کد خبر: 232651
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۴ ۱۴:۴۸:۰۰
| |

یحیی‌ آل اسحاق عضو شورای مرکزی جمنا:

جمنا به دنبال نو شدن گفتمان اصولگرایی است/ روابط ما با دنیای غرب و شرق تابع اقتضائات زمان و مکان است/ اگر اصولگرایان درست عمل کنند فضا برای آنها آماده است

عضو شورای مرکزی جمنا با تأکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران هر فکر و ایده ای باید به جمهور (مردم) متکی باشد، گفت: آنچه الآن در حوزه اصولگرایی مطرح هست، چه اسم نواصولگرایی بر آن بگذارند و چه نگذارند، این است که باید این جمله امیرالمؤمنین(ع) را باید اجرایی کنند که «فرزند زمان خود باش».

جمنا به دنبال نو شدن گفتمان اصولگرایی است/ روابط ما با دنیای غرب و شرق تابع اقتضائات زمان و مکان است/ اگر اصولگرایان درست عمل کنند فضا برای آنها آماده است
کد خبر: 232651
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۴ ۱۴:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| یحیی آل‌اسحاق عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و جمنا در گفت‌وگویی تفصیلی درباره اصولگرایی، نواصولگرایی و جمنا، سخن گفته است، در ادامه مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو می‌آید:

*مسائل اجتماعی دو رکن دارند که یک رکن آن اصول ثابت است و رکن دیگر تاکتیک ها و روش های تابع زمان و مکان است.

*در جمهوری اسلامی ایران، که سه عنوان دارد، جمهور از اصول است و هر فکر و ایده ای باید به جمهور متکی باشد. ریشه های هر فکر و ایده ای باید مبتنی بر اسلام باشد. همچنین هر فکر و ایده ای باید به ایران مبتنی باشد. یعنی سه پایه جمهوری اسلامی ایران جزو اصول است و باید تمام ایده ها، احزاب، گروه ها و هر کسی که هست آنها را رعایت کنند.

*زیر عنوان اصولگرا جمعیتی جمع شده اند و برای خودشان مشرب و خط مشی دارند که چگونه می توان قدرت را تصاحب و مدیریت کرد. گروه های دیگری هم تحت عنوان اصلاح طلب و یا اعتدالگرا هستند. الآن در اصولگرایان نواصولگرایی مطرح است؛ کما اینکه ممکن است در اصلاح طلبان هم اصلاح اصلاحات مطرح باشد. چون زمان و مکان و اقتضائات دارد عوض می شود.

*اصول اولیه ای مثل منافع ملی و اصل اسلام ثابت و لایتغیر است. اگر کسی بخواهد تغییری ایجاد کند باید بگوید در کدام یک از قسمت های تاکتیکی یا قسمت های غیر از اصول ثابت می خواهم تغییر دهم. آنچه الآن در حوزه اصولگرایی مطرح هست، چه اسم نواصولگرایی بر آن بگذارند و چه نگذارند، این است که باید این جمله امیرالمؤمنین(ع) را باید اجرایی کنند که «فرزند زمان خود باش». یعنی زمان یکی از مواردی است که باید همه آن را رعایت کنند.

*ضمن اینکه اصول ثابت هست، ولی اقتضائات زمان و مکان حتما باید مراعات شود؛ اسم آن را نواصولگرایی بگذارید یا نگذارید، اینکه باید متناسب زمان و مکان تصمیم گیری شود یک امر عقلایی است. آنچه مهم است اینکه فضا را درست تشخیص دهند. اقتضائات زمان الآن غیر از اقتضائات 10 یا 20 سال قبل است.

*در روش ها، خط مشی ها و مدیریت ها ضرورت دارد که اصولگرایان اقتضائات زمان را در نظر بگیرند. کما اینکه اصلاح طلبان و اعتدالیون هم همین فکر را می کنند. اما تشخیص اولویت در زمان و مکان به سلایق و روحیات مربوط است. اصل اینکه باید در زمان تصمیم بگیرند یک اصل عقلایی است.

* مردم همان کلمه اول جمهوری اسلامی ایران است. یکی از پایه های اصول جمهور بودن و جمهور به معنای حفظ منافع مردم است. لذا اگر ما منافع را در زمان و مکان تشخیص دهیم جزو همان اصول هست. یعنی منافع در زمان و مکان معنا دارد. یعنی مردم در حوزه های اقتصاد، روابط بین الملل، حفظ ارزش های اعتقادی و آرمانی، حفظ خانواده و همه چیزهایی که به مردم مربوط می شود. به دلیل جمهور بودن جمهوری اسلامی هرچیزی که به مردم مربوط می شود را هر گروه یا جناحی باید مراعات کند.

* این تشکیلات [جمنا] در دوره جدید اصلاحات و تغییراتی را انجام می دهد و ضمن استفاده از تجربیات گذشته خودش را با زمان و مکان تطبیق می دهد. در هر سیستمی یک بازخورد هست که در تمام مراحل این بازخورد باید سیستم را رصد و اصلاح کند. اگر جریانات حزبی هم یک سیستم باشد حتما باید یک شاخه بازخورد داشته باشد که اصلاحات را در زمان و مکان لازم انجام دهد و جمنا هم دارد انجام می دهد.

*مردم هستند که تشخیص می دهند این حرف ها، گفتمان ها و می تواند جواب بدهد یا نمی تواند. مردم ما باهوش هستند و چهل سال گذشته کاملا نشان داده که مردم ما با هیچ کس عقد اخوت نبسته اند. اگر مسئولین خوب عمل کردند دوباره از آنها حمایت می کنند و اگر خوب عمل نکردند خیلی محترمانه کنارشان می گذارند. این خاصیت یک ملت باهوش است که به حرف ها گوش می دهند اما در آخر بر اساس مصالح تصمیم می گیرند.

*در همه جای دنیا این خاصیت کارهای اجتماعی است که دست به دست می شود. اگر [اصولگرایان] بتوانند گفتمان، راهکارها و نقشه ها و همچنین ملاحظه عملکرد دیگران را درست استفاده کنند، در دور جدید مردم هم حمایت می کنند. بستگی دارد که چقدر بتوانند راهکار بگویند و چقدر اعتماد ایجاد کنند. مردم باید مطمئن باشند.

*وجدان عمومی جامعه تابع واقعیت ها است. اگر این وجدان عمومی بتواند درست قضاوت کند و آنها هم درست هدایت کنند امکان موفقیت آنها هست؛ کما اینکه برای هرکس دیگری هم هست.

* اگر [اصولگرایان] درست عمل کنند فضا برای آنها آماده است؛ به شرط اینکه بتوانند واقعیت ها را آن طور که هست درست تشخیص دهند، گفتمان درست و چهره های درستی را معرفی کنند و مطابق با شرایط زمان پیش بروند.

*باید قبول کنیم که جامعه ما یک جامعه باهوش است. تصور اینکه مردم ایران از اصول انقلاب خودشان صرف نظر کنند تصور غلط و شبهه اشتباهی است. واقعیت این است که بالای 80 درصد از مردم ما از اصول انقلاب، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه دفاع می کنند و در اصل این قضیه هیچ کس تردیدی ندارد. اگر اصل نظام مورد هجمه قرار بگیرد، با تمام وجود مردم در صحنه هستند و با شدت و حمایت می کنند. اگر کسی بتوانند در چهارچوب جمهوری اسلامی ایران عمل کند قطعا موفق است و خروج از این چهارچوب اشتباه محض تاریخی است.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها