کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود/ صهیونیست‌ها جرات رویارویی با ایران را ندارند

رییس گروه روابط پارلمانی ایران و اروپا با بیان اینکه ایران به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور پیدا کرد،‌گفت: رژیم صهیونیستی جرات و توان رویارویی با ایران را ندارد.

امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود/ صهیونیست‌ها جرات رویارویی با ایران را ندارند
کد خبر: 231168
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ۱۲:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| کاظم جلالی طی مصاحبه‌ای با یورو نیوز به تشریح شرایط منطقه و نقش جمهوری اسلامی ایران در از بین بردن مشکلات منطقه پرداخت.

بخش‌هایی از این مصاحبه را در زیر می‌خوانید.

مقامات اتحادیه اروپا و ایران از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای سال 2015، بارها بر حفظ برجام تاکید کرده‌اند. اقداماتی نیز از سوی این اتحادیه از جمله اجرایی کردن «مقررات بازدارنده» به منظور محافظت از شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت می‌کنند در برابر تحریم‌های آمریکا، صورت گرفته است. با این حال تعداد زیادی از این شرکت‌ها همچون شرکت فرانسوی توتال که در توسعه فاز 11 پارس جنوبی فعالیت داشت، از ایران خارج شدند.

برهمین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی و همین طور دکتر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران چندی پیش اعلام کردند که اگر منافع ملی در حفظ برجام تامین نشود، ایران از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

با این حال، گفتگوو مذاکره با اروپا در جهت یافتن راهکارهای عملی برای تامین منافع ایران در حفظ برجام ادامه دارد. در همین راستا، این هفته گروه پارلمانی ایران و اروپا به ریاست کاظم جلالی، نماینده مجلس از تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجل به بروکسل سفر و با هیئت روابط ایران و اروپا در پارلمان اروپا به ریاست یوناس لوانداسکی دیدار کرد.

از نظر آقای جلالی، برجام بزرگترین دستاورد سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و در نتیجه این سوال مطرح می‌شود که آیا اتحادیه اروپا برای حل و فصل منازعات بین‌المللی وزن سیاسی لازم را داراست یا خیر؟ به گفته دکتر جلالی اگر اتحادیه اروپا نمی‌تواند تضمین دهد که بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی با ایران فعالیت داشته باشند، اعتماد عملی به این اتحادیه از دست می‌رود و «در آینده کسی برای مذاکره با اروپایی‌ها به آنان اعتماد نخواهد کرد.»

کاظم جلالی چانه زنی‌های اروپا و بسته‌های پیشنهادی‌شان را برای حفظ برجام کافی نمی‌داند. به اعتقاد دکتر جلالی این گام‌ها بوته آزمایشی است برای اتحادیه «تا اروپا بفهمد عملا در عرصه اقتصادی جهان بی وزن است.»

رییس گروه پارلمانی ایران و اروپا به یورنیوز می‌گوید اعتماد به آمریکا در مذاکرات به علت خارج شدن از برجام از دست رفته و از طرف دیگر اعتماد به اروپایی به صورت عملی در حفظ برجام می‌تواند از دست برود و «این به نفع جامعه جهانی نیست.»


به گفته آقای جلالی، آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری برخی از کشورهای منطقه یک جنگ روانی علیه ایران آغاز کردند و علاوه بر این «درعرصه جنگ دلار نیز وارد شدند.»

کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره حضور ایران در سوریه به یورونیوز گفت: «جمهوری اسلامی ایران به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور پیدا کرد. حضور ایران، حضور گسترده‌ای نیست و طبعا تاریخ انقضاء هم ندارد.»

ادلب به عنوان آخرین پایگاه شورشیان و مخالفان دولت سوریه مورد توجه جامعه جهانی قرار دارد و حمله نیروهای دولتی سوریه با حمایت ایران و روسیه قریب الوقوع به نظر می‌رسد. آقای جلالی درباره این حمله و اهمیت حفاظت از غیرنظامیان به یورونیوز گفت:« در حمله به ادلب و مبارزه با تروریسم، حتما باید برنامه‌هایی پیاده شود که در آن مردم کمترین آسیب را ببینند. البته با توجه به اینکه تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر استفاده می‌کنند، تصور اینکه مردم آسیب نبینند، غیرمنطقی است. در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران همیشه نگرانی نسبت به مردم در مبارزه با تروریست‌ها وجود دارد.»

رییس گروه پارلمانی ایران و اروپا معتقد است که ایران «با مبارزه با تروریسم» هزینه امنیت اروپا را می‌پردازد. آقای جلالی به یورونیوز اینگونه توضیح می‌دهد: «ائتلاف ضد تروریسم که به رهبری آمریکا تشکیل شده است، نشان می‌دهد که یک روستا در داخل سوریه یا عراق را آزاد کرده‌اند. بیشترین تعداد ترویست‌هایی که به منطقه رفتند از فرانسه و بلژیک و دیگر کشورهای اروپایی هستند. باید این سوال را از این کشورها پرسید که چرا شما اینقدر تروریست پرورید؟ این تروریست‌هایی که داخل منطقه هستند، هر کدامشان یک بمب ساعتی تنظیم شده‌اند که اگر برگردند داخل کشورهای [اروپایی] خودشان و [اروپایی ها] خواهند دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. کما اینکه تاکنون هم اتفاق افتاده است. ما داریم هزینه امنیت شما را می‌دهیم. ما داریم هزینه امنیت اروپا را می دهیم.»

جلالی در رابطه با احتمال رویارویی نظامی ایران با رژیم صهیونیستی در سوریه به یورونیوز گفت: «فکر نمی‌کنم رژیم صهیونیستی عرضه این را داشته باشند که رویارویی نظامی در داخل منطقه پیدا کنند با ما یا حتی کشورهای ضعیف‌تر از ما. استراتژی فعلی رژیم صهیونیستی که تا حدودی نیز موفق بوده است به نظر می‌رسد این باشد که مسلمان‌ها به جان هم بیفتند. ما به جان همدیگر افتاده‌ایم. تروریست‌ها را وارد منطقه کرده است. چقدر عراق و سوریه [از این جهت] آسیب دیدند. کشورهای منطقه را به جان هم انداختند. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی نمی‌تواند [با کشوری] رودررو شود. چندین بار خودش را آزمود. اولا جریان مقاومت در منطقه، جریان قوی است، ثانیا حمله نظامی، کشورها را با یکدیگر متحد می‌کند و در کنار یکدیگر قرار می دهد [...] ضمن آن که رژیم صهیونیستی در مورد خودش اغراق می‌کند.»

رییس گروه پارلمانی ایران و اروپا، روسیه را «شریک استراتژیک» ایران می داند. کاظم جلالی به یورونیوز دراین باره اینگونه توضیح می دهد: «روسیه همسایه ما کشوری است که همگرایی خود را با سیاست های جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته به خوبی نشان داده است. ما در سوریه با هم همکاری و همگرایی داشته‌ایم. از لحاظ اقتصادی نیز ما اکنون همکاری خوبی داریم. البته باید توجه داشت که ایران خواهان داشتن روابط با همه کشورهاست. ما خواهان روابط با همسایگان خودمان نیز هستیم. ما اعتقاد داریم اداره منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه انجام شود. امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود. این نشان می دهد که ما به دنبال تنش نیستیم. ما با روس‌ها تعامل داریم. ما با چین همکاری داریم. با کشورهای اروپایی رابطه داریم. ما خواهان گسترش روابط هستیم. ولی وقتی اروپایی ها می گویند اقتصاد ما نمی‌تواند طبیعی است که ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم، نیازهای کشور خود را برطرف نکنیم.»

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها