کد خبر: 232867
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۵ ۱۴:۱۰:۰۰
| |

مدیرعامل انجمن سبزچیا مریوان خبرداد:

شیوع بیماری بر اثر دفن غیربهداشتی زباله

مدیرعامل انجمن سبزچیا مریوان با اشاره به مشکلات بهداشتی و شیوع بیماری بین مردم این شهرستان به دلیل انباشت زباله گفت: این شهرستان نیاز مبرم به کارخانه بازیافت زباله دارد.

شیوع بیماری بر اثر دفن غیربهداشتی زباله
کد خبر: 232867
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۵ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عرفان حسینی با اشاره به مشکلات دپوی زباله در شهرستان مریوان گفت: بیش از دو سال است که محل دفن زباله مریوان به یکی از معضلات اساسی این شهر تبدیل شده است. پیش از این و بیش از 15 سال بود که این زباله‌ها در روستای عصرآباد که در پنج کیلومتری شمال شرق این شهرستان قرار دارد، تخلیه می‌شد و مردم این روستا همواره نسبت به دفن زباله‌ها در کنار محله زندگی‌شان معترض بودند و حتی چندین بار در این زمینه به مسئولان استان اعتراض کردند.

وی ادامه داد: مردم مریوان به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از دفن زباله در نزدیکی محل زندگی‌شان دچار بیماری‌های قلبی و ریوی شدند و حتی نوزادان آنها ناقص الخلقه به دنیا می‌آیند. لذا با توجه به بروز این قبیل مشکلات بهداشتی از مدتی پیش قرار بود کارخانه بازیافت زباله در شهرستان مریوان احداث شود و هر بار مسئولان شهرستان و استان کردستان وعده‌هایی در این باره به مردم می‌دادند ولی متاسفانه هیچگونه اقدامی تاکنون در این زمینه صورت نگرفت.

مدیر عامل انجمن سبز چیای مریوان تصریح کرد: با ادامه مشکلات و بی توجهی مسئولان مردم به نشانه اعتراض یک ماه پیش زباله‌ها را در داخل حیات شهرداری آتش زدند و عده‌ای نیز در چهار راه اصلی شهر زباله‌ها را پخش کردند . پس از آن شهرداری برای از بین بردن زباله‌ها حدودا دو ماه این زباله‌ها را داخل پارکینگ شهرداری آتش می زد که باز هم مردم از بوی ناخوشایند آنها کلافه بودند و اگر این کار ادامه پیدا می‌کرد تمامی مردم شهر بیمار می‌شدند.

وی گفت: متاسفانه مسئولان به فکر برطرف شدن مشکل نیستند و همیشه با چاره‌اندیشی موقتی سعی می‌کنند مشکل را به صورت مقطعی حل کنند به طوری که به تازگی پس از گذشت دو سال و نیم به جای احداث کارخانه بازیافت، روستای دیگری در مسیر هشت کیلومتری جاده سنندج را برای دپوی زباله‌ها در نظر گرفته اند که تمامی روستاهای آن مناطق که حدودا هشت روستا بودند به این مسئله اعتراض کردند.

حسینی ادامه داد: اهالی این منطقه اجازه نمی‌دادند این زباله‌ها به آنجا منتقل شود و این معضل متاسفانه هنوز برطرف نشده است تا اینکه حادثه فوت چهار فعال محیط زیست در جنگل‌های مریوان رخ داد و شرایط را پیچیده تر کرد تا اینکه که نماینده مردم روستای عصرآباد که قبلا زباله‌ها آنجا دپو می‌شد و چند نفر از انجمن سبز چیا، فرماندار، شهردار اعضای شورای شهر مریوان با استاندار کردستان جلسه ای برای حل مشکل برگزار کردند.طبق خواسته استاندار نماینده مردم این روستا موافقت کرد که تا دو ماه دیگر اجازه بدهند زباله‌های شهر مریوان در روستای شارانی تخلیه شود و در این مدت کارخانه بازیافت زباله‌ها هم در منطقه احداث شود.

وی عنوان کرد: تقریبا دو ماه پیش جلسه‌ای با نمایندگان ادارات و مردم روستای شارانی که قرار است به تازگی زباله‌ها آنجا منتقل شود، برگزار شد که به گفته حاضران در جلسه اعضای شورای شهر با امید حسین‌زاده یکی از فعالان محیط زیست منطقه درگیری لفظی پیدا کردند و اعضای شورا وی را تهدید کرده و می‌گویند شما مردم را تحریک کرده و کارشکنی می‌کنید. مسئولان معتقدند ابتدا باید زباله‌ها را در کنار این روستا تخلیه کرد و بعدا کارخانه احداث شود.

این فعال محیط‌زیست می‌گوید با این اقدام باز هم مشکل روستای عصرآباد تکرار خواهد شد چرا که نه تنها کارخانه بازیافت زباله احداث نمی‌شود و آجری روی آجر نمی‌رود بلکه مشکلات قبل همچنان باقی خواهد ماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به احداث پالایشگاه نفت در کنار رودخانه زریوار در این شهرستان اشاره کرد که با هدف تولید گازوئیل از زباله ها احداث می شود، بیان کرد: اعضای انجمن سبز چیا با این موضوع به شدت مخالف بودند که با پیگیری‌های مردم از سوی مسئولان این موضوع تقریبا منتفی شد که طبق شایعات گویا اعضای جدید شورای شهر می‌خواهند در این محل جدید دفن زباله‌ها یک پالایشگاه احداث کنند تا از بازیافت این زباله‌ها گازوئیل تولید شود.

حسینی ادامه داد: این پالایشگاه قرار بود دو سال پیش کنار دریاچه زریوار احداث کنند در حالی که این موضوع عوارض زیست محیطی به همراه دارد.

وی ادامه داد: اغلب تالاب‌های ایران در حال خشک شدن هستند و از سوی دیگر سازمان ملل قرار شده تالاب زریوار را ثبت جهانی کند. این پالایشگاه قرار بود در 2 کیلومتری حوزه آبریز زریوار احداث شود که اعضای انجمن به شدت با این موضوع مخالفت کردند.

وی گفت: یک سال پیش طی جلسه‌ای که استاندار و فرماندار با مسئولان داشتند اعضای انجمن اعلام کردند در مخالفت با احداث این پالایشگاه در اطراف تالاب کفن می‌پوشیم و به خیابان‌ها می‌رویم و وقتی مسئولان دیدند این فعالان محیط زیست به خاطر موضوع حساسیت زیادی نشان می‌دهند چهار ماه پیش اعلام کردند هیچ پالایشگاهی در کنار دریاچه زریوار احداث نخواهد شد.

منبع : ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها