کد خبر: 231705
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۲ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

محمد کیانوش‌راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دولت می‌خواهد احزاب را از ورود به مسائل اساسی دور کند/ به لحاظ تاریخی مردم ایران انتظار بالایی از دولت دارند/ شفاف نبودن دولت بر مشکلات فعلی افزوده است

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: در هر شرایطی ولو آنکه دولت‌ها مقصر باشند مردم به خاطر سرنوشت مشترک خود در جامعه با تکیه بر سنت‌های مدنی هم‌افزا و همیاری‌های اجتماعی می‌توانند از بروز بحران‌هایی که پیش می‌آید، جلوگیری کنند.

دولت می‌خواهد احزاب را از ورود به مسائل اساسی دور کند/ به لحاظ تاریخی مردم ایران انتظار بالایی از دولت دارند/ شفاف نبودن دولت بر مشکلات فعلی افزوده است
کد خبر: 231705
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۲ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در شرایط فعلی و برای برون‌رفت از وضعیت پیش‌آمده علاوه بر وظایف دولت باید به این موضوع هم پرداخت که جامعه مدنی و مردم چه باید انجام دهند که شرایط را تغییر دهند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی بیشترین ضرر از معضلات و بحران‌های کشور به مردم می‌رسد و در این میان این انتظار از دولت به وجود می‌آید که از مردم برای حل مشکلات خود طلب کمک کند. در این زمینه محمد کیانوش‌راد عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به «اعتمادآنلاین» گفت: مشکلی که در جامعه ما وجود دارد بهاء ندادن به نهادهای مدنی در جامعه است.

او ادامه داد: به همین دلیل در مواقعی که نقش مدنی مردم، در تعمیق همبستگی اجتماعی و انسجام ملی می‌تواند بر بسیاری از مشکلات غلبه کند شاهد هستیم که نه تنها کارکرد مثبتی کمتر مشاهده می‌شود بلکه بعضاً نوعی تلاش جهت جمع‌آوری بیشتر منابع اندکی که در جامعه وجود دارد، صورت می‌گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: هنگام قحطی، بروز حوادث طبیعی یا جنگ، این مردم هستند که برای کمک به آسیب‌دیدگان بسیج می‌شوند و این روحیه را ما در ایران هم کم و بیش شاهد هستیم. به طور مثال در زلزله سال گذشته کرمانشاه این مردم بودند که با تلاش‌های مدنی خود بیش از دولت توانستند در تجمیع امکانات و کمک به مردم زلزله‌زده پیشتاز باشند.

او افزود: به دلیل اینکه به لحاظ تاریخی در جامعه ایران، مردم انتظار بسیار بالایی از دولت دارند و به تعبیری هر کاری را از دولت انتظار دارند درنتیجه هنگامی که دولت هم به صورت روشن و واضح مشکلات خود را با مردم مطرح نمی‌کند، مردم از این جهت دچار مورد نوعی تردید و سردرگمی قرار می‌گیرند.

نماینده مردم اهواز در مجلس ششم اظهار کرد: در مواقعی که ما باید با تقویت جامعه مدنی سرمایه اجتماعی جامعه ایران را افزایش دهیم با برخی از رفتارها دچار یک واگرایی اجتماعی شدیم.

او مطرح کرد: در هر شرایطی ولو آنکه دولت‌ها مقصر باشند مردم به خاطر سرنوشت مشترک خود در جامعه با تکیه بر سنت‌های مدنی هم‌افزا و همیاری‌های اجتماعی می‌توانند از بروز بحران‌هایی که پیش می‌آید، جلوگیری کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: گسیل مردم برای تهیه ارز یا سکه و یا خرید وسایلی که احساس می‌کنند در آینده برای تهیه آن با مشکل مواجه خواهند بود و عدم اطلاع‌رسانی دقیق دولت در شرایطی که باید دولت بیش از هر زمان دیگری به اقناع‌سازی مردم و توضیح به مردم مبادرت کند فاقد سخنگو و بخش ارتباطی فعال و موثر با مردم است، خود به خود این بر مشکلات موجود خواهد افزود.

محمد کیانوش‌راد در پایان گفت: در هر حال ضعیف شدن نهادهای مدنی در چنین مواقعی که باید کارآیی خود را نشان دهند، باعث می‌شود که کارکرد مثبت و کاملی نداشته باشند. خصوصاً اینکه در چنین شرایطی ما از احزاب بخواهیم به مرخصی بروند و مقداری از حضور در مسائل اساسی دور بشوند. بعضاً چنین سخنی را از دولت هم شنیده‌ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها