ترامپ دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل می‌کند+واکنش‌ها

دولت آمریکا رسما اعلام کرد که تصمیم دارد دفتر هیات سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) در واشنگتن را تعطیل کند.

ترامپ دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل می‌کند+واکنش‌ها
کد خبر: 231732
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۰۸:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در بیانیه رسمی از تصمیم خود برای تعطیلی دفتر هیات سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن خبر داد و رهبران فلسطین را به عدم حضور در مذاکرات مستقیم و جدی با اسرائیل متهم کرد.

در ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: رهبران سازمان آزادی‌بخش فلسطین پیش از اطلاع از طرح صلح آمریکا آن را مورد انتقاد قرار داده و با گفت‌وگو با دولت آمریکا درباره‌ اقدامات انجام شده برای برقراری صلح مخالفت کردند، دولت آمریکا نیز تصمیم گرفت دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل کند.

صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین اظهار داشت: طرف آمریکایی به فلسطین اعلام کرد که این تصمیم را به عنوان مجازاتی برای تشکیلات خودگردان پس از طرح شکایت علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی کیفری اتخاذ کرده است.

عریقات افزود: دولت آمریکا می‌تواند تصمیمات یک طرفه‌ای را در راستای خدمت به گروه‌های راستگرای افراطی در اسرائیل اتخاذ، سفارت ما در واشنگتن را تعطیل کرده و حمایت‌های مالی خود از مردم فلسطین را متوقف کند، اما نمی‌تواند اراده و خواست مردم ما را درهم شکسته و مانع از ادامه‌ی روند قانونی و سیاسی ما به ویژه در دیوان بین‌المللی کیفری شود.

وی در ادامه گفت: ما به این راه تا برقراری عدالت برای فلسطینی‌ها ادامه می‌دهیم و از دادستان کل دادگاه می‌خواهیم به سرعت تحقیقات جنایی را درباره جرائم اشغالگران آغاز کند. ما هرگز تسلیم تهدیدات و زورگویی‌های آمریکا نخواهیم شد.

دبیرکل کمیته اجرایی ساف تاکید کرد: این تصمیم واشنگتن تاکید دیگری بر سیاست دولت ترامپ در مجازات عمومی فلسطینی‌ها از جمله قطع حمایت مالی از خدمات انسانی چون بهداشت و آموزش است.

حسام زملط از دیگر رهبران ساف در آمریکا اظهار داشت: حقوق فلسطینی‌ها قابل چانه‌زنی و معامله نیست و ما هرگز تسلیم تهدیدات و باج‌خواهی‌های آمریکا نخواهیم شد.

زملط افزود: تصمیمات دولت ترامپ به منزله اجرای خواسته‌های تل‌آویو و در راستای تعهد واشنگتن به حمایت از جرائم جنگی و ضد بشری تل‌آویو در اراضی اشغالی فلسطینی‌هاست.

این مسئول فلسطینی در ادامه گفت: این اقدام با توجه به دو مساله اتخاذ شده است، اول نگرانی اسرائیل از تغییر در افکار عمومی آمریکا نسبت به مساله فلسطین و تلاش برای پیشگیری از این تغییر با مجرمانه جلوه دادن حضور فلسطین در آمریکا و دوم نگرانی اسرائیل و همپیمانانش از قوانین بین‌المللی به ویژه دیوان بین‌المللی کیفری.

اما رسانه‌های آمریکایی به نقل از جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ گزارش دادند: این تصمیم در راستای تحت فشار قرار دادن فلسطینی‌های برای بازگشت روند صلح با اسرائیل اتخاذ شد.

تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به این تصمیم واشنگتن، شکایت دیگری را در دیوان بین‌المللی کیفری علیه تصمیم اسرائیل برای تخریب روستای خان الاحمر در کرانه باختری ارائه کرد.

احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و چهره نزدیک به محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشت: یک تیم فلسطینی کار تدوین این شکایت را برای ارائه به دادگاه آغاز کرده و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با لغو تمامی توافق‌های قبلی با دولت آمریکا از جمله عدم توقف همکاری‌های امنیتی با اسرائیل و عدم لغو توافقنامه‌های قبلی امضا شده با اسرائیل به این تصمیم واکنش نشان خواهد داد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز درباره این تصمیم واشنگتن مدعی شد، آمریکا به روند برقراری صلح میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی "پایبند" است.

وی افزود: حقیقت این است که ما می‌خواهیم "صلح" برقرار شود و در این مسیر به راه خود ادامه خواهیم داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها