سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

دچار کمبود دارویی در 50 تا 60 قلم هستیم/ کمبود دارو شامل گروه داروهای بیهوشی و شیمی‌درمانی می‌شود/ بحران دارو نداریم و نخواهیم داشت

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: مهمترین گروه‌های دارویی که دچار کمبود هستند شامل گروه داروهای بیهوشی و شیمی‌درمانی می‌شود.

دچار کمبود دارویی در 50 تا 60 قلم هستیم/ کمبود دارو شامل گروه داروهای بیهوشی و شیمی‌درمانی می‌شود/ بحران دارو نداریم و نخواهیم داشت
کد خبر: 231868
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۱۳:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره وضعیت دارو و کمبود آن در کشور، به اعتمادآنلاین گفت: خوشبختانه روند تامین و تجهیزات مراکز درمانی و خدماتی به داروها در کشور در حال بهبود است ولی این به معنای حل مشکل نیست و متاسفانه ما در کشور کمبود دارویی داریم. در واقع ما در بهترین شرایط دچار کمبود دارو حداقل در 30 تا 35 قلم دارو بوده‌ایم که البته این در بازارهای جهانی تقریبا متداول بوده و تقریبا شرایط همواره به این شکل بوده که در بازار جهانی نیز کمبود حداقل 20 قلم دارو در کشورهای مختلف وجود داشته است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در شرایط فعلی ما دچار کمبود دارویی در 50 تا 60 قلم دارو هستیم که البته این آمار مربوط به چند هفته اخیر است و امکان دارد که به مرور و طی هفته‌های آینده با توجه به ورود اقلام دارویی و از راه‌های دیگر، نیاز جامعه به برخی اقلام تغییر کند و شاهد آن باشیم که برخی از اقلام دارویی به این لیست اضافه و یا از آن کم شوند. به هرحال سازمان غذا و دارو و دستگاه‌های مربوطه تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست که این وضعیت بهبود پیدا کند.

وی با بیان اینکه کشور دچار بحران دارو نبوده و نخواهد شد، تاکید کرد: بحران دارو مساله‌ای متفاوت با کمبود دارویی است و نباید در بیان این موضوعات دچار برداشت و تعبیر اشتباه شد .

جهان‌پور در پاسخ به این پرسش اعتمادآنلاین که مهمترین اقلام دارویی که در توزیع آن بین بیماران دچار مشکل هستیم شامل چه داروهایی می‌شود، افزود: گروه‌های مختلفی مشمول این کمبود می‌شود. از آنجایی که ما در تعریف گروه‌های دارویی با بیش 2800 گروه مختلف مواجه می‌شویم، بنابراین گروه‌های مختلفی ممکن است در این لیست قرار گرفته و بعد از مدتی خارج شوند ولی مهمترین گروه‌هایی که دچار کمبود هستیم، شامل گروه داروهای بیهوشی و شیمی‌درمانی می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به درجه کیفی نمونه داخلی داروها، گفت: تک تک نمونه‌های داخلی داروهای خارجی و برند قبل از مجوز تولید به صورت مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفته و با نمونه خارجی و برندشان مقایسه می‌شوند و در صورتی که تفاوت و اختلاف با نمونه اصلی دارو معنادار و فاحش باشد از تولید آن دارو جلوگیری شده و مجوز به آن تعلق نمی‌گیرد. بنابراین حساسیت زیادی نسبت به نمونه داخلی داروها وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز 96 درصد داروهای مورد نیاز کشور بومی‌سازی شده و نمونه داخلی آن در بازار وجود دارد، تصریح کرد: این یک رکورد جهانی محسوب می‌شود و در تلاش هستیم که این موضوع چه در بعد کیفی و کمی بهبود پیدا کند و خوشبختانه امروز قابلیت آن را داریم که بین یک ماه تا 18 ماه یک داروی برند و خارجی را شبیه‌سازی کنیم.

جهان‌پور همچنین درباره سطح همکاری‌های دولت در بحث تامین دارو، گفت: خوشبختانه تسهیلات در ثبت منابع طی 2 ماه گذشته روند خوبی را طی می کند و همین طور در بحث ترخیص گمرک به مرور شاهد گشایش‌هایی بودیم که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد توقف دارو حتی به صورت کوتاه مدت در گمرک نباشیم تا عملا از رسوب دارو در گمرکات کشور جلوگیری شده و نیاز دارویی بیماران کشور به درستی تامین شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان گفت: علاوه بر این نیز دولت سیاست‌های خوبی در بحث تخصیص ارز دولتی برای تامین داروی کشور در پیش گرفته است که در مجموع امیدواریم مشکلات بیماران کشور در موضوع دارو برطرف شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها