درخواست سازمان ملل برای روی کار آمدن دولت حامی اصلاحات در عراق

هیئت کمک‌رسان سازمان ملل در عراق (یونامی) خواستار اتخاذ اقدامات سریع برای انتخاب رئیس جمهوری و نخست وزیر این کشور شد و دولت حامی اصلاحات را تنها دولتی دانست که می‌تواند اطمینان مردم را بازگرداند.

درخواست سازمان ملل برای روی کار آمدن دولت حامی اصلاحات در عراق
کد خبر: 232982
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یان کوبیس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از انتخاب محمد الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان و حسن کعبی و بشیر الحداد به عنوان دو معاون او توسط پارلمان جدید استقبال کرده و با بیان اینکه این هیئت آماده ارائه‌ هرگونه کمک است، ابراز امیدواری کرد که با رئیس پارلمان جدید همکاری داشته باشد.

کوبیس در بیانیه‌ای از گروه‌ها و فراکسیون‌های سیاسی خواست در راستای پایبندی به زمان‌بندی قانون اساسی در خصوص روند انتخاب رئیس جمهوری و سپس نخست وزیر جهت تشکیل دولت ملی حامی اصلاحات اقداماتی را اتخاذ کنند.

وی افزود: دولتی با چنین شروطی تنها دولتی است که می‌تواند اطمینان شهروندان را بازگردانده، مطالبات مردم در خصوص بهبود خدمات‌رسانی، ایجاد فرصت اشتغال، توسعه، اصلاح اقتصادی، حفاظت از منافع عراق و تضمین احترام کامل به حاکمیت و استقلال این کشور را پاسخ دهد.

دفتر اطلاع‌رسانی حیدر العبادی نیز اعلام کرد، العبادی، نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه با نماینده ویژه سازمان ملل در عراق به بررسی تلاش‌ها برای تشکیل دولت طبق جدول زمان‌بندی مطرح شده در قانون اساسی پرداخت. در این دیدار تسریع تشکیل دولت به منظور قدم گذاشتن در مسیر بازسازی و ارائه خدمات و تقویت امنیت و ثبات در کشور تاکید شد.

احمد الکنانی، عضو فراکسیون ائتلاف "البناء" نیز گفت: میان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و هادی العامری، رئیس ائتلاف "البناء" بر سر شروط و استانداردهای انتخاب نخست وزیر آتی براساس توصیه‌های مرجعیت دینی توافق حاصل شده است.

وی گفت: اسامی هیچ نامزدی برای پست نخست وزیری از جمله عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهوری اسبق عراق در نشست اخیر رهبران دو ائتلاف مذکور مطرح نشد.

این در حالی است که یک منبع سیاسی عراق تاکید کرد: عبدالمهدی شانس بیشتری برای احراز این پست دارد. رقابت میان عبدالمهدی و شخصیت‌های دیگر است اما فراکسیون‌های کرد، شیعه‌ و اهل سنت روی او توافق دارند. عبدالمهدی هم منتظر موافقت آیت‌الله سیستانی، مرجع دینی شیعیان عراق است تا موافقت خود را برای قبولی این پست به فراکسیون‌های سیاسی اعلام کند.

عبدالمهدی به فراکسیون‌های سیاسی اطلاع داده بود که تنها با موافقت مرجعیت دینی این پست را تحویل می‌گیرد.

پارلمان جدید عراق روز شنبه طی یک بحث و بررسی محمد الحلبوسی، استاندار سابق الانبار را با کسب 169 رای از 298 رای به عنوان رئیس پارلمان برگزید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها