کد خبر: 230950
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ۰۹:۵۱:۰۰
| |

خشکه کاری برنج راهکاری مناسب برای مقابله با کم آبی/ کاهش محسوس آب و هزینه‌ها در هر هکتار

کشت برنج به روش خشکه کاری به جهت مصرف آب کمتر مدتی است مورد توجه کشاورزان قرار گرفته به طوریکه مقدار مصرف آب از 15 تا 18 هزار مترمکعب در شیوه سنتی را به پنج تا هشت هزار مترمکعب کاهش داده است.

خشکه کاری برنج راهکاری مناسب برای مقابله با کم آبی/ کاهش محسوس آب و هزینه‌ها در هر هکتار
کد خبر: 230950
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ۰۹:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| کشت برنج و کاهش مصرف آب از جمله مواردی است که در وضعیت کم آبی فعلی از اهمیت بالایی برخوردار است و همواره محققین به دنبال راهی هستند تا با مصرف آب کمتر بهره وری بیشتری در این زمینه کسب کنند.

یکی از روش‌هایی که در مدت اخیر مورد توجه قرار گرفته است کشت برنج به روش خشکه کاری است که با این روش آب کمتری مصرف می‌شود و در اوضاع کم آبی فعلی می‌تواند به برنج کاران کمک کند.

در این میان یکی از روش‌هایی که مورد توجه قرار دارد، خشکه کاری برنج است که گفته می‌شود میزان آب کمتری را مصرف می‌کند و سازگار با کم‌آبی است.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت خشکه کاری می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات با مصرف بالای آب در کشور شود گفت: کاهش مصرف آب، کاهش هزینه‌های کشاورزی،نهاده ها، کاهش سوخت، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، محصول سالم‌تر از جمله ویژگی‌های این نوع روش کشت است.

در همین زمینه مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان معتقد است که در این روش کشت میزان مصرف آب کاهش محسوسی پیدا می‌کند به طوریکه مقدار مصرف آب از 15 تا 18 هزار مترمکعب در شیوه سنتی، به پنج تا هشت هزار مترمکعب کاهش پیدا می‌کند و هزینه‌ها نیز حدود 3.5 تا 4 میلیون تومان در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت کاهش می‌یابد.

همچنین احمد اشراقی عضو هیات مدیره انجمن برنج با بیان اینکه خشکه کاری برنج در بخشی از استان گلستان کشت می شود خاطرنشان کرد: این طرح تا حدودی موفق بوده است، اما هنوز در استان های گیلان و مازندران اجرایی نشده است.

لازم به ذکر است که در روش خشکه کاری از چهار شیوه خشک- غرقابی، بارانی، نواری (تیپ) و قطره‌ای استفاده می‌شود و بین 40 تا 60 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها