آئین چادرپوشان حسینیه قنادها در سبزوار برگزار شد

آئین چادرپوشان حسینیه قنادها همزمان با آخرین جمعه ماه ذی الحجه به نشانه خیمه‌ گاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در سبزوار برگزار شد.

آئین چادرپوشان حسینیه قنادها در سبزوار برگزار شد
کد خبر: 230989
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ۱۲:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار روز جمعه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این مراسم که قدمت 80 ساله دارد هر سال به نشانه خیمه گاه حضرت امام حسین (ع) توسط اعضای هیات امنای مساجد و مردم سبزوار با دود کردن اسپند، چاووشی و قربانی کردن گوسفند در حسینیه قنادهای سبزوار برگزار می شود.


سید رضا حسینی افزود: در این مراسم پس از برپایی چادر و خیمه از حیاط حسینیه به عنوان تکیه استفاده می شود و تا یازدهم محرم مراسم عزاداری و تعزیه در این مکان برگزار می گردد.


وی اظهار داشت: چادر مزبور مزین به هنر خوشنویسی و منقوش با مضامین کربلا، نقوش جقه شیر با شمشیری در دست و متاثر از پرچم دوران صفویه است که به اشعاری با مضامین مرثیه واقعه کربلا به ویژه ترجیع بند مشهور کلیم کاشانی تزئین شده است.


حسینی گفت: این چادر به سفارش یزدی های مقیم سبزوار و به همت هنرمندان اصفهان حدود یک قرن پیش برای نصب در محوطه حسینیه قنادها تهیه شده است.


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار افزود: این آیین به صورت خودجوش توسط مردم برگزار می شود که بیانگر عشق و علاقه آنان به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نشانه همدلی و اتحاد مردم است.


وی اظهار داشت: قدمت حسینیه قنادهای سبزوار به اواخر دوره قاجاریه می رسد که در سال 1384 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.


وی گفت: مراسم چادرپوشان این حسینیه نیز سال 1395 در ردیف آثار ملی قرار گرفت.


سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها