کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی

سیاست‌های مشترک زمینه‌ساز توسعه روابط تهران - پکن است

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی، روابط تهران - پکن را بسیار خوب و دوستانه توصیف کرد و گفت: سیاست‌های مشترک در بخش‌های مختلف و همچنین فشارهای مشترکی وارده بر دو کشور ایجاب می‌کند، روابط عمیقتر شود و توسعه یابد.

سیاست‌های مشترک زمینه‌ساز توسعه روابط تهران - پکن است
کد خبر: 231771
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۰۹:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| کمال خرازی روابط تهران با کشورهای شرق دور را دوستانه توصیف کرد اما تاکید نمود روابط تهران با کشور بزرگ و تاریخی «چین» از اهمیت خاصی برخوردار است.


او تصریح کرد روابط اقتصادی ما با چین با هیچ کشوری در دنیا قابل مقایسه نیست و امیدواریم براساس توافقاتی که انجام شده است میزان آن افزایش یابد زیرا ظرفیت های بزرگی بین دو کشور وجود دارد که هنوز از آنها به طور کامل استفاده نشده است.


رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به امضای بیانیه «مشارکت راهبردی بین دو کشور»، خواهان توسعه روابط تهران - پکن و همچنین ادامه پروژه «یک کمربند - یک جاده» به عنوان یکی از زمینه های تقویت این روابط شد.


به گفته وی همکاری دو کشور می تواند موجب ادامه این پروژه با اتصال خطوط جاده ای و ریلی ایران در دو مسیر جنوب به شمال و شرق به غرب شود.
خرازی افزود: اتصال بندر گوادر به بندر چابهار و اتصال خطوط راه آهن و جاده از چابهار به خطوط جاده ای و راه آهن آسیای مرکزی و همچنین امکانات راه آهن و جاده ای شرق به غرب ایران، می تواند ارتباط با آسیای مرکزی، خاورمیانه، اروپا و حتی آفریقا را تسهیل کند.


وی همچنین بر احیا خط دریایی جاده ابریشم قدیم در قالب پروژه یک کمربند - یک جاده تاکید کرد و افزود: توافق پاکستان و چین در اتصال کاشغر به بندر گوادر، زمینه های لازم را برای ادامه این پروژه در دریا فراهم کرده است و همکاری سه جانبه بین ایران، چین و پاکستان به تسریع این پروژه کمک خواهد کرد.


سرمایه گذاری در ادامه مسیر یک کمربند - یک جاده از دیگر پیشنهادهای خرازی برای تقویت روابط دو کشور بود که در این مورد تاکید کرد ایجاد خطوط آهن و جاده ای جدید، فرودگاه، خطوط لوله نفت و گاز و تاسیس شهرهای مدرن و همچنین سرمایه گذاری در بخش های انرژی عمان، ایران، پاکستان و عراق از اهمیت خاصی برخوردار است.


خرازی همچنین بر مشارکت چین در بازسازی و توسعه کشورهای عراق و سوریه تاکید کرد و افزود: بازسازی این دو کشور که هر دو صاحب انرژی هستند می تواند برای چین و ایران و همچنین برای سوری ها و عراقی ها ایجاد شغل کند.


وی تاکید کرد: این توسعه نیاز به سرمایه گذاری هایی همچون ایجاد کارخانه های تولید آهن، سیمان، مصالح ساختمانی، تولید برق و غیره دارد که در مسیر جاده ابریشم می تواند احداث گردد.


رییس شورای راهبرد روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر همکاری های راهبردی بین سه کشور ایران، چین و پاکستان تصریح کرد: این سه کشور لازم است در زمینه توسعه صنایع دفاعی با یکدیگر همکاری نمایند توسعه چابهار و گوادر و امنیت آن به امنیت اقیانوس هند وابسته است لذا ایجاد نیروی دریایی قدرتمند و پایگاه های دریایی مدرن در چابهار و گوادر برای تامین امنیت اقیانوس هند ضروری است.


خرازی با اشاره به اهمیت انرژی برای چین و ایران پیشنهاد کرد چین در اتصال خط لوله گاز به پاکستان مشارکت نماید و در ادامه مسیر گاز طبیعی را از بزرگترین میدان گازی جهان در ایران به غرب چین برساند.


رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در مورد اهداف سفر خود به چین نیز گفت: این سفر به دعوت وزارت امور بین الملل حزب کمونیست چین و با هدف برقراری گفت و گوهای راهبردی با این کشور انجام شده است.


خرازی با اشاره به برگزاری نشست «سیاست خارجی ایران در وضعیت فعلی» در دانشگاه مطالعات بین المللی پکن تصریح کرد تعداد زیادی دانشجو در این دانشگاه مشغول آموزش زبان فارسی هستند و این بیانگر توجه چین به زبان و ادبیات فارسی و جایگاه ایران در جهان است.


او برگزاری چنین گفت و گوهایی با دانشجویان این دانشگاه را زمینه ساز روابط بهتر چین با ایران عنوان کرد و افزود: همین دانشجویان در سال های آینده، دیپلمات های چین خواهند بود و آشنایی آنها با مسایل ایران و خاورمیانه می تواند در تقویت روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.


به گفته وی تحولات زیادی ظرف چند سال در منطقه خاورمیانه روی داده است و ضرورت دارد مقامات و دانشجویان چینی در معرض این تحولات قرار گیرند.


کمال خرازی رییس شورای راهبرد روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به دعوت حزب کمونیست چین و با هدف برگزاری نشست های راهبردی با مسئولان این کشور به چین سفر کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها