کد خبر: 233139
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۲۱:۱۶:۰۰
| |

عادل عبدالمهدی و چالش‌های پیش رو

گمانه‌زنی رسانه‌های عراقی برای اعضای کابینه

به گفته یکی از رهبران ائتلاف سازندگی (المالکی) عادل عبدالمهدی 90 درصد از راه را پیموده و تنها مسافت کوتاهی را با تشکیل کابینه فاصله دارد. با این وجود به اعتقاد کارشناسان آن 10 درصد از راه باقی‌مانده نیز آن‌قدر سخت و دشوار است که هرگز نمی‌توان تا زمان صدور دستورالعمل رئیس‌جمهور جدید عراق در مکلف شدنش به تشکیل کابینه آن را تمام شده توصیف کرد.

گمانه‌زنی رسانه‌های عراقی برای اعضای کابینه
کد خبر: 233139
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۲۱:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که هنوز نام رئیس‌جمهور عراق توسط قطب‌های اصلی احزاب کرد عراقی مشخص نشده، نام نخست‌وزیر عراق که تا هفته گذشته به عنوان بزرگ‌ترین معضل پیش روی بازی دموکراتیک در عراق محسوب می‌شد، به شکل غیرقابل تصوری مشخص شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، هیثم الجبوری از رهبران ائتلاف سازندگی (المالکی) به شبکه المیادین خبر داد توافقی بین این ائتلاف و احزاب کرد برای نامزدی عبدالمهدی انجام گرفته و این کار با حمایت و پشتیبانی مرجعیت انجام شده است.

به گفته الجبوری، عادل عبدالمهدی 90 درصد از راه را پیموده و تنها مسافت کوتاهی را با تشکیل کابینه فاصله دارد. با این وجود به اعتقاد کارشناسان آن 10 درصد از راه باقی‌مانده نیز آن‌قدر سخت و دشوار است که هرگز نمی‌توان تا زمان صدور دستورالعمل رئیس‌جمهور جدید عراق در مکلف شدنش به تشکیل کابینه آن را تمام شده توصیف کرد.

یکی از نمونه‌های این چالش‌ها، گفته‌های ایمن الشمری از رهبران لیست سائرون است که اعلام کرد با توجه به پیشینه حضور عبدالمهدی در کابینه‌های قبلی او نیز مشمول بیانات مرجعیت در عدم حضور افرادی که پیش از این تجربه شده اند می‌شود. این عضو لیست سائرون که رهبری آن را مقتدی صدر، فردی که گفته می‌شود گردش مواضعش بعد از پیام مرجعیت عراق در مخالفت تلویحی با حضور مجدد حیدر العبادی در پست نخست‌وزیری شرایط را به این سمت وسو برده، نشان می‌دهد که شرایط صحنه سیاسی عراق به آن سادگی نیست که برخی از رسانه‌ها به آن می‌پردازند.

نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون هم به بی‌بی‌سی خبر داد همچنان شماری از کشورها منطقه دخالت‌های علنی را برای تغییر تصمیمات سیاسی جریان‌های عراقی انجام می‌دهند. به گفته مالکی با وجود این فشارها جریان‌های سیاسی عراق در یک اقدام همسو تصمیم گرفتند فرایند تشکیل کابینه خود را به دور از تاثیرگذاری‌های خارجی به انجام برسانند.

نخست وزیر سابق عراق که تا چندی پیش خبرهایی از تلاش‌هایش برای بازگشت به این کرسی منتشر می‌شد با نام بردن از شماری کشورها اعلام کرد مخالفت جریان‌های عراقی با اعمال نظرهای خارجی به این معنی نیست که ما با آنها دشمن هستیم. اما عدنان الاسدی از اعضای حزب الدعوه که اتفاقا المالکی از رهبران اصلی آن محسوب می‌شود بر این باور است که با وجود آنکه خروج کرسی نخست‌وزیری از قبضه این حزب امری حتمی است اما هنوز معرفی عادل عبدالمهدی به شکلی رسمی به عنوان فرد نامزد برای تشکیل کابینه را نشنیده است.

در این حال سروه عبدالواحد از نمایندگان دوره گذشته پارلمان هم با ستایش از انتخاب عادل عبدالمهدی تاکید کرد اختلاف ما با مقتدی صدر هر اندازه هم که باشد باز باید اعتراف کرد پافشاری او باعث شد تا تصمیم برای نخست‌وزیری عراق به جای خارج از کشور در نجف گرفته شود. با وجود این، وی این پرسش را مطرح کرد که آیا در صورت موفقیت پروژه انتخاب کابینه می‌توان انتظار داشت این کابینه کاملا عراقی بوده و تحت تاثیر اهرم‌های فشار خارجی قرار نگیرد؟

در این حال رسانه‌های عراقی هم امروز دوشنبه گمانه‌زنی‌هایی در مورد نام شمار قابل توجهی از اعضای کابینه جدید عراق اعلام کردند. از نکات قابل توجه در این لیست اعلام نام عادل عبدالمهدی به عنوان شخصیت مستقل برای تصدی نخست‌وزیری است در حالیکه او در هرم مسئولیت مجلس اعلا اگر سومین فرد نباشد به طور حتم یکی از 5 رهبر اول آن به شمار می‌رود.

بر اساس لیست منتشر شده مهم‌ترین اعضای کابینه عبدالمهدی به ترتیب زیر هستند:


محمد الهاشمی - مدیر دفتر (مجلس اعلا)


رافع العزاوی - دبیر شورای وزیران (سائرون)


خالد العبیدی - وزیر دفاع/ وی نامزد ریاست پارلمان هم بود (سائرون)


احمد اسدی - وزیر کشور (فتح)


سلیم الجبوری - وزیر خارجه/ رئیس دوره قبل مجلس عراق (الوطنیه)


روژ نوری ساویش - وزیر دارایی (حزب دموکرات کردستان)


علی معارج - وزیر نفت (دولت قانون)

با این حساب، اگرچه گفته می‌شود عبدالمهدی به دنبال تشکیل کابینه‌ای تکنوکرات و فراجناحی است اما ظاهرا زنجیرهای حزبی آنچنان سخت و محکم هستند که او فقط توانسته آن را از پای خود خارج و صرفا خود را فرد مستقلی معرفی کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها