کد خبر: 233147
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۲۲:۴۳:۰۰
| |

توافق ترکیه و روسیه؛

جنگی در ادلب رخ نخواهد داد

رسانه‌های روسی و ترکیه‌ای اعلام کردند آنکارا و مسکو بر سر ایجاد منطقه‌ای خلع سلاح شده در ادلب به توافق رسیدند، امری که رسانه‌های سوری آن را پیش‌زمینه طرح ترکیه برای تقسیم این کشور اعلام کردند.

جنگی در ادلب رخ نخواهد داد
کد خبر: 233147
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۲۲:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| تاکید وزیر دفاع روسیه بر عدم وقوع جنگ در ادلب نشان داد سفر 2 هزار و 330 کیلومتری اردوغان بی‌ثمر نبوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، رسانه‌های روسی و ترکیه‌ای اعلام کردند آنکارا و مسکو بر سر ایجاد منطقه‌ای خلع سلاح شده در ادلب به توافق رسیدند، امری که رسانه‌های سوری آن را پیش‌زمینه طرح ترکیه برای تقسیم این کشور اعلام کردند.

در این نشست دوجانبه که کمتر از دو هفته بعد از نشست سه جانبه تهران برگزار شد، اردوغان موفق شد پوتین را متقاعد کند جنگی علیه ادلب که به مقر اصلی اکثر شورشیان مخالف بشار اسد تبدیل شده، صورت نگیرد. در کنفرانس خبری بعد از این نشست، دو رئیس‌جمهور اعلام کردند بر سر ایجاد منطقه‌ای خلع سلاح شده در ادلب توافق کرده و قرار است نوار خلع سلاح شده‌ای به عمق 15 کیلومتر بین نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان شورشی ایجاد شود.

در این نشست، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد با همتای ترکیه‌ای خود برای حل‌وفصل جدی و مورد توافق در رابطه با مسئله ادلب به نقطه نظر مشترک رسیده است. وی گفت: «در رابطه با ایجاد منطقه‌ای خلع سلاح شده در ادلب به توافق رسیدیم و قرار است این منطقه تا 15 اکتبر ایجاد شود.» پوتین همچنین خبر داد قرار است نیروهای ارتش ترکیه به همراه نیروهای پلیس نظامی روسیه گشتی‌های مشترکی را در منطقه حائل راه‌اندازی کنند.

تاکید پوتین بر گشتی‌های مشترک نوعی اعطای مشروعیت به حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک سوریه است، حضوری که دمشق آن را تجاوز به تمامیت ارضی خود اعلام می‌کرد.

از سوی دیگر اردوغان اعلام کرد در چارچوب منافع مشترک و روح توافقات آستانه تصمیم به حل مسئله ادلب گرفتیم. وی افزود: «روسیه و ترکیه ناظر منطقه حائل در ادلب خواهند بود.» رئیس‌جمهور ترکیه همچنین خاطر نشان کرد: «توافقاتی که با همتای روسی خود در سوچی به آن رسیده، می‌تواند زیر بنای حل‌وفصل کامل مسئله سوریه باشد.» وی تاکید کرد به همراه روسیه شرایطی را برای مهار فعالیت گروه‌های تروریستی در ادلب ایجاد خواهند کرد.

این توافقات در حالی رسانه‌ای شدند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از ملاقات با اردوغان اعلام کرده بود با وجود توسعه مثبت روابط، مسایل سخت و پیچیده‌ای با ترکیه وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها