رئیس سنای روسیه: به ارتقای گفت‌وگوهای بین پارلمانی دو کره کمک می‌کنیم

رئیس شورای فدراسیون روسیه تاکید کرد، ارتقای گفت‌وگوها میان هیات‌های کره‌شمالی و کره‌جنوبی بخشی از طرح دومین «مجمع زنان اوراسیا» است که در سن پترزبورگ برگزار خواهد شد.

رئیس سنای روسیه: به ارتقای گفت‌وگوهای بین پارلمانی دو کره کمک می‌کنیم
کد خبر: 232555
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۴ ۱۰:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رئیس شورای فدراسیون روسیه که اخیرا از کره‌شمالی بازگشته در مصاحبه با روزنامه روسیسکایا گازتا تاکید کرد: از شنیدن تصمیم اعزام هیاتی از زنان به رهبری ری هایه جونگ، معاون رئیس پارلمان کره‌شمالی، خشنود شدم. من با او صحبت‌ کرده‌ام و مکالمه داشتیم.. او بسیار مایل به شرکت در مجمع زنان اوراسیا است.

والنتینا ماتوینکو، این مقام عالی‌رتبه روسیه تاکید کرد: البته هیات کره‌جنوبی هم حاضر خواهد بود. امیدوارم فرصتی برای برقراری تماس در سطح نمایندگان دو کره فراهم شود. پارلمان کره‌شمالی آماده آغاز گفت‌وگوها با پارلمان کره‌جنوبی است. ما هم کمک خواهیم کرد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه افزود، از سال 2015 لحن سیاسی کره‌شمالی از تخاصم به لحنی مسالمت‌آمیز تغییر یافته است و در سال‌های اخیر این کشور کمونیست بسیار گشاده‌روتر با تماس‌های میان‌پارلمانی برخورد می‌کند.

او در مصاحبه‌ای که جمعه منتشر شد، تاکید کرد: من شاهد تغییرات شگرفی هستم؛ اول در لفاظی سیاسی. پیشتر آنها لحنی تخاصمی داشتند و اکنون شاهدیم که لحن آنها مسالمت‌آمیز شده است. فضا از حالت رویارویی به سازندگی ارتقا یافته است. تمامی اینها تایید می‌کند که رهبری و رئیس شورای کشور کره‌شمالی (کیم جونگ اون) در نیات خودشان برای صلح‌سازی در شبه جزیره کره مصمم هستند.

‌به گفته او، کره‌شمالی قصد ندارد از طریق قدرتنمایی و توسعه فناوری‌ها بالستیک به صلح برسد بلکه هدف آنها از ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک و گفت‌وگو با کره‌جنوبی، آمریکا و جامعه جهانی می‌گذرد.

این سناتور روس افزود: این هدف حین رژه ارتش آن حس شد؛ چرا که تنها تجهیزات نظامی دفاعی در آن مشارکت داشتند و همچنین آنها با مقام‌های پارلمانی ما هم در تماس هستند. به عبارت دیگر، جو این کشور اکنون متفاوت است. کره‌شمالی همچنین تماس‌های بین پارلمانی در سطوح بین‌المللی را هم ارتقا داده است.

رئیس شورای فدراسیون روسیه تاکید کرد: پیش از این، هیات‌های مجمع عالی خلق تقریبا هرگز در مجمع‌های پارلمانی شرکت نداشته‌اند. آنها به دعوت‌های ما پاسخی نمی‌دادند. اکنون موقعیت بسیار متفاوت است. ما در دو یا سه سال گذشته بارها تماس داشته‌ایم و اینها هم درباره سفرهای ما به کره‌شمالی و بالعکس بوده است. آنها آمادگی خودشان را برای همکاری نشان داده‌اند.

ماتوینکو در روزهای گذشته سفری رسمی به کره‌شمالی داشت تا در مراسم‌های مرتبط با هفتادمین سالروز تشکیل جمهوری دموکراتیک خلق کره شرکت کند. او همچنین قصد دارد فصل پاییز به کره‌جنوبی سفر کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها