کد خبر: 233469
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۹ ۱۲:۰۸:۰۰
| |

مرکز پژوهش‌های امنیتی داخلی رژیم صهیونیستی:

تل‌آویو به کشورهای حوزه خلیج‌فارس کمک امنیتی می‌کند

مرکز تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرده که همکاری‌های اسرائیلی- سعودی بعد از توافق هسته‌ای با ایرانگسترش یافته است و تل‌آویو از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس کمک‌های امنیتی ارائه می‌کند.

تل‌آویو به کشورهای حوزه خلیج‌فارس کمک امنیتی می‌کند
کد خبر: 233469
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۹ ۱۲:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| «انسجام منافع تاکتیکی و استراتژیک بین عربستان سعودی و اسرائیل در حال حاضر نمی‌تواند این دو رژیم را به علنی کردن روابط دیپلماتیک سوق دهد بلکه باعث می‌شود آنها تفاهم‌های سرّی دوجانبه را تقویت و هماهنگی‌های سری را ادامه دهند»؛ این خلاصه پژوهش جدیدی است که مرکز تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل آن را تدوین کرده است.

در این پژوهش آمده است که دشمی مشترک تل‌آویو و ریاض با ایران و آنچه که آن را «گسترش شیعه در خاورمیانه» می‌نامند، دو انگیزه اصلی برای تقویت روابط «محرمانه» میان آن دو گشته است. هر چند به رغم این‌که روابط دیپلماتیک عادی میان این دو رژیم وجود ندارد ولی منافع مشترک‌شان طی برهه اخیر به نزدیک شدن روابط آنها منجر شده است. به رغم این‌که عربستان سعودی بهبود روابطش با تل‌آویو را مشروط به پیشرفت در مذاکرات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان عنوان کرده است.

این پژوهش تأکید کرده است که هدف اساسی طرح عربستان سعودی، که به طرح ابتکاری عربی موسوم شده است، بهبود وجهه این کشور پادشاهی بعد از حوادث 11 سپتامبر 2011 است. عربستان سعودی تمامی تلاش‌های آمریکا برای نزدیکی به اسرائیل را رد کرده است ولی این پژوهش خاطرنشان می‌کند که طبق برخی اسناد سایت افشاگر «ویکی‌لیکس»، ریاض و تل‌آویو تماس‌های سرّی و مستمری درباره ایران صورت می‌دهند همچنین بر اساس این اسناد، برخی شرکت‌های اسرائیلی به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس مشاور‌ه‌های امنیتی می‌دهند، نیروهای ویژه آنها را آموزش و سامانه‌های فن‌آوری پیشرفته را در اختیار آنها قرار می‌دهند. افزون بر این، دیدارهای محرمانه و مستمر میان مسئولان ارشد طرفین در جریان است.

همچنین اسرائیل سیاست صادرات تسلیحات به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را ملایم‌تر کرده و از شدت مخالفتش با اقدام واشنگتن به تجهیز تسلیحاتی این کشورها کاسته است. این رژیم همچنین از آزادی عمل در فروش تولیداتش به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برخوردار است مشروط بر این‌که بر روی آنها درج نشود که این محصول تولیدی اسرائیل است.

این مرکز پژوهشی رژیم صهیونیستی در ادامه خاطرنشان کرد عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس میزان قدرت و نفوذ اسرائیل آمریکا و میزان تاثیر آن بر تصمیم‌گیری‌های کنگره را به خوبی می‌دانند و معتقدند که بایستی روابط خاص با تل‌آویو را حفظ کنند ولی روابط طبیعی تاکنون به موعد خود نرسیده است؛ زیرا بدون دستیابی به موفقیت در پروسه مسالمت‌آمیز با فلسطینیان، پیشروی بیشتر در روابط ممکن نیست.

این پژوهش در ادامه خاطرنشان کرد که بر اساس روایت‌های سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، روابط دیپلماتیک علنی با اسرائیل در شرایط فعلی نتایج بسیار منفی خواهد داشت؛ با توجه به این‌که این کشورها الان از روابط محرمانه با اسرائیل برخوردارند و نیازی نیست با علنی کردن آن، افکار عمومی، که مخالف عادی‌سازی با این رژیم هستند را تحریک کنند.

این پژوهش یادآور می‌شود که ایران مشکل اصلی و بزرگ برای عربستان سعودی و اساس همکاری‌های اسرائیلی- سعودی بعد از توافق هسته‌ای با ایران، مه از سوی تل‌آویو و ریاض رد شد، گسترش یافته است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها