غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

1500 امضای طلایی در کشور داریم/ امضای طلایی منشاء فساد است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از وجود هزار و 500 امضا طلایی در کشور خبرداد و گفت: این امضاها منشاء فساد است که باید جمع شود؛ اگر دولت الکترونیک شبکه‌ای شود، امضا طلایی از بین می‌رود.

1500 امضای طلایی در کشور داریم/ امضای طلایی منشاء فساد است
کد خبر: 231644
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۹ ۱۴:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| «غلامرضا مصباحی مقدم» روز دوشنبه در نشست تخصصی «جمهوری اسلامی ایران - سرمایه ها و چالش‌ها» به وجود فرصت های فراوان در بخش های مختلف کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از این فرصت ها وجود نیروی نخبه جوان است.


وی افزود: دشمن در دوران دفاع مقدس با تمام تجهیزات به میدان آمد اما جوانان آنها را متوقف کرده و به عقب راندند و یک وجب از خاک ایران در اختیار کشوری قرار نگرفت.


عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام خاطرنشان کرد: در این دفاع مقدس جوانانی ظهور کردند که واقعا نخبگان کم نظیری بودند؛ امروز هم نخبگان در عرصه فناوری های پیشرفته هسته ای، نانو، هوافضا و سلول های بنیادی حضور دارند و مشغول به کار هستند.


مصباحی مقدم منابع طبیعی از جمله آب و خاک را از دیگر ظرفیت‌های کشور دانست و گفت: مدیریت مناسب آب و خاک و استفاده از الگوهای کشت در ایران و بدون فناوری پیشرفته می توان غذای 300 میلیون نفر را تامین کرد.


وی به وجود معادن و انرژی های فسیلی غنی در کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر روزانه حدود هشت میلیون بشکه نفت و گاز تولید می‌کنیم و از نظر ذخایر هم ایران در رده بسیار بالای جهانی قرار دارد.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: می توانیم 70 درصد انرژی را که تولید می‌کنیم در داخل مصرف می کنیم که بر اساس برآورد با بهینه سازی مصرف می توانیم از فرآورده های نفتی سالانه 100 میلیارد دلار درآمد کسب کنیم.


مصباحی‌مقدم یادآور شد: اگر بتوانیم خام فروشی را در یک بازه زمانی دو برنامه ای و طی سال فرآوری کنیم، می توانیم سالانه 200 تا 250 میلیارد دلار صادرات در سال داشته باشیم.


وی ظرفیت دیگر در کشور را بخش گردشگری اعلام کرد و گفت: ما از این نظر ظرفیت بالایی داریم؛ ایران از نظر آثار باستانی جزو 10 کشور برتر هدف برای گردشگران است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گردشگری مذهبی ایران جایگاه بسیار بالایی دارد خصوصا نسبت به وجود حدود 400 میلیون شیعه که وجود دارند.


مصباحی مقدم اضافه کرد: در گردشگری پزشکی هم در حال حاضر بیمارستان‌های ما با ارائه خدمات به بیماران خارجی در حدود یک میلیارد دلار درآمد دارند.


وی در ادامه به وجود یک تریلیون و 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور اشاره و تاکید کرد: این ظرفیت هم تهدید محسوب می شود و هم یک فرصت است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بخشی از این نقدینگی می تواند بعنوان یک جهش در تأمین مالی بنگاه‌ها و صنایع متوسط و کوچک قرار بگیرد و ظرفیت‌های خالی آنها را پُر کند.


مصباحی مقدم با بیان این که نزدیک به 30 میلیارد دلار ارز و مقدار زیادی طلا در اختیار مردم است، گفت: ما باید از این ظرفیت هم استفاده کنیم.


وی تاکید کرد: ما با مشکلاتی از جمله رکود تورمی، بیکاری گسترده، بی ثباتی در قیمت ارز و سکه، کاهش اعتماد عمومی، کاهش امید به آینده، تحریم های آمریکا و مدیریت جنگ روانی روبرو هستیم.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم که اکنون در سال گذشته به سال جاری با آن روبه رو بوده ایم، می توانیم یک نگاه کوتاه مدت و یک نگاه بلندمدت به آن داشته باشیم؛ عواملی در کوتاه مدت و عواملی در بلند مدت اثر گذار بودند.


مصباحی مقدم در تشریح عوامل کوتاه مدت گفت: از جمله این عوامل می توان به اقدام بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بانکی 20 درصد و بالاتر است که باید مدیریت می شد.


وی تاکید کرد: اصل این کار مورد قبول است چرا که نرخ تورم کاهش پیدا کرده بود در حالی که نرخ تورم 10 درصد است، سود بانکی 20 درصد بی‌معناست.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در شرایطی بانک مرکزی این کار را انجام داد که اثر مخربی داشت و آن شرایط این بود که انتقال ارز از داخل به خارج به صورت عرضه اسکناس با دشواری روبرو بود و بانک مرکزی که می‌خواست ارز روزانه به بازار عرضه کند با کاهش این عرضه در شهریور سال گذشته به بازار این پیام منفی را داد و بازار آن را متوجه شد.


مصباحی مقدم ادامه داد: از طرفی دولت تلاش کرد موسسات مالی و اعتباری که با مشکل روبرو بودند را مدیریت کند و به همین دلیل 10 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد.


وی با بیان این که استقراض از بانک مرکزی بر خلاف قانون است، گفت: وقتی این 10 هزار میلیارد تومان به دست سپرده گذاران موسسات مالی رسید آن ها ترجیح دادند که ارز و سکه خریداری کنند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ریشه این شوک ارزی با جنگ روانی و تهدید آمریکا همزمان شد، خاطرنشان کرد: این تهدید ها در حالی اتفاق افتاد که انتقال ارز به صورت اسکناس با دشواری روبرو بود.


مصباحی مقدم افزود: مجموعه این عوامل دست به دست هم داد تا قیمت ارز و به طبع آن قیمت سکه شتاب آمیز افزایش یابد.
وی به حرص و طمع در بخشی از جامعه اشاره کرد و گفت: این حرص سیری ناپذیر است، این افراد که نقدینگی بسیار بزرگی در اختیار دارند، از چنین شرایطی استفاده می‌کنند که همین مسائل باعث ایجاد مشکلات می‌شود.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم درمورد کسب درآمدهای نفتی یادآور شد: قبل از انقلاب اتکای ما 70 تا 75 درصد به درآمد نفتی بود اما پس از انقلاب این مقدار به 40 تا 45 درصد کاهش یافت.


مصباحی مقدم اتکای نفت کشور را عامل مهم تزریق نقدینگی در کشور دانست و تاکید کرد: به محض این که درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت به حساب های خارجی بانک مرکزی می نشیند - دولت این ارز را که هنوز در اختیارش قرار نگرفته است تا بتواند آن را عرضه و نقدینگی را جمع کند - به بانک مرکزی می‌گوید معادل ارزی این نقدینگی را در اختیار ما قرار بده؛ این نکته کلیدی رشد نقدینگی و تزریق نقدینگی در اقتصاد کشور است.


وی ادامه داد: میانگین 40 ساله رشد اقتصادی ما 4 درصد بود این در حالی است که در این زمان نقدینگی در کشور 23 درصد رشد داشته است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که در حال حاضر 240 هزار میلیارد تومان بانک‌ها به بانک مرکزی بدهکار هستند، تاکید کرد: یکی از اجزای پایه پولی، ذخایر خارجی بانک مرکزی و بدهی دولت به این بانک و دیگری بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و بدهی دولت به بانک ها است.


مصباحی مقدم، کنترل رشد نقدینگی را یکی از راه‌حل‌های مشکلات اقتصادی دانست و گفت: نقدینگی مثل سیلاب است. این سیلاب اگر پشت سد بانک و بورس باشد، مشکلی پیش نمی‌آید‌ اما اگر از سد بانک و بورس خارج شود تبدیل به سیل می‌شود.


وی، بالا بردن نرخ سود بانکی را اشتباه دانست و تصریح کرد: مشکل، شیوه بانکداری است که معیوب است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: زمانی که قانون بانکداری بدون ربا را نزد امام (ره) برده بودند، ایشان گفته بودند کاری کنید که پول، ایجاد سود نکند؛ این جمله را باید با طلا نوشت و در بانک‌ها نصب کرد. این تولید است که باید سود کند.


مصباحی مقدم در ادامه خواستار لزوم هدایت نقدینگی به سمت انرژی شد.


وی به وجود 1500 امضای طلایی اشاره کرد و گفت: این امضاها منشاء فساد است و باید جمع شود؛ اگر دولت الکترونیک، شبکه‌ای شود، امضاهای طلایی از بین می‌رود.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: قطع وابستگی بودجه به نفت، یک آرمان نیست بلکه یک سیاست است، اما نه سیاستی که در30 سال قابلیت عملی شدن داشته باشد، بلکه در 5 سال باید اجرا شود.


مصباحی‌مقدم، تزلزل در دولت را مخرب دانست و گفت: باید از رهبر معظم انقلاب تشکر کرد که گفتتد دولت باید بماند و جهادی کار کند.
وی با بیان این که اعتماد عمومی آسیب دیده است، تصریح کرد: برای بازگشت اعتماد مردم، اقدامات عملی نیاز است و اگر پیشنهاداتی که وجود دارد، عملی شود، این اعتماد قابل بازگشت است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها