کد خبر: 233585
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۰ ۱۱:۲۲:۰۰
| |

موضع ضدایرانی ترامپ محبوبیت او را در شورای امنیت کاهش می‌دهد

یک کارشناس آمریکایی در تحلیلی نوشت که به چالش کشیدن ایران در نشست شورای امنیت ممکن است به کاهش محبوبیت وی در بین رای دهندگان آمریکایی در انتخابات میان دوره‌ای منجر شود.

موضع ضدایرانی ترامپ محبوبیت او را در شورای امنیت کاهش می‌دهد
کد خبر: 233585
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۰ ۱۱:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| وبگاه «اینترپریتر» در گزارشی به قلم «باربارا اسلوین» نوشت: بر اساس رویه حاکم بر سازمان ملل متحد، هنگام تشکیل مجمع عمومی سالانه این سازمان، ریاست شورای امنیت را آمریکا بر عهده می گیرد. بر اساس چنین رویه و سنتی، رئیس جمهور آمریکا می تواند ریاست یکی از جلسات شورای امنیت را در خلال برگزاری مجمع عمومی را برای بررسی یک مساله خاص، بر عهده بگیرد.

این گزارش افزود: ضربه زدن به ایران، متحدان آمریکا را در خاورمیانه را خشنود می سازد هر چند متحدان واشنگتن را در دیگر نقاط جهان به خشم می آورد و هیچ گونه تغییری نیز بر رفتار ایران ایجاد نمی کند.

گزارش فوق افزود: به گفته نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، ترامپ قصد دارد در جلسه بیست و ششم سپتامبر شورای امنیت، مساله نقض قوانین بین المللی از سوی ایران و ایجاد بی ثبات در منطقه خاورمیانه از سوی این کشور را به بحث بگذارد. این احتمال وجود دارد که ترامپ به علت فشار دیگر اعضای شورای امنیت موضوع سخنرانی خود را صرفاً به ایران محدود نکند بلکه روی مساله مقابله با گسترش جنگ افزارهای هسته ای نیز تاکید کند. اما تردیدی وجود ندارد که ترامپ ایران را با وجود رعایت مفاد توافق هسته ای، به باد انتقاد خواهد گرفت.

اینترپریتر ادامه داد: حال باید دید که چرا ترامپ ایران را برای گوشمالی دادن انتخاب کرده است. علت انتخاب ایران این است که به چالش گرفتن ایران در مقایسه با دیگر مدعیان و گردن کشان، از همه آسان تر است. گوشمالی دادن ایران دوستان آمریکا در خاورمیانه را خشنود خواهد کرد. قرار است نتانیاهو نیز در نشست شورای امنیت هنگام سخنرانی ترامپ حضور پیدا کند ولی هنوز معلوم نیست که آیا ایران نیز نماینده ای به این نشست اعزام خواهد کرد یا خیر. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، نشستی را که ریاست آن را ترامپ بر عهده خواهد داشت، شرم آور توصیف کرده است.

اسلوین نوشت: ترامپ با برجسته ساختن رفتارهای ناشایست ایران چه دستاوردی خواهد داشت؟ وی با سخنان و اقدامات خود تا کنون دیگر امضاء کنندگان توافق هسته ای را از خود آزرده خاطر ساخته است. مطرح ساختن مساله ایران در شورای امنیت سازمان ملل از سوی ترامپ، یاد آور این نکته خواهد بود که این آمریکا بود که از توافق هسته ای که شورای امنیت آن را تصویب کرده است خارج شد و نه ایران و در نتیجه واشنگتن این توافق را نقض را کرده است نه تهران.

وی در ادامه افزود: به چالش گرفتن ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است به کاهش محبوبیت وی در بین رای دهندگان آمریکا در انتخابات میان دوره ای منجر شود. حضور وی در این جلسه در ضمن به تقویت موقعیت سیاسی نیکی هیلی خواهد انجامید که از هم اکنون به نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری چشم دوخته است و به دقت تحقیقاتی را که درباره اقدامات خلاف قانون ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی وی در جریان است از نزدیک دنبال می کند. وی نیز در همایش های مختلف موضع ضد ایران خود را به نمایش گذاشته است و مهارت خاصی نیز در بهره گیری از فرصت ها دارد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها