کد خبر: 233235
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ۱۳:۳۷:۰۰
| |

سازمان ملل خواستار اقدام شورای امنیت علیه عاملان جنایت علیه مسلمانان روهینجا شد

به گفته بازماندگان از حمله ارتش میانمار، سربازان ابتدا همه مردها را کشتند و سپس به آنها تیراندازی کردند و گلوی کسانی را که از مرگشان مردد بودند، می‌بریدند و پس از آن به سراغ زنان و کودکان می‌رفتند.

سازمان ملل خواستار اقدام شورای امنیت علیه عاملان جنایت علیه مسلمانان روهینجا شد
کد خبر: 233235
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ۱۳:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| براساس گزارش هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل شواهدی وجود دارد که ثابت می‌کند ارتش میانمار یک سال پیش در منطقه مین‌گایی در غرب ایالت راخین "شدیدترین جرایم" را در عملیات پاکسازی با هدف‌گیری اقلیت مسلمان روهینجایی انجام داده‌ است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در این منطقه سربازان به برخی از کودکان شلیک کرده، برخی از کودکان را از مادرانشان جدا کرده و به رودخانه انداختند و حتی برخی دیگر را به آتش کشیدند. سپس آنها به زنان و دخترانی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند اجازه می‌دادند که به روستاهایشان بازگردند.

سازمان ملل رئیس ارتش میانمار را به عنوان یکی از شش فرماندهی که باید به عنوان عاملان جرایم نسل کشی و جرائم علیه بشریت در دادگاه حاضر شوند، معرفی کرده است.

گزارش 444 صفحه‌ای درباره میانمار یکی از طولانی‌ترین تحقیقات حقوق بشری سازمان ملل است. این گزارش شامل جزییاتی از خشونت‌های ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینجایی و وادار کردن بیش از 750 هزار تن از آنها به فرار از منطقه و حرکت به سوی بنگلادش است. در این پنل از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده است که میانمار را به دادگاه کیفری بین‌الملل ارجاع دهد یا دادگاه بین‌المللی تشکیل شود تا عاملان این جنایت‌ها و خشونت‌ها از جمله رئیس ارتش به عنوان مسئول این جرائم محاکمه شوند. همچنین از شورای امنیت خواسته شده تحریم تسلیحاتی علیه دولت میانمار اعمال کرده و حتی علیه برخی افراد ممنوعیت سفر و مسدود کردن اجرا شود.

در این گزارش همچنین تغییرات اساسی در ارتش میانمار و اصلاحات قانون اساسی برای خاتمه دادن به سلطه سیاسی ارتش درخواست شده است. در این گزارش آمده اس که روسای ارتش باید جایگزین شوند و ارتش تحت نظارت غیرنظامی قرار گیرد و تسلط ارتش بر پارلمان لغو شود.

برساس این گزارش، 10 هزار تن از روستاییان مین‌گایی در عملیات پاکسازی که از اوایل اوت سال گذشته آغاز شده، کشته شده‌اند و یش از 40 درصد از روستاها در شمال ایالت راخین به صورت نسبی یا به طورکلی نابود شده‌اند. کشتارها به صورت گسترده، سیستماتیک و ظالمانه انجام گرفته است.

با این حال دولت میانمار اتهامات مطرح شده علیه ارتش را رد می‌کند و اعلام کرده‌ که این سربازان تنها به حملات شبه‌نظامیان روهینجا و پلیس امنیت مرزی و برخی از اهالی روستا واکنش نشان دادند.

همچنین براساس گزارش سازمان ملل، سربازها زنان و دختران را مورد تجاوز قرار داده و به طور هدفمند کودکان را می‌کشتند و یا جراحت‌هایی را بر روی چهره زنان ایجاد کرده و یا برای تحقیر آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند.

این هیات حقیقت‌یاب اعلام کرده‌ آنچه که در راخین اتفاق افتاده یک فاجعه بلند مدت است که نشان دهنده موج گسترده‌ای از تبعیض‌ها علیه مسلمانان روهینجا است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها