ادامه خلق پول بانک مرکزی برای بانک‌ها/ خالص بدهی خصوصی‌ها به 70 هزار میلیارد تومان رسید

بدهی بانک‌های غیردولتی، خصوصی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی پس از کسر خط اعتباری سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز به 69 هزار و 96 میلیارد تومان رسیده است که در نسبت به نیمه اول سال 92 بالغ بر 20.8 برابر شده است.

ادامه خلق پول بانک مرکزی برای بانک‌ها/ خالص بدهی خصوصی‌ها به 70 هزار میلیارد تومان رسید
کد خبر: 231790
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۱۰:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| بانک مرکزی آمار تحولات متغیرهای پولی و بانکی را در قالب گزارش گزیده آمار‌های اقتصادی منتشر کرد.

در بخش دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی، دارایی خارجی بانک مرکزی 467 هزار و 230 میلیارد دلار درج شده که نسبت به پایان سال گذشته 14.8 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 34.8 درصد رشد داشته است.

بدهی دولت به بانک مرکزی در سطح 35 هزار و 350 میلیارد تومان است که با وجود رشد 31.4 درصدی در 4 ماهه امسال، در مقایسه با تیر ماه سال قبل رشد 1.2 درصدی داشته است. رشد بدهی دولت در 4 ماهه امسال ناشی از تنخواه بودجه است. براساس قانون دولت می‌تواند معادل 3 درصد از بودجه عمومی را از بانک مرکزی به عنوان تنخواه دریافت و تا پایان سال تسویه کند.

در بخش سپرده بخش دولتی نزد بانک مرکزی، سپرده‌های بخش دولتی در 4 ماهه امسال 28.8 درصد و در یک سال منتهی به تیر ماه 69.3 درصد افزایش یافته است.

بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری به عدد 147 هزار و 90 میلیارد تومان افزایش یافته که در 4 ماهه امسال 11.4 درصد و در یک سال منتهی به تیر ماه سال جاری 36.4 درصد رشد کرده است. به عبارت دیگر در 12 ماه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 39 هزار و 220 میلیارد تومان رشد داشته است.

البته بخشی از این رشد بدهی ناشی از پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز است. براساس آخرین آمارها بانک مرکزی معادل 25 هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت این سپرده‌ها اختصاص داده است.

در مجموع، هم‌اکنون بدهی بانک‌های تجاری دولتی به بانک مرکزی 4 هزار و 620 میلیارد تومان است که در 12 ماه منتهی به تیر ماه امسال 41.8 درصد کاهش یافته است. بدهی بانک‌های تخصصی دولتی 45 هزار و 540 میلیارد تومان درج شد که نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.9 درصد و در مقایسه با اسفند ماه پارسال 3.5 درصد کاهش داشته است.

اما بدهی بانک‌های غیردولتی، خصوصی و موسسات اعتباری از تیر ماه سال گذشته تا تیر ماه امسال 96.2 درصد و در 4 ماهه اول امسال 20.7 درصد افزایش یافته است. رقم بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی در تیر ماه سال جاری به 96 هزار و 930 میلیارد تومان شده است.

همانطور که در بالا مطرح شد، بخشی از این رشد بدهی‌ها ناشی از خط اعتباری بانک مرکزی برای بازپرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز بوده است.

اما حتی اگر بدهی از این بابت را هم کسر کنیم، باز هم روند رو به تزاید بدهی گروه بانک‌های غیردولتی، خصوصی و موسسات اعتبار به بانک مرکزی بسیار بالاست و نشان‌دهنده وجود چالش ناترازی در منابع و مصارف و دارایی و بدهی‌های این گروه است. مساله‌ای که پیش‌تر به آن پرداخته شده است به طوری که در پایان تیر ماه میزان بدهی بانک‌های غیردولتی، خصوصی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی معادل 69 هزار و 960 میلیارد تومان درج شده است.

ارقام به میلیارد تومان

جدول

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها