رییس سازمان چای کشور خبرداد:

کاهش واردات چای و افزایش مساحت باغات چای

رییس سازمان چای کشور از کاهش واردات چای و افزایش مساحت باغات چای از 17 هزار و 500 هکتار به 22 هزار هکتار خبرداد.

کاهش واردات چای و افزایش مساحت باغات چای
کد خبر: 233354
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۸ ۱۵:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حبیب جهانساز، در خصوص بررسی‌های افزایش سطح زیر کشت چای با استفاده از ظرفیت سایر استان ها به جز گیلان و مازندران گفت: در حال حاضر برنامه‌ای مبنی بر کشت چای در دیگر استان های کشور وجود ندارد، اما قطعا در سالهای گذشته تحقیقات گسترده‌ای در این رابطه صورت گرفته و نهایتا تنها گیلان و مازندران برای کشت برنج مناسب تشخیص داده شدند.

وی افزود: کشت چای ویژگی های اقلیمی خاصی را می‌طلبد و به عنوان مثال در استان‌هایی که زمستان های بسیار سرد و تابستان های بسیار خشکی دارند، قابل انجام نیست. این محصول نیازمند آب و رطوبت فراوان است و به همین دلیل تنها در این دو استان توسعه پیدا کرد .

جهانساز در مورد وضعیت بیمه باغات چای استان خاطر نشان کرد: از 25 هزار هکتار اراضی چایکاری حدود 900 هکتار از طریق آبیاری و مابقی بصورت دیم کشت می‌شوند که این اراضی بدلیل قرار گرفتن در سطح شیب دار امکان تامین آب برایشان میسر نیست. با تغییرات آب و هوایی که اتفاق افتاده بعید نیست که باغات دچار خسارت ناشی از خشکسالی شوند و یا هر چند سال یکبار سرمای غیرمنتظره به آنها آسیب وارد کند؛ همانطور که امسال هر دو مورد با هم اتفاق افتاد .

وی تصریح کرد: از آنجاییکه پیش بینی چنین رخدادی را می‌کردیم، سال گذشته از طریق منابع صندوق تخصصی چای برای کلیه باغات بیمه فراگیر انجام دادیم .

رییس سازمان چای کشور گفت:قرار شد وجهی که بابت بیمه از طرف چایکار پرداخت می‌کنیم به صورت اقساط از بهای برگ سبز چای کسر شود اگرچه ممکن است در این بین کشاورزانی که محصولشان آسیب ندیده مقداری ناراضی باشند، اما در مجموع این رویکرد به نفع چایکارانی است که متضرر شده اند .

وی در مورد کشت چای بصورت سنتی که با مصرف آب فراوان در حال انجام است، تصریح کرد: در دنیا شیوه های مختلف آبیاری وجود دارد که بکارگیری آنها بستگی به نوع اقلیم دارد. به عنوان مثال در مناطقی که رطوبت زیر 65 درصد باشد عملا امکان کشت بارانی وجود ندارد اما در استانی مانند گیلان که معمولا رطوبت بالای 85 درصد دارد، می توان از این شیوه استفاده کرد و فعلا این بهترین راه است. البته مطالعاتی توسط موسسه تحقیقات چای انجام شده که منابع آن از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای تامین شد و نتایج بدست آمده، آبیاری قطره ای را تجویز کرد .

جهانساز خاطرنشان‌کرد: امیدواریم که امسال بتوانیم بصورت پایلوت این شیوه را به اجرا بگذاریم تا در صورت موفقیت نسبت به توسعه آن در سالهای آتی اقدام شود .

وی با بیان اینکه در این شرایط اقتصادی سخت که دولت با تمام توان در حال خدمت‌رسانی به مردم و کشور است، گفت: باید عملکرد دولت به موقع و به خوبی اطلاع‌رسانی شود. از این رو سازمان چای تعامل بسیار خوبی با رسانه‌ها برقرار کرده و به محض اتخاذ تصمیمات جدید و یا انجام هرگونه پرداخت، اطلاع رسانی لازم انجام می‌شود .

جهانساز افزود: من هرگز نسبت به انتقادات موضع گیری تند و شتاب زده نداشته ام. اگر انتقاد سازنده باشد قطعا وارد است. به طور طبیعی در همه حوزه‌ها مشکلات و نواقصی وجود دارد و وقتی نقدی مطرح می شود ما در مرحله اول عیب را از خودمان می‌بینیم که شاید آنطور که باید عمل نکردیم و یا پیگیری به موقع نداشتیم، اما انتظار داریم نقدها منصفانه باشند .

وی ادامه داد: از سال 92 تحولات بسیار خوبی در زمینه کشاورزی اتفاق افتاده است. با وجود اینکه در سال های قبل منابع مالی بیشتری در اختیار بود، مدیریت درستی صورت نگرفت اما اکنون نگاه علمی و فنی وزارت جهاد کشاورزی علیرغم محدودیت های اعتباری توانسته نتایج خوبی رقم بزند .

رییس سازمان چای کشور گفت:افزایش میزان فروش چای خشک از 19 هزار تن به 22 هزار تن، رسیدن حجم تسهیلات پرداختی به کارخانجات از صفر به 45 میلیارد تومان، کاهش واردات چای و افزایش مساحت باغات چای از 17 هزار و 500 هکتار به 22 هزار هکتار تنها گوشه‌ای از تحولات حوزه چای در طول فعالیت دولت تدبیر و امید است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها