کد خبر: 232797
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۵ ۱۰:۵۴:۰۰
| |

ائتلاف «البناء» عراق کمیته‌ای برای انتخاب نخست‌وزیر تشکیل داد

یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد که ائتلاف البناء کمیته‌ای برای انتخاب نخست وزیر مطابق با ملاک‌هایی خاص تشکیل داده است.

ائتلاف «البناء» عراق کمیته‌ای برای انتخاب نخست‌وزیر تشکیل داد
کد خبر: 232797
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۵ ۱۰:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| خالد الاسدی، از رهبران ائتلاف دولت قانون در بیانیه‌ای اظهار داشت، ائتلاف البناء که شامل دو ائتلاف دولت قانون و الفتح است، یک کمیته ویژه برای انتخاب نخست وزیر آتی بر اساس ملاک‌هایی ویژه تشکیل داد.

این ائتلاف تاکید کرد که نوری مالکی، رهبر آن تمایلی به کاندیدا شدن برای سمت نخست وزیری ندارد.

طبق این بیانیه، الاسدی معرفی کاندیدایی برای پایان دادن به رقابت‌ها بر سر سمت نخست وزیری را امری بعید دانست و گفت: این مساله به پارلمان ارتباطی ندارد و کاندیدای نخست وزیری باید از فراکسیون بزرگتر یا اکثریت باشد.

این رهبر ائتلاف دولت قانون افزود: طبق قانون اساسی عراق، پارلمان به کابینه که توسط نخست وزیر تشکیل می‌شود، رای می‌دهد و نخست وزیر نیز از طرف رئیس جمهوری مسؤول تشکیل کابینه می‌شود.

ائتلاف سائرون مورد حمایت جریان صدر عراق تاکید کرد، تمامی اسامی که در رسانه‌ها برای سمت نخست وزیری مطرح شده‌اند، نادرست هستند.

رائد فهمی، از رهبران این ائتلاف گفت: برخی مسؤولان رسانه‌ای و سیاسی برای کاندیداتوری برخی چهره‌ها در سمت نخست وزیری به عنوان کاندیدای سازش تبلیغ می‌کنند که این درست نیست و هر آنچه منتشر شده نادرست است، گروه‌های سیاسی تا این لحظه درباره مساله اسامی کاندیداهای نخست وزیری بحث و گفتگو نکرده‌اند.

حیدر العبادی، نخست وزیری که دوره فعالیتش به اتمام رسیده است، در بیانیه‌ای تاکید کرد: هرگز اصراری به ماندن در قدرت ندارم، به قانون اساسی پایبندم و به دستورات و توصیه‌های مرجعیت عالی قدر عراق احترام می‌گذارم و به آنها عمل می‌کنم.

حاکم الزاملی، عضو جریان صدر عراق تاکید کرد، اینکه کابینه بیرون از دو ائتلاف سائرون و فتح تشکیل شده و یا موفق شود، ممکن نیست، جریان صدر عراق به مساله پیوستن ائتلاف دولت قانون به ائتلافی که احتمالا دولت را تشکیل می‌دهد، توجه دارد.

الزاملی افزود: ما اختلاف نظری با حزب الدعوه‌ نداریم و وتویی در مورد هر گونه کاندیدای آن برای نخست وزیری وجود ندارد، این مخالفت‌ها از سوی مردم است و جریان صدر عراق تمایلی ندارد که چهره‌ای حزبی ریاست دولت را بر عهده گیرد.

این عضو جریان صدر عراق درباره صحبت‌هایی که در زمینه کشمکش‌های دو طرف ایرانی و آمریکایی در عراق وجود دارند نیز تاکید کرد: نقش ایران در عراق همانند نقش آمریکا ویرانگر نیست.

وی افزود: واشنگتن می‌خواهد نخست وزیری وابسته به خودش که دستورات و برنامه‌هایش را اجرا کند، روی کار بیاید، واشنگتن نمی‌خواهد گروه‌هایی که تشکیلات داعش را شکست دادند و در راس آنها حشد شعبی روی کار بیایند.

پیش از برگزاری جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس، مرجعیت دینی در خطبه نماز جمعه گذشته به شدت از چهره‌های سیاسی انتقاد کرده و نسبت به ادامه حضور فاسدان در قدرت هشدار داد و مردم را به مقابله و تغییر حاکم فاسد تشویق کرد.

جواد الخالصی، مرجعیت دینی عراق نیز هشدار داد، قراردادهای خرید و فروش پست‌ها که در حال حاضر وجود دارند، دولتی بدتر از قبلی را روی کار می‌آورند.

در ادامه گروه‌های سیاسی عراق به ویژه گروه‌های شیعه به تلاش‌های خود برای تشکیل ائتلاف‌های لازم جهت گرد آوردن بیشترین تعداد از نمایندگان پارلمان ادامه می‌دهند، این ائتلاف‌ها در پی چانه‌زنی‌ها و معاملات فراکسیون‌ها بر سر پست‌ها و جایگاه‌ها دائما تغییر می‌کنند.

به نظر می‌رسد فراکسیون سائرون مورد حمایت جریان صدر عراق پس از تلاش‌ها برای الحاق فراکسیون فتح به آن، به تشکیل ائتلاف‌ها نزدیک‌تر باشد اما تهدید مقتدی صدر به پیوستن به مخالفان در صورت ادامه مخالفت چهره‌های سیاسی با ایده انتخاب کاندیدایی تکنوکرات، مستقل و به دور از سهمیه‌بندی‌ها، این احتمال را تضعیف می‌کند به نظر می‌رسد وزنه به سمت ائتلاف البناء وابسته به نوری مالکی سنگینی کند.

برخی تحلیلگران نیز بر این باورند، درگیری احزاب شیعه بر سر قدرت و امتیازات آن، افزایش نارضایتی مردم از نحوه ارائه خدمات اصلی در مناطقشان، گسترش فساد و افزایس سرقت بیت‌ المال به ویژه در جریان تظاهرات بصره همگی موجب افزایش اختلاف‌نظرها میان گروه‌های شیعه در عراق شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها