کد خبر: 231318
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۸ ۱۰:۱۰:۰۰
| |

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی:

استفاده صداوسیما از آثار هنرمندان بدون اجازه آن‌ها به مثابه سرقت است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه استفاده بدون اجازه صدا و سیما از آثار هنرمندان عرصه موسیقی، فیلم و... به مثابه سرقت است، گفت: این رفتارها به هنرمندان واقعی کشور آسیب می‌زند.

استفاده صداوسیما از آثار هنرمندان بدون اجازه آن‌ها به مثابه سرقت است
کد خبر: 231318
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۸ ۱۰:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی با اشاره به استفاده رادیو و تلویزیون از هنرمندان و پخش گسترده آثارشان بی‌آنکه حق و حقوقی به آن‌ها داده شود، گفت: از آنجا که هنوز قانونی به‌عنوان "رعایت حق مولف" با ضمانت‌های اجرایی درست، آنطور که باید به رسمیت شناخته نشده است، چاره‌ای نیست جزء آنکه هنرمندان با شکایت و شکایت‌کشی بخشی از حق و حقوق خود را دریافت کرده و از این طریق ارگان‌ها، نهادها و افراد را وادار به رعایت حقوق‌شان کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دنبال شکایت‌ نیز صرفا در موارد نادری حق را به مولفین همچون هنرمندان عرصه کتاب، موسیقی، فیلم و... داده‌ شده است، ادامه داد: در بسیاری از کشورها که قانون مشخصی در رابطه با رعایت حق و حقوق مولف دارند یا عضو کنوانسیون جهانی برن هستند استفاده بدون اجازه از آثار یک هنرمند به مثابه سرقت است اما در ایران به دلیل نقص قانونی و عدم عضویت در این کنوانسیون این مشکل وجود دارد.

اگر مدیران همچون هنرمندان 40 سال حقوق نگیرند چه نظری نسبت به سیستم پیدا می‌کنند؟

سیاوشی شاه عنایتی با انتقاد از اینکه رسانه ملی امکاناتی در اختیار هنرمندان برای خلق آثارشان قرار نمی‌دهد، تاکید کرد: در حالی امکاناتی از سوی این سازمان به هنرمندان داده نمی‌شود که به گفته آقای شهرام ناظری آن‌ها بابت پخش آثارشان، 40 سال حق و حقوق از صدا و سیما طلب دارند و به گفته ایشان اگر مدیران تنها 40 ماه حقوق نگیرند چه نظری نسبت به سیستم پیدا می‌کنند و حال تصور کنید این مدت زمان تبدیل به 40 سال شود!

وی با بیان اینکه پخش یک اثر از صدا و سیما بدون در نظر گرفتن امکانات و فرصت برای هنرمند و توجیه خود با این عنوان که -موجب شهرت هنرمند نیز شده‌اند- پذیرفتنی نیست، افزود: علاوه بر موارد فوق در بسیاری مواقع حتی تصویر و نام هنرمند نیز ذکر نمی‌شود.

آسیب به هنرمندان واقعی کشور در پی عدم رعایت حقوق مولف

سیاوشی شاه عنایتی با اعتقاد به اینکه ادامه این رفتارها به هنرمندان واقعی این کشور آسیب می‌زند، اضافه کرد: بدتر آنکه در پی شکایت برای دریافت حق و حقوق‌شان به این نتیجه می‌رسند که آن‌ها صاحب حقی نیستند!

هنرمندان رویه شکایت از دستگاه‌هایی که حقوق‌شان را رعایت نمی‌کنند ادامه دهند

این نماینده مجلس معتقد است هنرمندان باید رویه دفاع از حق مولف را تا زمان اصلاح قانون ادامه دهند تا قضات حق آن‌ها را بدهند هرچند قانونی نیست که بر مبنای آن کیفری برای مجرمین در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس تاکنون چندین بار اصلاح "قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان" را در دست گرفته اما هنوز در این رابطه به نتیجه نرسیده است.

گفتنی است شهرام ناظری به تازگی از تصمیم خود برای شکایت از صدا و سیما خبر داده و گفته است؛ البته زور دست آن‌هاست و منطقی هم ندارند، اما ما شکایت می کنیم.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها