کد خبر: 230994
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ۱۲:۴۸:۰۰
| |

در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران مطرح شد:

ماجرای متهم پرونده 3000 میلیاردی از زبان محسنی اژه‌ای/ بی‌انگیزگی بعضی از مدیران علت مشکلات فعلی است

محسنی اژه‌ای گفت: یک علت مشکلات اقتصادی امروز ما تحریم‌های ظالمانه آمریکا و هم‌پیمانان اوست. علل دیگر، عملیات روانی و فضاسازی رسانه‌ای دشمن در بزرگنمایی مشکلات و آدرس غلط دادن برای درمان. سوء تدبیر و سوء مدیریت ، فساد اقتصادی و خیانت هستند. 

ماجرای متهم پرونده 3000 میلیاردی از زبان محسنی اژه‌ای/ بی‌انگیزگی بعضی از مدیران علت مشکلات فعلی است
کد خبر: 230994
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ۱۲:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران در سخنانی اظهار کرد: خدا را سپاسگزارم که توانستم در یک نماز جمعه دیگر شرکت کنم.همچنین خدا را شاکرم که توفیق شد با کمک دست اندرکاران نماز جمعه و عنایات شما بزرگواران بتوانم دقایقی را مصدع اوقات شما باشم.

محسنی اژه‌ای افزود: در فرصتی که در اختیار بنده قرار گرفته است، سعی می کنم به سه مطلب اشاره کنم. مطلب اول گزارش مختصری از آنچه که قوه قضاییه امروز درحال انجام دادن آن است. دوم، اشاره به لطف وافر خداوند به انسان‌ها بخصوص به جهان اسلام و اشاره‌ای خواهم داشت به عبرتی که بمناسبت شهریور ماه وجود دارد و باید از آن یاد کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: یکی از الطاف پروردگار ماه ذی‌الحجه است و ما درحال طی کردن روزهای آخر این ماه هستیم. در ماه ذی‌الحجه ما شب و روز عرفه، شب وروز عید قربان ونیز روز مباهله را داشتیم. همچنین در این ماه عید غدیر ، روز ولایت ، روز اکمال و اتمام دین،‌ یأس دشمنان و خشنودی پروردگار را داشتیم. انشاءالله تفضلات الهی در این ماه مبارک شامل حال همه باشد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: آنچه که در شهریور انجام گرفته است، می‌تواند عبرتی برای حال و آیندگان باشد. ما پس ازانقلاب اسلامی عبرت‌های زیادی را داشته‌ایم؛ اما یکی از ماه‌هایی که عبرت‌های قابل توجه داشته است و وقتی به مناسبت‌های آن نگاه می‌کنیم، می‌تواند بسیار آموزنده باشد، ماه شهریور است.

وی تصریح کرد: ماه شهریور از یک جهت نشان‌دهنده خباثت، رذالت و شیطنت شیطان بزرگ، یعنی آمریکا و اذناب داخلی او از ابتدای انقلاب تا امروز بوده واز طرف دیگر هوشیاری، بصیرت ، صبر، استقامت ، ایمان و مقاومت ملت عزیر ایران را به همراه داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: این دو موضوع هر دو کم نظیر و شاید بی نظیر است. هم آن خباثت و رذالت و هم این استقامت و بصیرتی که خداوند متعال به ملت ایران عنایت کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: در آستانه انقلاب بودیم که رژیم منحوس پهلوی با اشاره ارباب خود یعنی آمریکا در یک روز و طی چند ساعت در میدان ژاله سابق و میدان شهدای امروز تعداد بسیار زیادی انسان بیگناه و بدون تجهیزات واسلحه را به خاک و خون کشید.

معاون اول قوه قضاییه گفت: این اقدام برای این بود که این ملت و مردم را که بپاخاسته بودند، بترسانند و آنها را از راه و هدف خودشان مأیوس کنند؛ اما آیا آنها مأیوس شدند یا با استقامت‌شان به پیش رفتند؟

وی تصریح کرد: درست زمانی که انقلاب ما یک انقلاب نوپا بود و دستگاه‌های ما بطور کامل در جای خود مستقر نشده بودند و حتی نیروهای مسلح ما هنوز سامان درستی نداشتند، درسال 59 و در پایان شهریور حزب بعث عراق به سرکردگی صدام بدبخت یک جنگ نظامی سنگین را به کشور ما تحمیل کرد و هواپیما‌های آنها پایتخت کشورما را بمباران کرده و به آشیانه خود برگشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: همچنین در شرایطی که منافقان و بنی صدر با یکدیگر متحد و همدست شده بودند و با پشتوانه استکبار صحنه را بر مردم تنگ کرده بودند، در اوایل سال 60 اعلام جنگ داخلی کردند و سران آنها به خارج از کشور گریختند.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: در این ماه می بینیم که در 8 شهریور در یک روز، هم نخست وزیر و هم رئیس جمهور منتخب ملت که مدت کوتاهی از عمر انتصاباتشان گذشته بود، یکجا به شهادت می رسند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: دردنیا بسیار کم نظیر یا بی نظیر است که رئیس جمهور و نخست وزیر منتخب یک ملت در یک روز به شهادت برسند برای اینکه ملتی را از ادامه راه بازدارند. آیا آنها به خواست‌شان رسیدند یا راه ملت ادامه یافت؟

وی به دیگر عبرت‌های ماه شهریور اشاره و تصریح کرد: هنوز مردم مشغول عزاداری برای شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر خود بودند که در 14 شهریور دادستان کل انقلاب، آ‌یت الله قدوسی این عالم وارسته و مخلص به شهادت رسید. در آن زمان دادستان انقلاب همچون ستونی برای انقلاب بود.

محسنی اژه‌ای افزود: همچنین دهها اقدام دیگر ضد امنیتی از ترورها و انفجارها در شهریور ماه به انجام رسید. در این ماه یک عالِم جلیل القدر و بزرگوار و پشتوانه انقلاب یعنی آیت الله مدنی در 20 شهریور به شهادت رسید.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: درهمین ماه شهریور یک فرد مجاهد دیگر یعنی اسدلله لاجوردی که فردی خستگی ناپذیر، نفوذ ناپذیر، مردمی و مخلص بود به شهادت رسید.

معاون اول قوه قضاییه گفت: هر کدام از این جنایتها می توانست کشور را به تلاطم بیندازد و مردم را از ادامه راه مأیوس کند. اما مردم ما با هوشیاری، توکل بر خدا و اطاعت از ولی امر، نه تنها در راه نماندند، بلکه مسیر را با قوت بیشتری ادامه دادند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم عزیز ما امروز با مشکلات سنگین و بزرگ اقتصادی و معیشتی مواجه هستند، تصریح کرد: علت این مشکلات چیست؟ آیا یک علت دارد یا علل مختلفی بر آن متصور است؟ آیا یک راهکار برای حل این مشکلات وجود دارد یا باید راهکارهای گوناگونی را به کار گرفت؟

محسنی اژه‌ای افزود: یک علت مشکلات اقتصادی امروز ما تحریم‌های ظالمانه آمریکا و هم‌پیمانان اوست که سالیان سال است بر کشورمان تحمیل شده ودر سال‌های اخیر نیز تشدید شده است. علت دیگر، عملیات روانی و فضاسازی رسانه‌ای دشمن است که بزرگنمایی مشکلات و آدرس غلط دادن برای درد و درمان، از سوی دشمن در آن انجام می‌شود. سوء تدبیر و سوء مدیریت ، فساد اقتصادی و خیانت از جمله علت های دیگر مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه هستند.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: فساد اقتصادی از جایگاه‌ها و افراد مختلف و انسان‌های فرصت طلب و سودجو و عامل دشمن است و ممکن است فساد و خیانت در مواردی با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: کم کاری و بی انگیزگی بعضی از مدیران در رده های مختلف، دیگر علت مشکلات فعلی است. امروز به مدیرانی شجاع، با جسارت، دارای روحیه جهادی و با انگیزه قوی نیازمند هستیم که بتوانند در برابر جنگ اقتصادی دشمن بایستند. در هر سه قوه ممکن است مدیران کم کار و کم انگیزه وجود داشته باشند.

وی تصریح کرد: علت دیگر مشکلات اقتصادی، عدم اعتماد به نفس از ناحیه مدیران خصوصا مدیران عالی است. اعتماد به نفس باید ناشی از ایمان و توکل به خدا و اطمینان به نیروهای خودی باشد ونه اعتماد به بیگانه.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مشکلات فعلی به سبب ‌آنکه دلایل متعددی دارند، نیازمند راهکارهای متعددی نیز هستند، افزود: در برابر تحریم باید کار بایسته تحریم را انجام داد و در مقابله با فضاسازی دشمن باید راهکارهای مناسب آن را اتخاذ کرد. حل مشکل مدیران کم انگیزه وکم تحرک، ساز وکار خودش را دارد و مقابله با فساد و مبارزه با مفسدین و غارتگران و خیانتکاران و سودجویان و محتکران و گرانفروشان نیز راهکار خود را دارد.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه ما نمی توانیم همه مشکلات را یک کاسه کنیم و بگوییم که تنها یک راهکار برای حل آنها وجود دارد افزود: امروز برخی هم در مورد درد و هم در مورد درمان آدرس غلط می دهند. از بی‌بی‌سی و صدای آمریکا هیچ توقعی نیست که آدرس درست به ما بدهند. بعضی از قلم به دستان مزدور یا خائن یا غافل و بعضی از تریبون‌های مزدور یا خائن یا غافل از طریق رسانه های مختلف از جمله فضای مجازی نسخه ای که برای این ماجراها می پیچند، تسلیم شدن در برابر آمریکا و مذاکره با آنهاست. "مذاکره" عبارت جدید تسلیم شدن این افراد است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: مصر که بیش از 30 سال تسلیم شد، امروز کجاست؟ مبارک و قذافی و صدام امروز کجا هستند؟ مگر اینها در برابر آ‌مریکا تسلیم نشدند و کوتاه نیامدند و سر فرود نیاوردند؟

وی تصریح کرد: امروز وظیفه قوه قضاییه حسب قانون اساسی و وظیفه شرعی که بر عهده دارد و همچنین بخاطر پاسخگویی به خون شهدا و فداکاری جانبازان و همه مردم عزیز کشورمان، این است که با شهامت و با قدرت و با درایت در برابر هر مفسد و خائنی بایستد.

محسنی اژه‌ای افزود: امروز سوال این است که آیا قوه قضاییه با قدرت و شهامت و درایت در برابر مفسدان و خائنان ایستاده است یا خیر؟ من در پیشگاه شما نمازگزاران می گویم که عزم جزم قوه قضاییه همین است و تلاش شبانه روزی مدیران عالی و دیگر مدیران قوه قضاییه این است که با تمام توان در برابر همه مفسدین و به قول امروزی‌ها دانه درشت‌ها و صاحب مقام‌ها و صاحب مکنت‌ها بایستند. عزم ما برای برخورد با مفسدین جزم است و در این مسیر به محدودیت‌های بودجه و کارمند و قاضی متوسل نمی‌شویم.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه چنانچه بخواهیم عدالت را محقق کنیم، باید به قانون عمل کنیم، اظهار کرد: ما نمی توانیم به عدالت دست بیازیم، مگر اینکه قانون را محترم بشماریم. اگر قانون نقص و ضعفی دارد باید آن را رفع کنیم؛ اما نمی‌توانیم به حساب اینکه این کار یک کار انقلابی است، قانون مصوب مجلس را زیر پا بگذاریم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: چند روز پیش در خدمت حدود 40 تا 50 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودم. یکی از آنها گفت: فلانی، قوه قضاییه باید مثل خلخالی در ابتدای انقلاب عمل کند. صحبت ایشان که تمام شد من عرض کردم این عملی را که می گویید با قانون باشد یا بی قانون؟ گفت با قانون. گفتم این قانون‌ها را شما وضع کردید و برای او این قوانین را شمردم و عرض کردم که اینها را شما وضع کردید و به دست ما دادید. لایحه ای که ما دادیم، اینگونه نبوده است. همه آن چیزی که ما خواستیم در مجلس تصویب نشده و به دست ما نرسیده. به او گفتم قانون همین‌هاست و خواهش می کنم کمک کنید تا قانون را اصلاح کنیم.

معاون اول دستگاه قضا افزود: نکته دوم که می خواهم عرض کنم این است که علاوه بر اینکه ما باید به قانون عمل کنیم، باید چند چیز را با هم جمع کنیم و به آن توجه داشته باشیم. من به اتاق بازرگانی و برخی مجموعه های بخش خصوصی و جاهای دیگر رفتم و از آنها درخواست کردم و کمک خواستم و گفتم که ما برای برخورد با مفسدین علاوه بر برخورد با آنها باید یک قدم دیگر هم برداریم؛ آنهم این است که وقتی یک فرد که اتهام فساد مالی دارد را می خواهیم دستگیر کنیم، اما او دارای چندین کارگر یا کارگاه یا کارخانه است، باید لحاظ کنیم که وقتی می خواهیم برویم سراغ او چگونه برویم؟ آیا بازداشت موقت کنیم یا نکنیم؟ پیش‌بینی کنیم که چه مدت پرونده اش ممکن است طول بکشد. در این مدت آیا کارگران او بیکار می شوند یا نه؟ آن کارخانه یا کارگاه به تعطیلی کشیده می شود یا نه؟

معاون اول قوه قضاییه افزود: توان قوه قضاییه این نیست که همه شرکت ها و کارگاه ها را اداره کند. به عنوان مثال آقای زنجانی را چون حکمش قطعی شده است، اسم می برم؛ این فرد شرکت هواپیمایی و شرکت های مختلف داخلی و خارجی دارد. ساختمان های نیمه کاره و پروژه های متعدد دارد. آیا قوه قضاییه خودش به تنهایی می تواند شرکت هواپیمایی اداره کند؟ آیا می‌تواند یک شرکت و یا پروژه نیمه تمام را که هزار یا دو هزار یا بیشتر کارگر دارد اداره کند؟

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: بله ساده است، ما طرف را بگیریم و چشمان خود را ببندیم و فقط به اتهام او رسیدگی کنیم. آیا این اقدام به نفع کشور است یا به ضرر کشور؟ آیا این کار باعث افزایش اشتغال می‌شود یا افزایش بیکاری؟ لذا از بخش خصوصی ، دولت و غیره کمک می خواهیم که در این کار با ما همکاری کنند. اینجا هم این مطالب را عرض می کنم که شما هم در این مورد همفکری و کمک کنید.

وی خاطر نشان کرد: مشکل دیگر این است که در راستای برخورد با این افراد مجازات بدنی مثل اعدام، حبس و یا شلاق در نظر گرفته می شود؛ این یک بخش از رسیدگی است؛ اما یک بخش عمده رسیدگی، جبران خسارتی است که از تلف کردن ، اختلاس کردن یا دزدی و کلاهبرداری آنها بوجود آمده است. اگر میزان خسارت وارده یا لطمه به بیت المال و مردم مشخص نشود، اولا بطور طبیعی در مجازات آنها و در رد مال و جزای نقدی تاثیر دارد و ثانیا گاهی هم باعث می‌شود که این مبالغ وصول نشود.

وی تصریح کرد: پرسیده می‌شود که چرا این رسیدگی‌ها اینقدر طول می کشد؟ چرا طرف را پس از شش ماه یا یکسال که گذشته است، محاکمه نمی کنید؟ چرا دادگاه فلانی برگزار نمی شود؟

محسنی اژه‌ای افزود: کارشناسی وشناسایی اموال یک فرد از دست قوه قضاییه خارج است و بخش خصوصی باید کارشناسی و حسابرسی آن را انجام دهد. باید بدانید کارشناسان رسمی دادگستری عضو قوه قضاییه نیستند.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با کارشناسی برخی پرونده‌ها اظهار کرد: گاهی می‌بینیم که یک کارشناس برای یک پرونده کارشناسی می‌کند و درخصوص همان پرونده مدتی بعد یک کارشناسی دیگر صورت می گیرد و اختلاف بین نتیجه این دو کارشناسی بسیار فاحش است.

معاون اول قوه قضاییه پس از اعلام اتمام وقت سخنرانی وی، درخواست کرد تبیین این موضوعات در جلسه‌ای دیگر ادامه یابد.

وی ادامه داد: در برخی از پرونده‌ها بسیار گفته می شود که عده‌ای آمدند خوردند، بردند و رفتند. مثلا دررابطه با پرونده سه هزار میلیاردی در همه جا گفته می شود که در این پرونده مجرمان خوردند و بردند؛ اما باید دانست که متهم این پرونده زمانی که دستگیر شد بدهی او حدود دو هزارو 855 میلیارد تومان بود که کل این مبلغ به بیت المال بازگشت.

محسنی اژه‌ای افزود: همچنین از این فرد(مه آفرید) 643 میلیارد تومان جزای نقدی هم گرفته شد و لذا بسیار بیش از مبلغ سه هزار میلیاردِ معروف از این پرونده به بیت المال بازگشت.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: این مبلغ بجز مجازاتی است که برای 150 متهم دیگرِ این پرونده در نظر گرفته شده. در این پرونده دو نفر اعدام و برخی به حبس ‌های 25 سال ، 20 سال ، 15 سال و نیز جزای نقدی محکوم شدند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در انواع و اقسام پرونده‌های ما از هر مقام و مرتبه‌ای محکوم وجود دارد. در این پرونده‌ها شهردار در آن محکوم است؛ اعضای شورای شهر محکوم‌اند؛ چند معاون اول رئیس جمهور محکوم هستند؛ وزیر سابق محکوم است؛ آقازاده‌ها محکوم هستند؛ صاحب مکنت‌های دو ، سه ، چهار هزار میلیاردی محکوم هستند؛ صاحب عناوین بزرگ اجتماعی ، یا خودش یا پدرش یا بستگانش محکوم هستند.

وی تصریح کرد: اینها چیزهایی نیست که بشود از آن گذشت. عزیزان! دشمن به ما آدرس غلط ندهد و ما را به اشتباه نیندازد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها