کد خبر: 231772
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۰۹:۲۵:۰۰
| |

غلامرضا ظریفیان:

بخشی از مشکلات کشور ناشی از عوامل ساختاری است

غلامرضا ظریفیان با تاکید بر اینکه حل مشکلات کشور نیازمند راهکارهای سیاسی و اقتصادی توامان است، توجه به یکی از وجوه و بی توجهی به عوامل دیگر را نادرست خواند و تاکید کرد که این شیوه نوعی آدرس غلط دادن است.

بخشی از مشکلات کشور ناشی از عوامل ساختاری است
کد خبر: 231772
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۰۹:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن در نظر گرفتن عوامل متعدد سیاسی و اقتصادی در شکل گیری وضعیت کنونی تاکید کرد که درک صورت مساله گام اول برای حل آن است.

بخشی از مشکلات کنونی به سیاست گذاری ها در عرصه نظام دیوان سالاری مربوط می شود.

  • اقتصاد ایران از دیرباز به شدت تحت تاثیر اقتصاد سیاسی بوده است و این موضوع فقط به جمهوری اسلامی نیز مربوط نمی شود. مباحثی مثل توزیع نفت، نسبت نفت با نظام بین الملل، نسبت نفت با تحولات داخلی، نسبت نفت با رانت ها و ... همه در عرصه سیاست جلوه می کند.
    دیگر موضوع سیاسی موثر در اقتصاد ایران مساله نقش دولت پنهان است. به هر حال جریاناتی در کشور وجود دارد که می توان آن ها مافیا نامید و به شدت درعرصه اقتصاد اثرگذار هستند. این جریان ها ممکن است در درون دولت یا بیرون از دولت باشند و پرداختن به آن ها در حوزه سیاست تعریف می شود.
    بحث ساختارهای موازی که در عرصه اقتصاد نیز به شکلی مطرح است، از دیگر موضوعات تقریبا سیاسی است که باید به آن توجه کرد. مباحثی مثل پایانه ها، گمرکات، مالیات ها و ... طلب می کند که مشکلات کنونی کشور را صرفا در عرصه سیاست نبینیم.
  • وقتی به سوی حل بنیادین مسائل اقتصادی می رویم و به عرصه ساختارها، روابط، رانت ها و جریانات موازی می رسیم در حل و فصل مسائل با سختی مواجه خواهیم شد. این را می توان از حرف مهندس باهنر وام گرفت که حل مبنایی مسائل، مشکلاتی در پی دارد که کار را سخت می کند. با این حال نمی توان انکار کرد و گفت که مشکلات ریشه سیاسی ندارد. همین صحبت اخیر سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اینکه در بررسی های پرونده سکه از سطح دلالان به افراد شاخص رسیدیم؛ فارغ از اینکه چقدر دقیق است، از درمیان بودن مباحث سیاسی حکایت دارد.
  • بخشی از مشکلات ناشی از عوامل ساختاری است.
  • تعبیر به فرافکنی درست خواهد بود اگر کسی گفته باشد که مسائل کشور صرفا سیاسی است. من نیز قبول دارم که این نوعی آدرس غلط دادن است و ما را به ناکجاآباد می برد. مساله اقتصاد کشور صرفا سیاسی نیست.
  • کسانی که می گویند این مشکلات سیاسی نیست همان قدر ما را به سوی تحلیل غلط می برد که کسانی که می گویند همه مشکلات ناشی از مشکلات سیاسی است.
  • برای تقویت همبستگی اجتماعی باید نوع نگاه خود به جریان ها، جناح ها و حتی خطاهایی که در گذشته توسط عده ای در خارج کشور صورت گرفته است را تغییر دهیم. همین بحث عفو عمومی ایرانیان خارج از کشور که یکی از نمایندگان مجلس مطرح کرد اگر درست مطرح شود و همه جوانب آن مورد بررسی قرار گیرد می تواند موجب ارتقای اعتماد اجتماعی شود و زمینه سرمایه گذای خارج به داخل را فراهم کند.
  • اصلاح طلبان نیز باید به این نکته توجه کنند که مشکلات کشور صرفا سیاسی نیست و بخشی از آن مدیریتی است. حتی بخشی از آن به مدیریت های دوران های گذشته برمی گردد. حتی دوران اصلاحات نیز اگرچه دوره خوبی از نظر مدیریتی بود اما ضعف هایی داشت. در آن دوران نیز می شد اتفاقات بهتری رخ دهد که به دلیل برخی از ضعف های مدیریتی رخ نداد. نباید همه مسائل را سیاسی دید و باید به وجوه دیگر نیز توجه کرد.

در ادامه بخش های مهم این گفت و گو را می خوانید:

منبع:نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها