چین:

یوان ابزار جنگ تجاری با آمریکا نیست

یک مقام بانک مرکزی چین خطاب به 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا گفت که این کشور هرگز از یوان، پول ملی خود به عنوان ابزار جنگ تجاری با واشنگتن استفاده نکرده است.

یوان ابزار جنگ تجاری با آمریکا نیست
کد خبر: 232809
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۵ ۱۱:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| لی بو رییس اداره سیاستگذاری پولی بانک مرکزی چین روز یکشنبه در مصاحبه ای در پکن اظهار نظرهای ترامپ را نادرست توصیف کرد و گفت که ارزش یوان را بازار تعیین می کند.


رییس جمهوری آمریکا بر این باور است که در جریان جنگ تجاری دو کشور، چین تعمدا نرخ یوان را دستکاری می کند.


لی تصریح کرد: اظهار نظر مبنی بر اینکه چین در ارزشگذاری یوان مداخله می کند، قابل تایید نیست و یوان ابزاری برای نبرد تجاری به حساب نمی آید.
وی تاکید کرد که نرخ یوان را جهت گیری بازار مشخص می کند و چین درصدد استفاده از پول ملی برای نبرد تجاری نیست.


ترامپ گفته که چین عمدا نرخ یوان را تغییر می دهد تا بتواند چالش خود را به دلیل افزایش تعرفه بر روی کالاهای صادراتی این کشور به آمریکا حل کرد و خساراتش را از این بابت کاهش دهد.


نرخ دلار در برابر هر یوان در روزهای اخیر تغییر کرده و از 6/60 یوان در برابر هر دلار به 6/9 یوان رسیده و پیش بینی شده است به 7 یوان در برابر یک دلار نیز برسد.


مشاور ارشد بانک مرکزی چین در این باره گفت: استمرار جنگ تجاری آمریکا باعث افزایش نگرانی از تضعیف و تسعیر سریعتر ارزش 'یوان' پول ملی چین در برابر دلار آمریکا شده است.


'یو یونگ دینگ' در این خصوص می گوید: نبرد تجاری بزرگترین اقتصادهای دنیا، می تواند ضربات شدیدی به ارزش یوان وارد کند.


او با اشاره به اینکه چین باید در اندیشه حفاظت از ارزش پول ملی باشد اظهار کرد نگرانی های بیشتر سرمایه گذاران در بورس نیز می تواند باعث خروج بیشتر سرمایه ها از کشور شود.


ارزش بورس چین در نبرد تجاری بین این کشور و آمریکا افت شدیدی کرده و در سه ماه اخیر بین 2 تا 5 درصد کاهش یافته است.


این اقتصاددان چینی تصریح کرد کشورش باید خود را برای مقابله با آثار منفی جنگ تجاری از جمله تسعیر یوان و خروج سرمایه ها آماده کند.


محقق آکادمی علوم اجتماعی چین تاکید کرد بازارهای اوراق بهادار در کشور پر نوسان است و به هم خوردن توان بازار، می تواند باعث رکود اقتصادی کشور و کاهش رشد در نیمه دوم سال 2018 میلادی شود.


به گفته این کارشناس امور اقتصادی و مشاور بانک مرکزی چین، جنگ تجاری به بورس چین و اقتصاد این کشور لطمه می زند و ممکن است در آن سو نیز باعث افزایش نرخ بهره در بانک های آمریکا شود که این برای دو کشور مساعد نخواهد بود.


'یو یونگ' کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا را ناشی از تنش های سیاسی دانست و هشدار داد این وضعیت می تواند برای یوان نیز به وجود بیاید.


وی از اینکه احتمال می رود یک بحران بانکی و مالی دیگر مانند سال 1997 میلادی در آسیا شکل بگیرد ابراز نگرانی کرد.


چین از سال 2015 میلادی این امکان را داده است تا ارزش یوان در برابر دلار آمریکا تا 2 درصد تغییر کند اما اظهارات مشاور بانک مرکزی این کشور حاکی است که چین باید خود را برای تسعیر ارزش یوان و خروج سرمایه ها آماده کند مگر اینکه قبل از بروز این پدیده جلو آن را بگیرد.


بانک مرکزی چین نرخ تسعیر یوان را در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نزدیک به 5 درصد اعلام کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها