کد خبر: 231871
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۱۲:۳۹:۰۰
| |

واکاوی فیلم‌های اسکورسیزی از راننده تاکسی تا گرگ وال‌استریت

کتاب «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» نوشته کرسیتوفر کنورتی منتشر شده است.

واکاوی فیلم‌های اسکورسیزی از راننده تاکسی تا گرگ وال‌استریت
کد خبر: 231871
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۱۲:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| کتاب «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» نوشته کرسیتوفر کنورتی با ترجمه محمد ارژنگ به تازگی توسط انتشارات چتر منتشر شده است. کتاب «کارگردانی به سبک اسکورسیزی»، با بررسی صحنه به صحنه‌ی برخی از آثار برگزیده‌ی اسکورسیزی، به شکلی واضح و کاربردی، تمهیدات ایت کارگردان را در فیلم‌هایش تحلیل کرده و با تفکیک عناصر هر یک از این تمهیدات، به خواننده نشان داده اسکورسیزی چطور از جرئیات برای رسیدن به مقصود مورد نظرش سود جسته است.

بزرگ‌ترین ویژگی این کتاب در این است که پس از مطالعه‌اش این امکان را به خواننده/ فیلم‌ساز می‌دهد تا این تمهیدات را بنا به سلیقه و نیاز خود در کارهایش به کار برد.

عناوین بخش‌های مختلف کتاب نیز عبارتند از: لحظه‌ی تغییر راننده‌ی تاکسی، تحرک زیاد گرگ وال‌استریت، رو‌در‌رویی پرتنش گرگ وال‌استریت، حرکت متضاد گاو خشمگین، پویایی قدرت هوانورد، لایه‌های عمق هوانورد، حرکت یک‌باره رفتگان، آشکار کردن شخصیت منفی رفتگان، موانع ارتباطی هوگو، برقراری ارتباط عصر معصومیت

در بخشی از مقدمه نویسنده می‌خوانیم:

«اسکورسیزی یک عشق فیلم است، اما از این نمی‌ترسد که از قاب‌بندی‌ها و تمهیدات قراردادی استفاده کند. چنان‌ که اکثر بخش‌های کتاب کارگردانی به سبک اسکورسیزی (Shoot Like Scorsese)، نشان می‌دهند، اگر بخواهد به شما نشان دهد که تفنگی در دست کسی‌ است، به‌ جای آن‌ که از تمهیدی پر‌ زرق‌ و‌ برق استفاده کند، به نمای بسته‌ای از اسلحه برش می‌زند. اگر دو نفر در حال صحبت باشند، او از همان تمهیدی استفاده می‌کند که در برنامه‌های تلویزیونی می‌بینید، یعنی دو اوِرشولدر ساده. او همچنین کاربردهای انحصاری‌ای‌ از تصویر ثابت، حرکت آهسته و برق فلاش دوربین را در فیلم‌هایش دارد که هیچ‌وقت از به‌کار‌بردنشان خسته نمی‌شود. این عناصر اثر کارآمدی روی فیلم‌های او دارند، اما مواقعی که او قدری جلوتر از این‌ها می‌رود، فیلم‌هایش عالی می‌شوند...»

پشت جلد کتاب نیز آمده است:

«مارتین اسکورسیزی یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌سازان تاریخ سینماست. فیلم‌های او دامنه‌‌های متنوعی دارند: از مداقه در شخصیت‌های شکننده و ظریف تا آثار حماسه‌گون و خسن، مملو از خلافکارانی بی‌رحم که نهایت شخصیت خود را نشان می‌دهند. با یادگیری تمهیداتی که اسکورسیزی به کار می‌گیرد و این‌که چگونه از فضا و قاب‌بندی به همراه توانایی کارگردانی‌اش استفاده می‌کند می‌توانید فیلم‌هایتان را لبالب از هیجان، غافلگیری و احساسات کنید.»

کتاب «کارگردانی به سبک اسکورسیزی» نوشته کرسیتوفر کنورتی با ترجمه محمد ارژنگ در 154 صفحه و به قیمت 18000 تومان توسط انتشارات چتر منتشر شده است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها