپر در قسمت پایین‌تر شاسی و همین طور کاهش ارتفاع این خودرو باعث شده تا شکل هولناک تصادفات گذشته بین خودروهای سنگین و سواری کمتر تکرار شود ولی متاسفانه این مساله در جاده‌های کشور به سبب تردد زیاد خودروهای سنگین قدیمی همچنان روند سابق خود را دارد و در ادامه همین اتفاق قرار شد تا کمیسیون ایمنی راه از طریق مصوباتی راهکاری برای جلوگیری از تکرار این تصادفات چاره کند، مصوبه‌ای که البته هنوز خبری از آن در جاده‌ها نیست و علاوه بر آن خبرهای ضد و نقیض درباره توقف تست ایمنی خودروها نگرانی‌ها را بابت وضعیت جاده‌ای کشور افزایش داده است.

رعایت مثلث ایمنی برای کاهش تصادفات

احمد خرم وزیر راه در دولت اصلاحات درباره آمار تصادفات جاده‌ای در کشور به اعتمادآنلاین توضیح می‌دهد که تصادفات از سه عامل اصلی و محوری از جمله فرهنگ و آموزش رانندگی، توسعه و به‌روزرسانی جاده‌ها و تجهیزات جاده‌ای و توسعه و تقویت خودروها و سیستم‌های ایمنی و امنیتی و وسایل نقلیه تاثیر می‌پذیرد.

وی ادامه می‌دهد: اگر هرکدام از این عوامل دچار ضعف شده یا تقویت نشوند، باید افزایش تصادفات و خسارات جانی و مالی برآمده از آن را پذیرفت. تجهیز خودروهای سنگین نیز در همین چارچوب تجهیزات امنیتی و ایمنی خودروها مربوط می‌شود که به نظر می‌رسد این مساله در کنار تجهیزات جاده‌ای به خوبی مورد توجه واقع نشده است. البته در رابطه با توسعه جاده‌ای به نظر می‌رسد که عملکرد بهتری در مقایسه با دیگر اضلاع این مثلث ایمنی داشته‌ایم ولی باید گفت که حتی این رشد هم کافی نبوده است.

خرم همچنین تاکید می‌کند: باید خودروسازان توجه جدی به این مقوله داشته باشند و دستگاه‌های مربوطه تامین امنیت خودروها را به عنوان یک ضرورت دنبال کنند. اینکه ایمنی خودروها به صورت موقت و یا در کوتاه مدت مورد توجه قرار بگیرد و بعد از زمانی به فراموشی سپرده شود، مشکلی را حل نخواهد کرد. البته در برخی مسائل مثل تامین ایمنی خودروهای قدیمی باید این مساله را در معاینه فنی و همین طور با ارائه تسهیلاتی زمینه‌سازی کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها