اعتمادآنلاین از بحران یمن و سیاست‌های دوگانه غرب گزارش می‌دهد؛

دلارهای عربستان چگونه حقوق بشر را به حاشیه می‌راند

برای ریاض که تاکنون چند میلیارد دلار برای جنگ علیه فقیرترین کشور عربی صرف کرده، خرید چند سناتور یا مسئول غربی کار چندان سختی نخواهد بود به ویژه که یمن در ساختار نقشه راهبردهای سنتی آل سعود جایگاه ویژه و خاصی دارد.

دلارهای عربستان چگونه حقوق بشر را به حاشیه می‌راند
کد خبر: 233659
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بر ادامه همکاری نظامی با عربستان تأکید کرد تا قرارداد 2 میلیارد دلاری تسلیحاتی به رغم تمامی گزارش‌هایی که از جنایات به وقوع پیوسته در یمن مخابره می‌شود، به قوت خود باقی بماند.

همسو با این خبر که روزنامه وال‌استریت ژورنال آن را منتشر کرد، دولت آلمان هم با ادامه فروش سلاح به کشورهای عربستان، امارات و اردن موافقت کرد و در حالی که قرار بود از ژانویه گذشته فروش هر نوع سلاح به کشورهای عربی حاضر در جنگ یمن متوقف شده باشد، شبکه سی‌ان‌ان به نقل از وزیر اقتصاد آلمان خبر داد که او در نامه‌ای به پارلمان، از امضای قرارداد فروش 4 سامانه توپخانه‌ای به عربستان خبر داده است.

به اعتقاد کارشناسان برای ریاض که تاکنون چند میلیارد دلار برای جنگ علیه فقیرترین کشور عربی صرف کرده، خرید چند سناتور یا مسئول غربی کار چندان سختی نخواهد بود به ویژه که یمن در ساختار نقشه راهبردهای سنتی آل سعود جایگاه ویژه و خاصی دارد.

در طول تاریخ سیاسی خانواده سلطنتی عربستان، کنترل و قبضه شدن حاکمیت در یمن امری بسیار حائز اهمیت محسوب می‌شد امری که نه تنها یمن را به حیاط خلوت عربستان تبدیل کرده بود بلکه با این کشور به نحوی برخورد می‌شد که گویی بخشی از تمامیت ارضی و حاکمیتی عربستان است.

با نگاهی به ادبیات رهبران ریاض همواره وصیت عبدالعزیز آل سعود پدر پادشاه فعلی و بنیان‌گذار این سلطنت نمایان می‌شود که تاکید دارد عزت سعودی‌ها در ذلت یمن است و در صورت به عزت رسیدن یمن سعودی‌ها به ذلت کشیده خواهند شد.

این نقل قول مشهور باعث شد تا این انتظار همواره در میان مسئولین سعودی به وجود آید که باید یمن در کنترل ریاض باشد، امری که بعد از جنگ اخیر به شکل قابل توجهی به زیانی بزرگ برای سعودی‌ها تبدیل شده است.

همین امر باعث شد تا برخی از کارشناسان که تعدادی از آن‌ها سعودی هم هستند به محمد بن سلمان نسبت به ادامه باقی ماندن در باتلاق یمن هشدار داده و از او بخواهند برای تبدیل نشدن ماجراجویی‌اش در یمن به یک شکست بزرگ و کشیده شدن جنگ به داخل عربستان راهی برای خروج از آن پیدا کند.

جمال خاشقجی نویسنده عربستانی مقیم آمریکا در مقاله‌ای که هفته گذشته در واشنگتن‌پست منتشر کرد با تأیید این نظریه افزود: عربستان امروز خواسته یا ناخواسته باید با تبعات جنگ 3 ساله علیه یمن دست‌وپنجه نرم کند، این جنگ باعث برهم خوردن روابط عربستان با جامعه جهانی شده و آبرویش را در جهان اسلام برده است.

به اعتقاد این نویسنده سعودی، عربستان با توجه به نفوذی که در ساختارهای تصمیم‌گیرنده در غرب دارد می‌تواند سازوکارهای بین‌المللی حل‌وفصل این کشمکش را ایجاد کند اما متأسفانه برعکس به دنبال بستن هر روزنه‌ای برای حل سریع این بحران است.

وی در این رابطه افزود: اقدامات عربستان در یمن با انگیزه‌های امنیت ملی و برای مقابله با حضور ایران در یمن انجام گرفته است با این حال این جنگ هیچ امنیتی را به همراه نداشته است بلکه احتمال افزایش خسارت و تلفات به عربستان را هم افزایش داده است.

به اعتقاد او اگر چه ارتش عربستان موفق به سرنگونی موشک‌های شلیک‌شده از یمن با سامانه پدافندی آمریکایی پاتریوت شده است اما توانمندی عربستان در جلوگیری از شلیک موشک‌ها برگ برنده این جنگ است (نه سرنگونی آن).

خاشقجی اعتراف می‌کند: نمی‌دانم ارزش هر موشکی که حوثی‌ها شلیک می‌کنند چقدر است اما هر موشکی که برای رهگیری و سرنگونی این موشک شلیک می‌شود 3 میلیون دلار قیمت دارد و این به آن معنی است که با هر موشک حوثی‌ها بار مالی و سیاسی دیگری بر عربستان تحمیل می‌شود.

گفتنی است تهاجم عربستان علیه یمن که در آستانه چهارمین سال خود قرار دارد، باعث کشته، زخمی و آوارگی میلیون‌ها یمنی شده و این کشور فقیر عربی را با بحران بهداشتی و گرسنگی مواجه کرده است اما ظاهراً به رغم تمامی هشدارهای سازمان‌های بین‌المللی و مدافع حقوق بشر، کشورهای غربی ازجمله ایالات‌متحده، انگلیس و آلمان به همکاری نظامی خود عربستان ادامه داده و پول‌های نفتی حاصل از فروش سلاح را به دغدغه‌های مسائل مربوط به حقوق بشر ترجیح می‌دهند و تا زمانی که بن سلمان آمادگی پرداخت پول نقد برای خریدهای تسلیحاتی خود را داشته باشد این چشم‌پوشی ادامه پیدا خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها