بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

بخشی از استیضاح‌ها به خاطر شفاف نبودن روحانی است/ روحانی باید می‌گفت چقدر در مسائل اقتصادی اختیار دارد/ مسکوت گذاشتن fatf از تقصیرات ما بود

یک نماینده مجلس گفت: استیضاح وزرای اقتصادی در این مقطع قطعاً شرایط را بدتر خواهد کرد و استیضاح را به نفع منافع ملی نمی‌دانم. سیاست‌های ما قائم به شخص نیست که بگوییم یک وزیر می‌تواند در بخش اقتصادی تصمیم‌گیرنده باشد.

بخشی از استیضاح‌ها به خاطر شفاف نبودن روحانی است/ روحانی باید می‌گفت چقدر در مسائل اقتصادی اختیار دارد/ مسکوت گذاشتن fatf  از تقصیرات ما بود
کد خبر: 232157
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بهرام پارسایی نماینده شیراز و سخنگوی فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به اهداف استیضاح‌کنندگان وزرا اشاره کرد و گفت: استیضاح وزرا از اختیارات نمایندگان و بازوی نظارتی مجلس بر دولت است. برخی از استیضاح‌ها به‌صورت قطع اهداف سیاسی دخیل است. عده‌ای با مطرح کردن استیضاح‌ها به دنبال تضعیف دولت هستند.

او ادامه داد: اما بخشی از استیضاح‌ها هم به نحوه پاسخگویی رئیس‌جمهور برمی‌گردد. آقای روحانی نتوانست با پاسخ‌هایش مجلس را قانع کند. ما انتظار داشتیم رئیس‌جمهور به‌صورت شفاف صحبت کند. برخی می‌گویند مصلحت کشور این بود اما به نظر من مصلحت گفتن واقعیت بود. نمی‌توان واقعیات را بیان نکرد و انتظار داشت مملکت روبه‌راه شود.

سخنگوی فراکسیون امید عدم اقناع نمایندگان از پاسخ‌های روحانی در روز سؤال از رئیس‌جمهور را دلیل دیگر استیضاح وزرا اعلام و تأکید کرد: یکی از دلایلی که استیضاح‌ها مطرح می‌شود مربوط به‌روز سؤال از رئیس‌جمهور است که آن‌طور که انتظار می‌رفت ایشان شفاف صحبت نکرد و حرف جدید نزد. علیرغم اینکه در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده بود که در مجلس همه‌چیز را می‌گویم.

پارسایی گفت: برخی از نمایندگان هم نگرانی‌هایی را از وضع موجود دارند اما در بخش اقتصادی تجربه‌ای که در چند ماه گذشته به دست آوردیم، این است که مجلس تنها می‌تواند به وزارت خانه‌ها نظارت کند اما ما نمی‌توانیم به بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه و... نظارت کنیم. ما شاهد تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی به‌عنوان یکی از مراکز مهم مخصوصاً در مباحث ارزی بودیم. همین‌طور استیضاح وزیر اقتصاد اما بعد از استیضاح شاهد نبودیم که وضعیت بهتر شود.

او ادامه داد: اگر استیضاح‌ها جواب می‌داد و منجر به تحقق خواست نماینده‌ها یعنی ثبات اقتصادی و برون‌رفت از شرایط فعلی می‌شد، می‌توانستیم به تأثیر استیضاح سایر وزرا هم امیدوار باشیم اما زمانی که ما تجربه کردیم و دیدیم که در استیضاح وزرا به نتیجه‌ای که می‌خواستیم نرسیدیم باید تجدیدنظر کنیم.

سخنگوی فراکسیون امید، با بیان اینکه در برخی مشکلات اقتصادی نمایندگان مقصر هستند، تأکید کرد: در حال حاضر هم در استیضاح وزرای اقتصادی کاملاً اعتقاد دارم که در مباحث اقتصادی ما مشکلاتی داریم و مردم به‌ شدت نگران هستند و دغدغه دارند. ما باید برای این مشکلات راه‌حلی پیدا کنیم. در بخش زیادی از مسائل اقتصادی به نظر من، ما نمایندگان مقصر بودیم. برای مثال مسکوت گذاشتن و یا بازی دادن لوایح چهارگانه fatf که می‌توانست روزنه‌ای برای ارتباطات بانکی و اقتصادی ما با دنیا باشد، از تقصیرات ما بود.

پارسایی گفت: البته بخشی از مشکلات اقتصادی هم به دولت برمی‌گردد و بخشی هم فراتر از اختیارات مجلس و دولت است. آقای روحانی در جلسه سؤال از رئیس‌جمهور باید اعلام می‌کرد که چقدر در مسائل اقتصادی اختیار دارد و چون نگفت در حال حاضر او را مخاطب قرار می‌دهند. چون واقعیت را نگفت بنابراین باید مسئولیت‌ها را بپذیرد.

او با بیان اینکه تجربه چند ماه اخیر نشان می‌دهد سیاست استیضاح وزرا، سیاست کارا و نتیجه‌بخشی نیست، گفت: ضمن احترام به نظر سایر همکاران استیضاح وزرای اقتصادی در این مقطع قطعاً شرایط را بدتر خواهد کرد و استیضاح را به نفع منافع ملی نمی‌دانم. سیاست‌های ما قائم به شخص نیست که بگوییم یک وزیر می‌تواند در بخش اقتصادی تصمیم‌گیرنده باشد. سهم اختیار دولت در مسائل اقتصادی و سیاست‌گذاری اقتصادی برای ما مبهم است البته سهم وزارتخانه‌های اقتصادی هم با توجه به معاونت‌های مختلف و سازمان برنامه‌وبودجه مشخص نیست در دولت چقدر است.

این نماینده مجلس در خصوص اینکه آیا در مجلس برخی به دنبال از حد نصاب انداختن دولت با استیضاح‌های مختلف هستند؟ گفت: افرادی که به دنبال اهداف سیاسی هستند با سؤال از رئیس‌جمهور کار خود را استارت زدند و قطعاً برای تضعیف دولت علیرغم تأکیدات رهبری از هیچ کوششی فروگذار نخواهند بود اما تمامی استیضاح‌ها را نمی‌توان به کسانیکه به دنبال این هدف هستند انتصاب داد.

پارسایی تأکید کرد: در چند سال گذشته مجلس استیضاح چندانی نداشته ولی بازهم تأکید می‌کنم که بجای استیضاح که حق مسلم ما است با توجه به اینکه استیضاح‌ها در تیم اقتصادی جواب نداده است خودمان را کنکاش کنیم که چرا مجلس لوایح چهارگانه را تصویب نمی‌کند و حتی معاونت قوانین با دست‌کاری کردن لوایح، چند ماه این لایحه را معطل گذاشت و در مجلس هم پیشنهاد مسکوت ماندن آن را قبل از انتخابات هیات رئیسه به رأی گذاشتند تا این‌گونه بتوانند رأی مخالفان را بگیرند.

او در پایان گفت: با برکناری وزرا مشخص نیست وزیر بعدی آقای روحانی آدم توانمندتری باشد یا خیر. بنابراین به نظر من کمیسیون‌های تخصصی با ارائه طرح‌هایی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی می‌توانند در بهبود شرایط کمک کنند. ضمن اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به هزینه زیادی که برای آن می‌شود، می‌تواند کار خود را منتهی به گزارش به صحن نکند و چند طرح اساسی و استخوان‌دار در مباحث سیاسی و اقتصادی بیاورد؛ چراکه برخی از مشکلات اقتصادی ما نشات گرفته از مشکلات سیاسی است و این مشکلات به‌هم‌پیوسته است. بنابراین استیضاح وزرای اقتصادی راه‌حل نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها