محمود جامساز اقتصاددان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

فروش اوراق مشارکت می‌تواند حجم بالایی از نقدینگی در جامعه را جذب کند/ بی‌اعتمادی بین مردم و دولت زیاد شده است

محمود جامساز اقتصاددان در خصوص اینکه آیا انتشار اوراق مشارکت و قرضه از سوی دولت در شرایط فعلی اقتصاد کشور کارساز خواهد بود یا خیر؟ گفت: دولت برای اداره کشور نیازمند وجود منابعی است که با توجه به شرایط تحریم و واقعیت‌هایی که از لحاظ صادرات و گردش پولی و همچنین کاهش ذخایر ارزی برای کشور به وجود آمده است بتواند از آن‌ها استفاده کند و با فروش اوراق مشارکت و قرضه می‌تواند حجم بالای نقدینگی در جامعه را جذب کند.

فروش اوراق مشارکت می‌تواند حجم بالایی از نقدینگی در جامعه را جذب کند/ بی‌اعتمادی بین مردم و دولت زیاد شده است
کد خبر: 232069
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - با نگاهی به شرایط فعلی کشور و وضعیت نابسامان و بد اقتصادی که گریبان بازار ایران و جامعه را گرفته است، برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند همچون دوران ملی شدن صنعت نفت که ایران با تحریم‌های گسترده‌ای روبرو شد و دولت برای ایجاد ثبات در بازار و جامعه و نجات اقتصاد کشور اقدام به عرضه اوراق مشارکت کرد، دولت‌های کنونی هم باید دست به عرضه و فروش اوراق مشارکت و قرضه بزنند تا به برون‌رفت کشور از وضعیت فعلی و آشفته اقتصادی کمک کند.

محمود جامساز اقتصاددان در خصوص اینکه آیا انتشار اوراق مشارکت و قرضه از سوی دولت در شرایط فعلی اقتصاد کشور کارساز خواهد بود یا خیر؟ به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: «در حال حاضر یکی از معضلات اقتصاد ایران وجود حجم بالایی از نقدینگی است که از تولید ناخالص داخلی هم پیشی گرفته است. دولت برای اداره کشور نیازمند وجود منابعی است و با توجه به شرایط تحریم و واقعیت‌هایی که از لحاظ صادرات و گردش پولی و همچنین کاهش ذخایر ارزی برای کشور به وجود آمده است، با فروش اوراق مشارکت و قرضه می‌تواند حجم بالای نقدینگی در جامعه را جذب کند.»

وی اظهار داشت: «در حال حاضر تولید ناخالص داخلی حدود 1400 هزار میلیارد و نقدینگی موجود در کشور 1620 هزار میلیارد تومان است. این آمار نشان‌دهنده این موضوع است که بخش بزرگی از نقدینگی در تولید جذب نشده است.»

این اقتصاددان گفت: «حجم بالایی از نقدینگی در جامعه وجود دارد که در بازارهای مالی و ارزی و سفته‌بازی‌های در گردش است که کمکی به رشد تولید و ایجاد اشتغال نمی‌کند.»

جامساز ادامه داد: «با توجه به افزایش نرخ سود سپرده از سوی بانک مرکزی و ناپایداری بازار ارز، بانک‌ها می‌توانند محل مناسبی برای جذب نقدینگی باشند تا به بخش تولید واقعی یا همان بخش خصوصی که کارخانه‌های آن‌ها به دلیل نداشتن یا کمبود نقدینگی در حال درجا زدن و تعدیل نیرو هستند تسهیلات ارزان‌قیمت ارائه بدهند.»

وی افزود: «انتشار اوراق مشارکت و اوراق قرضه پیشنهاد خوبی است به‌شرط آنکه مردم به دولت اطمینان داشته باشند تا این اوراق را خریداری کنند. طی سال‌های گذشته به دلیل مشکلات پیش‌آمده برای دولت و فشار اقتصادی و در تنگنای معیشتی قرار گرفتن مردم و همچنین کاهش ارزش پول ملی، فاصله بی‌اعتمادی بین مردم و دولت زیاد شده است.»

این اقتصاددان در ادامه گفت: «این نکته را هم باید در نظر داشت که دولت با انتشار این اوراق برای خود ایجاد بدهی می‌کند. به‌نحوی‌که برای جذب مردم در خصوص خرید اوراق باید اقدام به پرداخت سود مشارکت کند که این موضوع باعث خواهد شد حتی در دولت آینده این بدهی با پرداخت اصل‌وفرع پابرجا بماند، که این خود باری بر دوش دولت آینده است.»

این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: «دولت باید از ریال‌های جذب‌شده حاصل از فروش اوراق مشارکت برای امر تولید و اشتغال استفاده کند تا به این صورت ایجاد درآمد کرده و اقتصاد رونق بگیرد. در غیر این صورت می‌تواند برای دولت‌های بعدی ایجاد مشکل بکند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها