محمود حجتی:

افزایش 500 هزار تنی تولید گندم نسبت به سال گذشته / پتروشیمی‌ها به کشاورزان کود نمی‌دهند

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: گندم بیش از 500 هزار تن از سال گذشته بیشتر تولید شده و این در حالی است که بیشتر استان‌های گندم‌خیز مانند فارس و خراسان با خشکسالی مواجه بودند.

افزایش 500 هزار تنی تولید گندم نسبت به سال گذشته / پتروشیمی‌ها به کشاورزان کود نمی‌دهند
کد خبر: 231194
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ۱۳:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی 97-98 که امروز شنبه 17 شهریورماه در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد:‌ از نظر بارش و کمبود آب سال سختی را پشت سر گذاشته‌ایم پاییز، زمستان و اوایل فروردین با کمبود باران مواجه شدند. از اردیبهشت و خرداد وضعیت دگرگون شد که این باور را در ما ایجاد می‌کند که باید به خدا توکل کرد.

وی افزود: 70 درصد محصولات در سطح دنیا به صورت دیم تولید می‌شود و نگاه کشاورز با نگاه توکل آمیخته است. 166 میلی متر بارندگی بسیار کم است. نسبت به سال‌های قبل طبق گزارشات داده شده ما در اغلب محصولات افزایش تولید داشته‌ایم.

حجتی در ادامه تصریح کرد: گندم بیش از 500 هزار تن از سال گذشته بیشتر تولید شده و این در حالی است که بیشتر استان‌های گندم‌خیز مانند فارس و خراسان با خشکسالی مواجه بودند. در دانه‌های روغنی، چغندر و شکر آمار و ارقام حاکی از افزایش تولید داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در شرایط سخت بین‌المللی علی‌رغم محدودیت منابع آبی لطف خداوند شامل حال ما شده است. ما باید ظرفیت‌های کشور را به خوبی شناسایی کنیم و با تکیه به این ظرفیت‌ها کشور را به پیش ببریم. ما باید دانش را که در دنیا وجود دارد فرا گرفته و به مزارع برسانیم.

حجتی در خصوص اقلیم ایران خاطرنشان کرد: کشور ما از قدیم بی‌آب و کم آب بوده و نشانه بارز آن قنواتی است که در کشور وجود دارد که در هیچ کجای دنیا به این میزان قنات نخواهید دید. کشاورزان از قدیم تا امروز با همت و تلاش به تولید در کشور پرداخته‌اند. امروز در بهره‌وری آب گندمی که تا قبل از این 300 گرم در مترمکعب تولید می‌شد به سه کیلوگرم رسیده است.

وی افزود: با عزم و اراده و توکل می‌توان به خودکفایی و تولید رسید. آبی که امروز در اختیار ماست کمتر از قبل است اما تولید افزایش یافته است. مصرف آب کمتر، تولید و بازدهی بیشتر، ثمره خودباوری کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تکنولوژی و تاثیر آن در کشاورزی اذعان داشت: برخی می‌گویند دیروز جمعیت کشور نسبت به امروز کمتر بود اما من معتقدم علم، تکنولوژی و ابزار، آنچه در اختیار ما قرار می‌دهد بیش از افزایش تقاضاست. با دانش وابزار روز بهره‌وری آب در گلخانه‌ها 10 برابر افزایش می‌یابد. ما در کشاورزی با سه نعمت بزرگ آب،‌ خاک و هوا سروکار داریم و با آن نیازهای خود را در کشور تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری کشاورزی و تولید بذور اظهار داشت: ما هر چه در تولید بذور سرمایه‌گذاری کنیم باز هم کم است. بذر انقلاب عظیمی است که از تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرده است. روش‌های تولید از این بذر برعهده مهندسین و دانشمندان کشور است تا با آموزش صحیح و ترویج درست در مزرعه این دانش را در اختیار کشاورز قرار دهد. ما نباید هیچ محدودیتی در تولیدات داشته باشیم.

حجتی با بیان این نکته که نشاکاری باعث صرفه جویی در آب می‌شود خاطرنشان کرد: نشاکاری صرفه‌جویی فوق العاده‌ای در مصرف آب دارد، هزینه‌ها و مصرف آب کاهش می‌یابد و باعث افزایش تولید می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بخش مکانیزاسیون عنوان کرد: در بحث مکانیزاسیون مقداری رفع مشکل شده است. اتفاقاتی که از پاییز 92 تاکنون در بحث مکانیزاسیون انجام شده از قبل هم در کشور بود و کشاورزان هم متقاضی بودند اما رساندن این دو به هم انجام نشده بود.

وی افزود: در سیستم نوین آبیاری هم اقداماتی انجام شده اما سرعت عمل‌ها کم است. ما هنوز در بحث سامانه‌های هوشمند آبیاری در ابتدای راه هستیم و با سطح جهانی فاصله داریم. گلخانه‌های هیدروپونیک آب باران را جمع‌آوری می‌کنند و از آن برای آبیاری استفاده می‌کنند لذا مصرف آب را به صفر می‌رسانند. کار کشاورزی حد ندارد و فقط به اراده ما بستگی دارد.

وی تاکید کرد:‌ ما باید رطوبت خاک را حفظ و در اختیار گیاه قرار دهیم. کشت پاییزه ظرفیت‌های تولید را افزایش داده است. مشکل و گرفتاری بر سر راه مردم بسیار زیاد است و ما باید به استقبال آن رفته و مشکلات را رفع کنیم.

وی با اشاره به توزیع نامناسب نهاده‌ها خاطرنشان کرد: در بخش توزیع نهاده‌ها باید پیگیر آن باشید و صفر تا صد آن را با دقت نظارت کنید. وظیفه ما این است که تا حصول نتیجه دست از کار نکشیم. باید بدانید که نهاده‌ها به موقع در اختیار کشاورزان قرار گرفته است یا خیر.

حججی در رابطه با عدم توزیع مناسب کود اوره توسط شرکت‌های پتروشیمی اذعان داشت: شرکت‌های پتروشیمی ذخایر کشور را تبدیل به کود کرده و با ارز بالا صادر می‌کنند اما به کشاورزان کود نمی‌دهند. بیش از پنج میلیون تن کود اوره تولید می‌شود که دو میلیون تن باید صرف کشاورزی داخلی شود اما باز هم کشاورزان را اذیت می‌کنند ما باید پیگیر این ماجرا باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با توزیع ذرت وارداتی با قیمت بالاتر از ارز دولتی تشریح کرد:‌ دولت باید ذرت را با ارز 4200 تومانی در اختیار مرغداران و دامداران قرار داده و باید این مساله پیگیری شود تا این فضای ملتهب رفع شود. ما ذخایر خوبی داریم و منابع ارزی به موقع در اختیار قرار گرفته است اما هر لحظه یک نارسایی کوچک فضا را ملتهب خواهد کرد و برای کشور خطرناک است.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها