نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها:

شهرداری‌های خراسان رضوی از پس مشکلات حاشیه نشینی برنمی‌آیند

نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها گفت: امروز شهرداری ها به تنهایی نمی‌توانند مشکلات حاشیه‌نشینی در استان خراسان رضوی را برطرف کنند و نیاز‌مند مشارکت های مردمی، بخش خصوصی و نهاد‌های دولتی هستند.

شهرداری‌های خراسان رضوی از پس مشکلات حاشیه نشینی برنمی‌آیند
کد خبر: 231887
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۱۳:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علی محمد الله‌یاری با بیان اینکه در بعضی از شهرستان‌ها همچنان مشکل آسفالت معابر وجود دارد و تاکنون به صورت خاکی باقی مانده‌اند عده‌ای نیز هنوز نتوانستند پایان کار و انتقال سند بگیرند، هر چند دولت اقداماتی در قالب ستادهای بازآفرینی در این مناطق با شراکت خیرین انجام داده و با شناسایی بعضی از این محلات معابر آنها آسفالت شده ولی باز هم مشکلاتی از جمله بهداشت، آموزش و اشتغال در میان آنها به چشم می‌خورد.

الله‌یاری ادامه داد: متاسفانه حل مشکل حاشیه‌نشینان از سوی مدیریت شهری برنامه‌ریزی نشده و زیرساخت‌هایی برای آنها آماده نشده است بنابراین شهرداری به تنهایی نمی‌تواند برای تامین منابع رفاهی آنها اقدام کند.

وی عنوان کرد: در طرح‌های توسعه شهری گاهی اینها به محدوده شهری اضافه می‌شوند که این موضوع مشکلی را برطرف نمی‌کند و بار مالی‌شان تامین نمی‌شود البته این را هم باید گفت که حق سکونت از نیازهای اولیه هر انسان است، نهادهای دولتی و سمن‌های مردم‌نهاد باید بیشتر به این مشکلات ورود پیدا کنند و منابع مالی بیشتری تامین شودتا این مردم از حداقل‌های زندگی برخوردار شوند.بحث تامین شغل‌شان نیز موضوعی است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد تا این افراد بتوانند محیط زندگی‌شان را تا حدودی بهبود بخشند.

نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها در ادامه به مشکلات بافت‌های فرسوده در شهرهای خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: مردم این مناطق به دلیل نداشتن ‌سند از حداقل خدمات شهری برخوردار نیستند. باید مقاوم‌سازی این بافت‌ها مدنظر گرفته شود و تا زمانی که نوع نگرش و نگاه تمامی مدیران و حتی خود مردم نسبت به این بافت‌ها تغییر نکند برای احیای دوباره آنها کاری نمی شود کرد و از طرفی نیاز به ارائه تسهیلات لازم است که بتوان بازسازی کرد و الان نیز با توجه به حادثه‌خیز بودن کشورمان اگر نتوانیم بافت‌های فرسوده منطقه‌را مقاوم‌سازی کنیم خسارت‌های سنگینی را بعدا باید متحمل شویم.

الله‌یاری تصریح کرد: از دیگر مشکلاتی که در شهرداری‌ها وجود دارد ساختار و چارچوب آنهاست. این ساختارها متناسب با نیازهای روز شهرها نیست. قانون شهرداری‌ها به پیش از 100 سال پیش بازمی‌گردد گاهی یکسری تغییرات در این قانون رخ می‌دهد اما این تغییرات در قانون کارآمدی لازم را ندارد و یا کامل نیست.

وی تصریح کرد: قانونی که در سال 1286 به تصویب رسید و مورد استفاده شهرداری قرار گرفت، در دوره خودش خوب بود اما با شرایط الان جور نیست و در برخی موارد باعث محدود شدن اختیارات شهرداری‌ها می‌شود.در بعضی جاها هم که تغییراتی کرده نسبت به قبل ناقص‌تر شده است. در روستاها نیز به همین شکل است. با توجه به شرایط فرهنگی، اقلیمی و خیلی موارد دیگر ، رشد جمعیتی کشور در فاصله زمانی سال‌های 1335 تا 1375 یکباره حدود سه برابر رشد کرد اما به تناسب این رشد زیرساخت‌هایمان آمادگی این افزایش جمعیت را نداشت. تامین شغل و سکونت این افراد باعث شد تا اکثر این جمعیت‌ در حاشیه شهرها به زندگی ادامه دهند. تا چند سال پیش هم به شکل نظام‌مند برنامه‌ای در این باره نداشتیم و اگر برنامه‌ای بود به دلیل عدم تعریف درست‌ جایگاه ادارات و عدم پایبندی بسیاری از آنها به قانون اقدام مناسب ومهمی صورت نگرفته است. در مجموع می توان گفت در این زمینه پیشرفت زیادی نکردیم.

وی درباره آسیب‌های اجتماعی در استان خراسان رضوی نیز گفت : مشکلاتی از جمله مالی، بیکاری، تغییر الگوهای زندگی و توقعاتی که در اکثر خانواده‌ها شکل گرفته است دست به دست هم داده تا قشر حاشیه‌نشین نتواند نیازهای لازم زندگی اش را تامین کند. انسان وقتی در تنگنای مالی قرار بگیرد ممکن است دست به هر اقدام بدی بزند و خیلی از بزهکاری‌ها و موارد بد اخلاقی، آمار بالای آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد و سرقت ریشه در حل نشدن همین مشکلات دارد. البته مشکلات اقتصادی حرف اول را می زند.

الله‌یاری عنوان کرد: در استان آمار طلاق بالاست و این مسئله مشکلاتی برای بچه‌های طلاق به وجود آورده که بعدا تاثیرات شدیدتر آن را در جامعه شاهد خواهیم بود.کاهش سن اعتیاد در خراسان رضوی نیز از دیگر مشکلات استان است که مسئولان مربوط باید به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

الله‌یاری گفت: استان خراسان رضوی با مشکل کمبود آب مواجه است و باید بپذیریم که کشور ما به دو منطقه خشک و نیمه خشک تقسیم می‌شود که این استان در قسمت خشک این نیمه قرار دارد. در برخورد با منابع آب باید در این راستا منظم، علمی و کارشناسی برخورد شود و نوع برداشت آن از منابع آب متناسب با شرایط منطقه باشد که متاسفانه در حوزه کشاورزی مدیریت مناسبی در حوزه مصرف آب نداریم و در حوزه شهرها و روستاها هم به همین صورت است . حدود 92 درصد مصرف آب ما در حوزه کشاورزی است و به‌رغم همه این محدودیت‌ها استفاده بهینه از آب نداریم و الگوی کاشت‌ ما در حوزه کشاورزی اشتباه است.خیلی از منابع آب ما در مصرف مثلا کاشت برنج هدر می‌رود که خوشبختانه جلوی کشت آن در استان گرفته شد. زیرا برای هر کیلو برنج 22 لیتر آب لازم است.

نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: روستاهای خراسان رضوی مشکل زیر ساختی دارند و خیلی‌ از آنها هنوز معابرشان خاکی است و راه‌های مواصلاتی استاندارد ندارند. اگر دنبال توسعه هستیم باید نگاه عمیق‌تری به حوزه زیرساخت‌ها داشته باشیم که یکی از این زیرساخت‌ها توسعه و گسترش راه‌هاست و درحوزه شهری و روستایی اقداماتی بهینه صورت پذیرد.

الله‌یاری عنوان کرد: مشکل دیگر صندوق بیمه محصولات کشاورزی است که این صندوق زمانی کشاورز دچار بحران می‌شود به طور کامل به تعهداتش عمل نمی‌کند. هنگام حوادثی چون سیل، خشکسالی و ... کشاورز نیاز دارد از بیمه کمک بگیرد اما متاسفانه با مشکل مواجه می‌شود. مشکل بعدی فروش محصولات کشاورزی بعد از پروسه طولانی تولید است متاسفانه به دلیل عدم معرفی جایگاه این محصول با ورود یک سری دلالان در بازار از کشاورز به قیمت پایین خریداری و توسط دلالان با قیمت بالایی فروخته می‌شود و کشاورزی که محصول را تولید کرده آن سود را نمی‌برد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها